Motor og kjøreegenskaper

Ford S-Max 2.5 Turbo er en av svært få syvsetere som holder følge med GTI-biler ut av lyskrysset. Vi stortrivdes i bilen, som har svært gode kjøreegenskaper.

Vis mer


Ford S-Max 2.5 Turbo er blant de beste eksemplene på at man ikke trenger å si farvel til kjøregleden fordi om man kjøper seg en syvseters fleksibil. Dette er nemlig - på typisk Ford-vis - en bil som kjennetegnes nettopp ved sine fine kjøreegenskaper. For selv om bilen er både lang og høy, så leverer den god underholdning på svingete landeveier.

Balanse

Noe av det første vi bet oss merke i, er bilens fine, tunge og relativt direkte styring. Deretter oppdaget vi at bilen overraskende nok oppleves som balansert. Denne opplevelsen har først og fremst sammenheng med det faktum at bilen understyrer langt mindre enn det som er vanlig i denne klassen. Mens flere av konkurrentene reagerer med understyring så snart det går litt fort i en sving, sørger et avansert hjuloppheng for at S-Max-forhjulene lydig forholder seg til førerens rattbevegelser. Takket være det samme hjulopphenget, som har et relativt stivt oppsett, krenger også S-Max mindre enn det vi er vant med fra syvseters fleksibiler. S-Max minner mer om opplevelsen vi forbinder med velkjørende stasjonsvogner.

Forutsigbar

Vis mer


Samtidig som S-Max er kjøreglad, er den trygg og forutsigbar - en god kombinasjon. Bilens iboende motstandsdyktighet mot understyring er selvsagt viktig også i sikkerhets-sammenheng. Men enda viktigere er bilens motvilje mot overstyring. Vi erfarte at S-Max skal provoseres svært hardt før bakhjulene løsner. Og når hekken omsider motvillig mister grepet, skjer det hele på en rolig og udramatisk måte. Så snart føreren legger inn litt motstyring biter bakhjulene tak i underlaget igjen - og dermed materialiseres ikke den farlige kontraskrensen.

Høy selvtillit

Og nå snakker vi om hvordan bilen oppfører seg uten antiskrensprogrammet (ESP). Ford er nemlig en av stadig færre bilprodusenter som tør å overlate til sine kunder å bestemme om ESP skal være aktivert eller ikke. Dette vitner om høy selvtillit, noe vi har forståelse for etter å ha stiftet bekjentskap med S-Max. Med ESP aktivert blir selvsagt bilen enda tryggere. For eksempel den dagen man møter på en elg eller den dagen isen i slutten av svingen kommer litt for brått på.

Flotte bremser

Vis mer


Også bremseredskapen fortjener honnør. Kaliperne, bremseklossene og de fire bremseskivene samarbeider svært godt og leverer imponerende korte stopplengder, uansett føre. Avansert elektronikk sørger for at bilen opptrer stabilt også når veien svinger eller preges av telehiv.

220 hestekrefter

Hadde vi hatt en av dieselmotorene (100, 125 eller 140 hk) eller den moderate bensinmotoren (145 hk), hadde vi nok ikke tatt sjansen på å skryte så uhemmet av bilens kjøre- og bremseegenskaper. Under panseret hadde vi imidlertid en motor med krefter nok til å utfordre ethvert chassis og hjuloppheng. Motoren vi snakker om er en rekkefemmer med 2,5 liter slagvolum, 20 ventiler, variable ventiltider og turbolader. Resultatet er 320 newtonmeter fra 1.500 omdreininger og 220 hestekrefter ved 5.000.

7,9 sekunder

Vis mer


Vi snakker altså om en heftig turbomotor, som ikke har noen problemer med å få fart på en 1.600 kilo tung bil. Derfor blir det desto mer imponerende hvordan bilens hjuloppheng så elegant evner å overføre kreftene til underlaget, uten at sporing og understyring får lov til å ødelegge opplevelsen.

Ford oppgir selv at bilen skal klare 0-100 på 7,9 sekunder, en tid vi ikke har noen grunn til å stille oss tvilende til. Det betyr at den store syvseteren holder følge med biler som Golf GT (7,9). C-Max 2.5 Turbo vil også greit hamle opp med annen og nesten dobbelt så dyr familiebefrakter, Mercedes-Benz R 350 (8,3).

230 kilometer i timen

Ja, med tanke på hva slags bil vi her snakker om, er C-Max 2.5 Turbo nesten uforskammet rask. På lukket område vil man finne ut at motoren langt fra gir seg i 100 kilometer i timen - tvert i mot. Skyvet utover i girene imponerer og ifølge Ford stopper det ikke før nålen peker på 230-merket.

Heftig bunndrag

Vis mer


Selv om de 220 hestekreftene er på plass allerede ved 5.000 omdreininger, er det ingen grunn til å gire så tidlig. Turbomotoren leverer herlig akselerasjon helt opp mot 6.500 omdreininger. Samtidig er rekkefemmeren en typisk turbomotor, i den forstand at den leverer et heftig bunndrag. Kraftkilden trekker rent allerede fra 1.000 omdreininger og 500 omdreininger senere kjenner man hvordan turbotrykket bygger seg opp, med fin akselerasjon som resultat. Deretter går det bedre og bedre opp mot 4.000 omdreininger, der motoren virkelig våkner til liv.

115 km/t i andregir

Den tverrstilte 2,5-literen spiller altså på et bredt register. I tillegg er C-Max satt opp med en usedvanlig høyt drevet girkasse. Resultatet er at de to første girene ikke gir seg før ved henholdsvis 65 og 115 kilometer i timen. Dette er oppsiktsvekkende høye tall for en sekstrinns, manuell girkasse og bidrar til å forklare den gode akselerasjonstiden.

Det kraftige bunndraget, kombinert med den langstegede girkassen, betyr at føreren slipper å ha særlig mye med girkassen å gjøre. Og det er nesten synd, vi snakker nemlig her om en godt plassert girspak og presise giroverføringer.

Stor utbredelse

Vis mer


Denne turbo-rekkefemmeren er ikke laget eksklusivt for S-Max, tvert i mot. Vi har stiftet bekjentskap med motoren flere ganger tidligere, noe som ikke er så rart all den tid ulike varianter befinner seg både i Volvo S60/V70/XC70/XC90 2.5T (210 hk), Volvo C30/S40/V50/C70 T5 (220 hk), Ford Focus ST (225 hk) og Volvo S60/V70R (300 hk).

Morsommere denne gangen

Sist gang vi testet motoren satt den i en Volvo V50 T5, noe som ble en litt skuffende opplevelse. Firehjulsdrift og automatgir la en demper på motorens evne til å utfolde seg og vi noterte oss et kjedelig lydbilde - tidvis akkompagnert av hundebjeff-aktige utbrudd.

Vis mer


Denne gangen var muligens forventningene lavere. Men faktum er uansett at vi denne gangen opplevde at motoren kom mye mer til sin rett. Manuell girkasse og fravær av firehjulsdrift er helt sikkert medvirkende årsaker. Det er også mulig at dårligere støyisolering av motorrommet spiller inn. Likevel er vi overbevist om at Ford må ha gjort visse tilpasninger - og vellykkede sådanne. I hvert fall følte vi at motoren både lyd- og effektmessig var langt mer levende denne gangen. Og hundebjeffene glimret med sitt fravær. Ford godtar også at eierne fyller 95 oktan bensin, i Volvos bensinlokk fikk vi beskjed om å fylle 98 oktan.

Hva koster Ford S-Max 2.5 Turbo? Er den klasseledende også når det kommer til innvendig plass? Og er den et godt kjøp? Vi gir deg svarene her.