Motor og kjøreegenskaper

Ord som nøytral og nøyaktig er kanskje kjedelig i en GTI-bil, men i en sportsbil er det helt nødvendig for at den gode følelsen skal innfinne seg.

Nøytral og nøyaktig er egenskaper som gjør det mulig å nyte ett imponerende veigrep fullt ut. For nye TT leverer grep på en helt annen måte, understyring er ikke lenger et konstant irritasjonsmoment, men mer siste fase i en serie tilbakemeldinger som gjør at sjåføren kun behøver å finjustere for at svingen kan forseres med maksimal effektivitet.

Firehjulsdriften er også blitt en mer harmonisk del av den sportslige kjøreopplevelsen, på vått føre er det klart med på å stabilisere kjøreegenskapene uten at bakhjulenes varierende grad av fremdrift setter bilen ut av balanse. Vått føre og myke dekk kan nok medvirke til at vår opplevelse av den fortsatt framtunge TTen ikke helt er representativ for den mer finstemte kjøringen som foregår på brede sommerdekk og tørr asfalt. Vi opplever for eksempel at det bare til en viss grad er effekt nok til at styring med høyrefoten fungerer, noe som sannsynligvis betyr at det på sommerføre vil bli noe kjedeligere bak rattet fordi påvirkningsmulighetene blir færre.

V6 med dreiemoment

Vis mer


3,2-literen har en moderne effektoppbygning med mye dreiemoment på lave turtall, 320 Nm ved 2.500-3.000 o/min, og effekt som bygger jevnt opp til 250 hestekrefter ved 6.300 o/min. Disse ryddige tallene sier imidlertid ingenting om lyden, den er komponert betydelig tøffere enn effektdiagrammene – Audi får til tøffe lydkulisser som ingen andre.

Maks turtall er rundt 6.500 o/min, og vår eneste innvending mot lyden er at den ikke når et klimaks i møte med turtallsperren. Enden på ferden gjennom effektregisteret er veldig kontrollert, og siden slutten er så myk og lyden ikke gir deg inntrykk av at du er i ferd med å gå et sted du ikke bør være, forsvinner litt av den oppdragende effekten.

De 250 hestekreftene sørger for at vår TT med S tronic-girkasse fikser 0-100 km/t på heftige 5,7 sekunder. Med vanlig manuell girkasse går det to tideler saktere, men tallene er bedre enn konkurrentene og spesielt imponerende hvis vi sammenlikner S tronic-girkassen med konkurrentenes automatgirkasser. Og TT er eneste bilen med firehjulsdrift.

Det går med i underkant av literen ved blandet kjøring, men igjen viser S tronic-kassen sin fortreffelighet ved å levere ett lavere forbruk enn den manuelle versjonen. Det lavere forbruket, og det nye norske avgiftssystemet, gjør at engangsavgiften på S tronic-utgaven er så mye lavere at bilprisen er den samme som for den manuelle utgaven. Vi skal komme tilbake til den spesielle girkassen etter hvert, men uten en krone i prisdifferanse er det ikke tvil om at TT bør bestilles med denne S tronic.

Veldig kontrollert

Ekte sportsbiler skal ha noe råskap i seg, og det er litt vanskelig å finne råskapen i TT. Det er selvsagt mulig å rase av veien med en TT, men før du kommer så langt skal du oversett en tett skog av signaler. Det er for eksempel utrolig mye god kjørefølelse bygget inn i antiskrenssystemet (ESP), og det er kun på føre som krever litt hjulspinn at en begynner å lete etter av-knappen. Det er positivt, og harmonien mellom bilens iboende kjøreegenskaper og de elektroniske hjelperne er med på å skape et helstøpt inntrykk.

Noen bugs er det imidlertid, og vedkommende som har bestemt at det ikke skal være lov å holde sig i motoren under nedbremsing har åpenbart kjørt alt for mye på asfalt med alt for brede dekk. Og om det er samme person som har bestemt at du sannsynligvis ønsker å bremse mer selv om pedalen holdes i samme posisjon, skal vedkommende vite at det frustrasjonshylet som lød på en stille norsk vintervei i begynnelsen av måneden var rettet til ham. Det er rett og slett ikke mulig å finbremse med TT på vinterføre på grunn av en overivrig bremsekraftforsterker, og straffen for å holde både gassen og bremsen inne er fravær av motorkraft, og firehjulsdrift, i tre sekunder. Det er flere ting som spiller inn, for det første kobler sannsynligvis firehjulsdriften ut når man er nær bremsepedalen, og i tillegg kuttes motorkraft fordi ESP-systemet er inne. Det er for strengt til å kunne kalles sportslig.

Vis mer
Vis mer


Bortsett fra den vel ivrige bremsekraftforsterkeren fungerer bremsene imponerende, TT bremser om bare ett hjul har friksjon. Og det er faktisk under kraftige innbremsinger at det er lettest å kjenne at nye TT er en mer helhetlig sportsbil en tidligere, borte er den ”slipp-brems-rumpe-ut”-automatikken som kjennetegner mer kompaktklassebaserte GTI-biler.

S tronic

Mange lesere er sikkert lei av seriehyllesten av Audi/Volkswagens dobbelkløtsj-girkasse, men saken er den at ingen andre produsenter har kommet opp med like effektive girkasser. At den i tillegg gir deg automagir-funksjonalitet på late dager er selvsagt også ett pluss. Det er brukt som automatgir at S tronic-girkassen er forbedret fra tidligere versjoner, for eksempel er nykkingen ved lukeparkering redusert og bakkestarter mindre voldsomme.

Men S tronic-kassens største fortrinn er at den tar imot all motorkraft og omsetter direkte i fremdrift, uten opphold ved girskift. Systemet er bygget opp rundt to akslinger med forskjellige girutvekslinger, der hver av akslingene er utstyrt med en kløtsj som låser eller løser i forhold til den andre.

Sikker

Med gode bremser på plass, og balansen justert, er antiskrenssystemets effektivitet av og til skremmende. Du kan stupe som en idiot inn i en rundkjøring med full gass, og den eneste straffen du får er at det summer litt her og nykker litt der, og du kommer deg rundt uten å avsløre for omgivelsene manøverens noe umodne og lite gjennomtenkte utgangspunkt.

Og det vil kanskje for noen være vanskelig å få nødvendig respekt for kraften denne bilen innehar at den kraftigste tilbakemeldingen gjennom rattet helt fint kan håndteres med kun et par fingre rundt ratt-ringen. Til tross for dette oppleves styringen som levende, dog ikke med like gode tilbakemeldinger som hos et par av konkurrenten, men likevel – lettkjørtheten og sportsligheten er forent på et nesten mystisk vis i TT.

Selv sportslige biler må sjekkes for hverdagens krav, les om plass og komfort her.