Motor og kjøreegenskaper

1,4-literen på 77-hester er en kompetent maskin uten å være briljant. Det holder. Kjøreegenskapene overbeviser - av de beste i klassen.

Grande Punto er altså tilgjengelig i Norge med to bensinmotorer: En 1,2-liter på 65 hestekrefter og en 1,4-liter på 77. Det finnes også en 1,3-liters Multijet dieselmotor. Sistnevnte yter 75 hester men skal også etterhvert bli tilgjengelig i en versjon med 90 hestekrefter. De større motorene - 1,9-liters diesel på 120 og 130 hester, tas ikke inn til Norge da det ble ansett at prisene her i landet ville blitt i høyeste laget.

For vår del testet vi altså bensinvarianten 1,4. Motoren har et slagvolum på 1.368 ccm og produserer 77 hestekrefter. Det maksimale dreiemomentet på 115 newtonmeter er tilgjengelig ved 3.000 omdreininger. Selv om det ikke dreier seg om imponerende verdier i seg selv er motoren sprek nok til denne bilen, som dessuten ikke er av de tyngste i klassen. 0 til 100 på 13,2 sekunder er godkjent i denne klassen.

Må gires

Vis mer


Motoren er imidlertid lite inspirert ved lave turtall og girkassen har en ganske høy utveksling, noe som gjør at hyppig nedgiring føles nødvendig for å få til tilfredsstillende mellomakselerasjoner, eksempelvis ved forbikjøring. Nevnte girkasse med sine fem trinn fungerer forøvrig bra tross relativt lange sjalteveier, og girskiftene går smertefritt raskt. 1. og 3. ligger imidlertid litt for nær hverandre, og før man har vent seg til det er dette en kilde til feilgiring.

I det hele tatt tilbyr denne 1,4-literen tilstrekkelige ytelser til bruk både i og utenfor byen, mens lillebroren med 1,2-liters motor og 65 hester sannsynligvis trives best i det urbane miljøet.

Lettkjørt og kvikk

Styringen har elektrisk servo. Ikke alle får dette til å fungere på en behagelig måte - Renault har hatt noen grelle eksempler i så måte - men her må vi si oss rimelig fornøyde. Overraskende nok var vi også tilfredse med tilbakemeldingene fra underlaget mens styringen derimot kunne vært noe mer presis rundt midtpunktet. I byen er Grande Punto ekstremt manøvrerbar - med en egen knapp aktiveres "City"-funksjonen, som øker assistansegraden og gjør styringen fjærlett.

Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskapene hadde vi ikke noe å utsette på bilen. Fiat har gjort et stort nummer ut av hvor stivt karosseriet er. Dette, kombinert med et velutviklet chassis, gjør bilen både betryggende og underholdende å kjøre - stabil rett frem og kvikk i svingene hvor en lite dramatisk understyring gjør seg gjeldende i grenseland. Begrensningene viser seg imidlertid ved aktiv kjøring på dårlig underlag hvor det merkes at dempningen kunne vært mer sofistikert.

Vi anser uansett ikke de gode kjøreegenskapene som noen god unnskyldning for ikke å ha utstyrt Grande Punto med ESP (antiskrens), da et slikt system først og fremst er nyttig i dramatiske og uventede situasjoner.

Vi skal nå se nærmere på plass og komfort