Motor og kjøreegenskaper

Når du gir flatt jern med Audi S6 belønnes du med en berusende akselerasjons- og lydopplevelse - uansett underlag og årstid. Samtidig er S6 en usedvanlig lettkjørt, komfortabel og luksuriøs familiebil.

Audi A6 Avant har en egenvekt på 1.970 kilo. Hvordan har Audi klart å gi bilen en 0 til 100-tid på bare 5,3 sekunder?

Svaret på dette spørsmålet er sammensatt, men motor og girkasse er selvsagt avgjørende faktorer. S6 er nemlig, i likhet med BMW M5 og Dodge Viper, utrustet med en V10-motor. Denne har et slagvolum på 5,2 liter og mates ved hjelp av direkte innsprøytning, eller FSI (Fuel Stratified Injection) som Volkswagen-konsernet kaller teknologien. S6-motoren puster selv og hver sylinder har to innsug- og to utblåsingsventiler, til sammen 40 stykker.

Turtallsmotor

Vis mer
Vis mer


5,2 liter slagvolum høres i utgangspunktet mye ut - og er det også. Men fordi vi her snakker om hele 10 sylindre, rommer faktisk ikke hver enkelt sylinder mer enn 0,52 liter. Det betyr at hvert enkelt stempel har relativt beskjeden masse, noe som åpner for høyt turtall. Og høyt turtall er som kjent en viktig innsatsfaktor når målet er høy effekt.

435 hestekrefter ved 6.800 o/min

Audi har utnyttet denne muligheten og har valgt å la motoren arbeide helt opp til 7.000 omdreininger. Fyllingsgraden er tilpasset et høyt turtall, noe som har resultert i at maksimal effekt, 435 hestekrefter, først er på plass ved 6.800 omdreininger.

400 Nm fra 1.000 o/min

Men turtallsvilligheten har ikke gått på bekostning av bunndrag og mellomregister, tvert i mot. S6-motoren produserer 400 newtonmeter allerede fra rundt 1.000 omdreininger og henter frem maksimalt dreiemoment - 540 Nm - allerede ved 3.000 o/min.

Annen karakteristikk enn M5-motoren

Dette betyr at denne V10-motoren, selv om den takler høyt turtall, har en helt annen karakteristikk enn V10-motoren som befinner seg i BMW M5. BMW har valgt å prioritere enda høyere effekt og henter ut 507 hestekrefter. Men disse er først på plass ved 7.750 omdreininger. Denne jakten på effekt har gått på bekostning av de lavere og midlere delene av registeret. M5-motoren må blant annet helt opp i 6.100 omdreininger før den produserer maksimalt dreiemoment, som er 520 newtonmeter - 20 Nm mindre enn S6-motoren kan skilte med. Dette betyr i praksis at Audi-motoren er mer fleksibel og lettbrukt enn M5-motoren og at den sannsynligvis vil få en mye lengre levetid.

Rask året rundt

Vis mer


Stasjonsvogn-utgaven av M5, som kommer i mai, skal på papiret klare 0 til 100 på 4,8 sekunder (sedan 4,7). Audi S6 Avant er oppgitt å bruke 5,3 sekunder (sedan 5,2) - et halvt sekund mer.

Disse tidene er imidlertid målt under ideelle forhold. Men ute i virkeligheten er forholdene skiftende, ikke minst her i landet. Underlaget vil ofte være preget av ujevnheter og fukt, ja til og med snø. Det faktum at S6 er firehjulsdrevet betyr at bilen under mindre ideelle forhold i en helt annen grad enn den bakhjulsdrevne M5 evner å bite seg fast i underlaget. S6-eieren vil med andre ord kunne gi full gass året rundt, mens M5-eieren må holde tungen rett i munnen så snart litt sommer-regn har gjort asfalten fuktig. For ikke å snakke om vinterhalvåret, da S6 med letthet vil kjøre fra M5.

Brukervennlig og lettkjørt

Vis mer


Vi forsøker ikke med overnevnte avsnitt å påstå at S6 er en mye bedre bil enn M5. For eksempel er det ingen tvil om at M5 i sommerhalvåret kan skilte med langt bedre og mer sportslige kjøreegenskaper enn S6. Og på tørr asfalt er det ingen tvil om hvem som kommer først i mål, uansett øvelse. Det vi forsøker å si, er at S6 oppleves som en langt mer brukervennlig og lettkjørt bil enn M5, samtidig som den går mer enn bra nok for de aller fleste av oss. For eksempel er S6 en fantastisk forbikjøringsbil - også i vinterhalvåret. Gassresponsen er så umiddelbar og skyvet så herlig og rått at selv forbikjøringer av busser og vogntog gjennomføres i løpet av noen få sekunder.

Storslått symfoni

Kronen på verket er den symfonien som skapes av motoren og eksosanlegget ved pådrag. Lyden er vanskelig å beskrive, men kan på en måte betegnes som en blanding av bassbasert brumlig og grovkalibret snerring.

Samtidig lot vi oss fascinere like mye av den herlige buldringen som skapes ved kaldstart. Den gåsehud-frembringende buldringen varer dessverre bare i ett minutt og fem sekunder. Deretter går motor og eksosanlegg over i en langt mer sivilisert og hviskende modus. Det som frustrerte oss enda mer i jakten på denne lydopplevelsen, er at brumlingen kun oppstår når motoren er kald. Dermed fikk vi sjeldent nyte det herlige lydbildet mer enn én gang om dagen.

Kun automatgir

Vis mer


S6 leveres kun med automatgirkasse - og vi var svært spent på hvordan denne ville fungere. Vi har nemlig blandet erfaring med Audis automatkasser. For eksempel opplevde vi at automatgirkassen la en demper på opplevelsen da vi testet Audi S4. Her var nemlig momentomformeren satt opp så forsiktig at det tok mange tidels sekunder fra gasspådrag til takeoff.

Umiddelbart avspark

Derfor ble automatgirkassen i S6 en gledelig overraskelse. Her snakker vi nemlig om umiddelbart avspark. Responsen fra stillestående er faktisk så kvikk at vi gjentatte ganger fikk kjeft fra samboeren grunnet nøkkete og ubehagelig igangsetting.

Vi har faktisk knapt tidligere vært borti en automatgirkasse som i kombinasjon med en så kraftig motor leverer en så kvikk start. Dette, i kombinasjon med firehjulsdriften, sørger for at vi ikke ser noen grunn til å tvile på at Audis oppgitte akselerasjonstall lar seg virkeliggjøre.

Nytelse å betjene

Vis mer


Girkassen har forøvrig seks trinn og kan om ønskelig gires manuelt via spaken eller via hendler på rattet. Aluhendlene følger med rattet rundt og er i likhet med spaken en nytelse å betjene. Vi satt også stor pris på at det aktuelle giret til enhver tid vises i instrumentpanelet, uansett om spaken er plassert i Drive eller Sport eller om føreren velger å gire selv.

Ikke spesielt rask

Vi har med andre ord svært lite å utsette på denne girkassen. Når det er sagt, må det understrekes at den ikke er blant de raskeste automatkassene vi har vært borti. Vi hadde også satt pris på full kontroll ved manuell giring, slik blant andre Honda, Saab, Subaru og Volvo kan friste med. Hos disse merkene forblir girkassen i valgt trinn uansett. I S6 skifter girkassen som i de fleste andre biler ned ved kickdown og opp ved 7.000 o/min, uavhengig av hvilket gir føreren har valgt.

Trygt og godt på veien

Audi S6 Avant er en stor og luksuriøs stasjonsvogn som kan skilte med en rå motor, berusende akselerasjon og en velfungerende girkasse. Kjøreegenskapene imponerer ikke i samme grad. Riktignok kan bilen kjøres svært fort. Og det er ikke mange andre biler som ligger like tungt, trygt og godt på veien som S6. Firehjulsdriften sørger for rå fremkommelighet året rundt og takket være 40/60 kraftfordeling er bilen både sportslig og underholdende i svingene. Avansert antiskrens-teknologi, herlige bremseegenskaper og passiv sikkerhetsteknologi i toppklasse sørger i tillegg for at S6 er blant de tryggeste bilene du kan kjøre.

Understyringstendenser

Vis mer


Den som har kjørt mye BMW, vil imidlertid legge merke til at noe mangler - 50/50 vektfordeling. For som vanlig har Audi plassert kraftkilden langt fremme i motorrommet. Og fordi vi her snakker om en svært stor og tung motor, blir bilen nødvendigvis fremtung - noe som i sin tur resulterer i understyring. Takket være 40/60 kraftfordeling kan understyringen utlignes så lenge man gir gass, men så snart føreren går av gasspedalen merkes det tydelig at dette er en bil som i mye større grad enn BMW 5-serie ønsker å gå rett frem. Også sammenlignet med Mercedes-Benz E-klasse fremstår A6/S6 som en mer understyrt bil.

Ikke samme kjøreglede

Har må vi understreke at Audi S6 ikke er noen håpløs understyrer - langt derifra. Poenget er at balansen og harmonien som kjennetegner BMWs modeller ikke på samme måte er tilstede. Dermed klarer ikke S6 å levere samme grad av kjøreglede.

Hva koster S6 Avant? Hva koster konkurrentene? Og hvilken bil bør du velge? Les vår konklusjon her.