Motor og kjøreegenskaper

Det er først og fremst komforten med automatgir som gjør at kunder velger bensinutgaven, og den femtrinns automatgirkassen gjør en fin komfortjobb i CR-V.

Du vil oppleve radikale nedgiringer ved forbikjøringer for å få fart på den relativt store bilen, og du må leve med lavere tilhengervekt, 1.500 kilo kontra 2.000 kilo i dieselutgaven, men i hverdagen er løsningen vellykket. Bensinmotoren blir varm og leverer varme lenge før dieselutgaven gjør det, og lydnivået er betydelig mer komfortabelt med bensinmotor.

Litt tregere

To sekunder ekstra fra 0-100 km/t og ubetydelige 0,01 l/mil i økt forbruk er forskjellen mellom automatgir og manuell. Den lille forbruksforskjellen antyder jevn dreiemomentkurve fra en moderne bensinmotor og en effektiv automatgirkasse. Automatgirkassen er femtrinns, og den har en tradisjonell sjaltegate uten mulighet for manuelle skift.

Skiftene er myke uten gummistrikkfølelse, og selv om girkassen kun er femtrinns er det på grunn av motorkarakteristikken sjelden at girkassen ikke har en fornuftig utveksling på lager. I femtegir ligger turtallet rett under 2.000 o/min ved 100 km/t, og i tredjegir passeres 100 km/t ved 3.700 o/min. Under full akselerasjon vil samme hastighet passeres i andregir ved 5.700 o/min.

Avgiftstilpasset

Vis mer


Bensinmotoren i CR-V er sjeldent godt avgifts- og miljøtilpasset, et CO2-utslipp på 195 g/km er lavt for en folke-SUV med bensinmotor og automatgir. Til sammenlikning er tilsvarende tall for Toyota RAV4 er 212 g/km og for Nissan X-Trail 232 g/km. Dette gir CR-V både prisfordeler, og kundene får bedre miljøsamvittighet. Dieselutgaven av CR-V med manuell girkasse ligger på 173 g/km som er mer på linje med konkurrentene.

Motoren er en 2-liter som yter 150 hestekrefter ved 6.200 o/min, og som har et dreiemoment på maksimalt 192 Nm ved 4.200 o/min. Bortsett fra lavere forbruk skiller ytelsene seg lite fra konkurrenter som Toyota RAV4, og i praksis oppleves 150 hestekrefter som tilstrekkelig uten spesielt mye overskudd.

Mest vei

CR-V er ganske sportslig balansert, uten antiskrenssystem (ESP) hadde den vært for sportslig. Hekken kommer nemlig ganske fort på vinterføre, og selv ved ganske normal kjøring hører man knatringen fra bakbremsene fordi ESP-systemet jobber med å holde hekken i sporet. Fordelen med dette oppsettet er at bilen svinger villig, og oppleves som sportslig. På tørre veier er oppførselen mer tradisjonell med understyring som tilbakemelding på at det går litt for fort gjennom svingen.

Sportslig er også fjæringen i CR-V, det er lite dorsk terrengbilfølelse i svinger og dumper, og komforten lider litt under vel kontante tilbakemeldinger på hva som skjer under hjulene.

Og ser vi nærmer på firehjulsdriften er det ikke tvil om at den er konstruert for å gi ekstra dytt over brøytekanter eller kneiker opp til hytta, og er ikke konstruert for økt veigrep eller terrengkjøring. Fordi bakhjulene først kobler inn ved hastighetsforskjeller mellom for- og bakaksel, og i tillegg er litt treg med å koble inn, gir den ikke den ekstra stabiliteten som noen systemer gir under vanlig kjøring. Ofte slår antispinnen på forhjulene inn før bakhjulene får beskjed om å hjelpe til, og det gir dårlig flyt i fremkommeligheten på for eksempel ubrøytet vei. Dette enkle systemet for firehjulsdrift er klart med på å holde forbruket nede under vanlig kjøring.

Lettkjørt

Vis mer


Elektrisk servostyring sparer drivstoff, og i CR-V fungerer det godt, tilbakemelingene er greie og styringen er svært presis. CR-V er spesielt lettkjørt, blant de beste i klassen, og er til tross for mye metall i vindushøyde og liten bakrute ganske oversiktlig å lirke på plass på trange parkeringsplasser. Vi kjørte toppmodellen med ryggekamera som gjorde ryggingen til en lek.

Videre skal vi se nærmer på plass og komfort.