Motor og kjøreegenskaper

125-hesteren på 1,8-liter er et både fornuftig og egentlig sprekt nok motorvalg. Men hvor lillebror S-max kjærtegner asfalten, er Galaxy mer omstendelig i sin fremferd.

Vis mer
Duratorqen på 1,8 liter - rettere sagt 1.753 ccm - kan leveres med både 100 og 125 hester. Vis mer
Vis mer


Ford leverer hele fem motor/girkombinasjoner i Galaxy i Norge. Det er:
* 1,8 diesel, 100 hk, 5 gir
* 1,8 diesel 125 hk, 5 gir
* 1,8 diesel 125 hk, 6 gir
* 2,0 diesel 140 hk, 6 gir
* 2,0 bensin, 145 hk, 5 gir

Foreløpig kun manuelt gir

Dette er i praksis samme motorpaletten som i S-Max - med fradrag for den 220-hesters spreke 2,5-liters turboversjonen du nylig kunne lese test av i lillebror, en motor som ikke passer helt i den mer avmålte Galaxy. Felles for begge bilene er dessuten at de foreløpig kun leveres med manuell girkasse. Til den testede 125-hesteren kan du imidlertid velge mellom fem eller seks gir - dog kun på utstyrsnivået Trend. Ja, for ikke bare må du velge mellom motorene i bilen, du må selvsagt også velge mellom de tre utstyrsnivåene.

Fra 368.000 kr, testbil 535.000 kr

Det billigste er Ambiente, midterste Trend, og aller dyreste er Ghia. Totalt kan du altså velge mellom 11 forskjellig Galaxy-utgaver - før du begynner å legge til ekstrautstyr selv. Puh…
Basispriser for Galaxy spenner dermed fra 368.000 kroner og opp til 462.000 kroner nå før nyttår. Vi har her testet utgaven 1,8 Tdci med 125 hester, seks gir og utstyrsnivå Ghia, som til 427.000 kroner dermed ligger midt i prisregisteret. Testbilen var for øvrig utstyrt med ekstrasaker for 108.000 kroner, hvilket bringer totalsummen opp i 535.000 kroner. (Mer om utstyr i neste kapittel)

1,8 Tdci med 125 hester

Og vi kan ikke annet enn si oss imponert over hvordan denne motoren håndterer 1.800 kilo tunge Galaxy. Med seks gir og gespenst i dieselregisteret, tar man seg utmerket frem i trafikken. Om du nå ikke spiller alt for høy musikk, kan du høre hvordan turboen med variabel turbogeometri og kortvarig overboost trekker pusten og forer på med trøkk. Og da "raser" 0 til 100 kilometer i timen unna på 11,8 sekunder (og turtellernålen passerer 4.000 omdreininger i 3. gir ved 100 km/t). Det er selvsagt ikke brutalt - og nesten et sekund langsommere enn bare 50 kilo lettere lillebror S-Max med samme motor - men er likevel mer enn nok til å håndtere trafikkbildet.

Ikke under 80 i sjette

Vis mer


Helt perfekt er det selvsagt ikke. Første innvending er nedre del av registeret, som godt kunne vært mer smidig. Det er ikke hensiktsmessig å slippe seg under 80 km/t på sjettegir, som tilsvarer 1.500 omdreininger. I hvert fall ikke om du samtidig forventer at motoren skal trekke bilen opp i fart igjen. Men det er ingen overraskelse, vi vet fra før at Galaxy er tung, mens slagvolumet i bilen er beskjedent. Dreiemomentet på 340 newtonmeter (med ekstraboost) nås ikke før ved 1.750 omdreininger.

Smalt turtallspennet

Men også i øvre del av turtallsregisteret går det fort tomt. Maks ytelse på 125 hester er oppgitt ved 3.700 omdreininger, og over 4.200 omdreininger er det ingenting å hente - selv om turtelleren mer eller mindre av seg selv skvetter opp i 5.000 omdreininger dersom man gir jernet på lave gir. Dermed blir altså det operative turtallspennet forholdsvis smalt, som igjen gjør at man må benytte girkassen flittig. Det gjør for så vidt ikke så mye. Klutsjpedalen er riktignok forholdsvis tung, men girspaken er hendig plassert høyt i dasjbordet, og er fin å betjene.

Giret for autobahn

Vis mer


Den største ulempen er derfor kanskje den forholdsvis høye utvekslingen i sekstrinnskassen. Spesielt med tanke på norske forhold - du må altså i praksis opp i 90 for å holde sjettegir - noe som får oss til å spekulere i om ikke femtrinnskassen til samme motor er mer hensiktsmessig her til lands. Eller kanskje ikke. I følge Fords egne tall går akselerasjonen fra 50 til 100 kilometer i timen på fjerdegir unna på 10,7 sekunder med sekstrinnskassen, mens du bruker hele 12,8 sekunder med femtrinnskassen. Til gjengjeld kan det tenkes at du slipper unna med atskillig mindre giring ute på landeveien i fartsområdet 70 - 90 kilometer i timen med femtrinnskassen.

Billig i drift

Men dog igjen; I denne testen har vi for det meste kjørt bilen uten særlig last. Fyller du derimot alle setene med personer eller dyr og bagasje og drar på tur mellom bakkar og berg, da kan det godt hende du blir glad for alle girene du har. Kjenner du ditt kjøremønster og muligheten foreligger, så kan det være smart å prøvekjøre både fem- og seksgirsutgavene før du bestemmer deg for akkurat denne motorvarianten. Uansett girversjon kan du glede deg over et hyggelig lavt dieselforbruk, med 0,63 liter per mil. Med 70 liter tank kjører du dermed glatt 1.100 kilometer på en fylling.

Kjøreglad som S-Max?

Vis mer


Så var det kjøreegenskapene da. La oss gå rett på sak og si at vi ble skuffet. Ikke fordi kjøreopplevelsen er dårlige, men heller fordi Ford har lagt listen høyt i det siste. ”Med samme kjøregenskapene som en S-Max og enda bedre plass - dette er døden for stasjonsvognæraen i Norge” var en linje vi på forhånd hadde tenkt å bruke. Men så stemmer det ikke likevel. S-Max kan nok sammenliknes med en stasjonsvogn i opplevd kjørekvalitet. Det kan ikke Galaxy. Storebror er riktignok fast, og forutsigbar på veien. Likevel er det noe som er ute av proporsjon.

Dessverre mer buss enn ventet

Følelsen er som av et stort karosseri på et chassis som er et nummer for lite, av et høyere tak og større sidevegger som, når du kaster bilen rundt, river og sliter mer i bilens tyngdepunkt en de forholdsvis få ekstra centimeterne skulle tilsi. Og når det gjelder hvordan den takler humper og ujevnheter, må det være lov å si at den er ørlite stump. Den testede utgaven hadde verken sportsunderstell eller større hjul (originalt er 16-tommere). Og det skal sies at vi langt på vei få foretrekker det litt hardt fremfor gyngete, men det gjør det likevel ikke Galaxy-dempingen så raffinert som vi hadde ventet.

Konkurransedyktig, men ikke dynamisk

Vis mer


Som sagt røk altså vår hypotese om at stasjonsvognen kan erklæres for død. Ikke det at kjøreegenskapene er dårlige, vi mener Galaxy minst er på høyde med sine direkte konkurrenter. Men er du blant dem som kjører mye og setter pris på bilens dynamiske kvaliteter, ja da har du fortsatt grunn til å se på lavere biler enn Galaxy. Som en S-Max.

Dermed hopper vi over til kapittelet Plass og komfort - og hvor stor bilen egentlig er.