Motor og kjøreegenskaper

Motoren er i utgangspunktet meget sportslig. Audi S8 er imidlertid ingen sportsbil. Genistreken er nettopp å ha fått til harmoni i kombinasjonen mellom en sivilisert luksussedan og en Lamborghini-motor.

Under aluminiumpanseret på S8 finner vi en eksepsjonell motor; intet mindre enn V10-motoren fra Lamborghini Gallardo - opprinnelig utviklet med god hjelp fra... Audi - med direkte bensininnsprøytning (FSI) og noen Audi-spesifikke modifikasjoner. Slagvolumet er boret opp fra 5,0 til 5,2 liter mens effekten er redusert til (fortsatt ganske så heftige) 450 hestekrefter. Denne toppeffekten nås ved 7.000 omdreininger i minuttet – en hårsbredd fra rødmerkingen.

540 Nm

Vis mer
Vis mer

Økt slagvolum har resultert i økt dreiemoment – her disponerer man 540 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. 90% av dette er tilgjengelig allerede ved 2.300 omdreininger.

Kreftene overføres til de fire hjulene via en sekstrinns Tiptronic automat som vi fant overraskende god med sin utveksling tilpasset motorens karakter og sine raske reaksjoner; vi opplevde ingen frustrerende ”ventetid” mellom girskiftene, som foregikk mykt og kjapt.

Når V10en våkner...

Kjøreopplevelsen er enorm. Bortsett fra den første lille skuffelsen når man setter i gang uhyret – lyden fra motoren er nemlig temmelig godt pakket inn i bomull – er dette utvilsomt en opplevelse av de sjeldne. Så snart man er i fart er det som om bilen formelig krymper rundt en og blir mer kompakt. Og nå høres motoren akkurat passe, med en helt spesiell og fin V10-lyd.

Snerrer

Bilen kjennes tight og kontant; med alle innstillinger på sport og med aktiv bruk av gass og brems blir dette oppsiktsvekkende sportslig tatt i betraktning en dødvekt på to tonn og over fem meter karosseri i lengderetningen. Motoren, som murrer sivilisert ved normal fremdrift, snerrer tekno-virilt ved fullt pådrag. Krefter er det nok av i massevis for våre vinterveier, og kraften fordeles sjenerøst og jevnt. Draget er heftig fra like over tomgangsturtall, og turtallet fyker i været så det er en fryd – og nok en gang glemmer man dimensjonene og vekten på beistet.

Jevnt og kraftig

V10-maskinen trekker kraftfullt og autoritært – og samtidig lineært – her er ingen soner med heftigere eller svakere skyv; det bare øker på til man når effekttoppen ved 7.000 omdreininger og litt over. Det man må passe på er ikke å glemme er fartsgrenser og onkel Politi; her er det best å kikke på speedometeret oftere enn i det daglige. Akselerasjonstiden fra 0 til 100 oppgis til 5,1 sekunder og det har vi ingen grunn til å tvile på selv om vinterføret ikke tillot å verifisere den; vi klokket i hvert fall inn på under 6.

Mest på bakhjulene

Vis mer


Kjøreegenskapene er (selvfølgelig?) upåklagelige. Naturligvis er ikke dette en sportsbil, til det er og blir den for stor og tung. Allikevel er dette handikappet blitt redusert til det minimale av Audi-ingeniørene. Quattro-firehjulsdriften som er standard, har her et oppsett med prioritet bakover (60% bak, 40% foran), noe som gir en ganske tilfredsstillende karakter av bakhjulsdrift og muligheten for underholdende kontrollert overstyring. Vi opplevde også at dette oppsettet kompenserer for den typisk Audi-fremtunge vektfordelingen.

System-hjelp

Vis mer


Styringen er nydelig hva presisjon og progressivitet angår, og ved aktiv kjøring føler man seg mye mer i ett med bilen enn man skulle tro mulig når man beskuer mastodonten utenfra. Kjappe manøvre og livlig svingkjøring har naturligvis sine fysiske begrensninger, men oftest er de lengre unna enn man skulle tro. På glatt føre griper styringsprogrammene for firehjulsdriften inn med overføring av krefter forover eller bakover i forhold til standard-oppsettet på 40/60; alltid med prioritet bakover. ESP (antiskrens) - oppsettet er forholdsvis liberalt.

Sport-komfort

Fjæringsoppsettet på S8 er naturlig nok stivere enn på ”standard” A8, og S8 er senket med 2 centimeter i forhold til denne. Bakkeklaringen kan reguleres mellom 95 millimeter og 125 millimeter – man har valget mellom programmene ”sport”, ”comfort” og ”automatic”. Avdempingen ivaretas av en avansert luftfjæring med aktive dempere som er med på å gjøre kjøreturen til den opplevelsen man ønsker og alltid overraskende komfortabelt når man tar i betraktning at hjulene har 20-tommers felger og dekkdimensjonen er 235/35 – ujevnhetene filtreres allikevel meget bra uten at dette er en bil som gynger eller duver til noen tid.

Ypperlige bremser

Vis mer


Også bremseegenskapene opplevde vi som fullt på høyden. Keramikkbremser til over 90.000 kr var montert på bilen uten at vi etter en testdag under norske vinterforhold kan uttale oss om noen vesensforskjeller i forhold til standard-bremser; fordelene ligger ikke i bremsekraften som sådan, men i hovedsak i skivenes levetid – 350.000 kilometer ifølge fabrikken – og i motstandsdyktigheten mot overoppheting som er årsak til fading-fenomenet (tap av bremsekraft etter langvarig, hyppig og intens bruk av bremsene). Vi opplevde dem som hyper-effektive og lett doserbare; retardasjonen foregår like raskt som akselerasjonen.

Balansegang

Alt i alt var kjøringen av S8 en åpenbaring – det er bare å gi seg over med tanke på den teknologiske balansegangen ingeniørene har fått til med denne bilen som ingen ville finne på å kjøpe for å overlate kjøringen til en sjåfør.

Plass og komfort har vi omtalt i tidligere test av Audi A8. Det kan du lese om her – eller du kan gå rett hit, til kapitelet konklusjon og konkurrenter.