Motor og kjøreegenskaper

Litt sportsligere enn gjennomsnittet og blant de sprekeste - overgangen fra vanlig bil til folke-SUV blir ikke alt for stor for de som velger CR-V.

O-100 km/t går på 10,3 sekunder, en Volkswagen Passat med 1,9-liters dieselmotor bruker 12,4 sekunder og samme bil med 2-liters dieselmotor bruker 10,1 sekunder. CR-V er med andre ord ingen sinke i trafikken. Og blant konkurrentene i folke-SUV-klassen er det kun RAV4 og Chevrolet Captiva som ligger i nærheten hvis vi ser på akselerasjon.

140 hestekrefter

Mens det i de fleste dieselbiler er det dreiemomentet som sier alt om kraften, er antallet hestekrefter nesten like interessant i Honda-sammenheng. De 140 hestekreftene er nemlig belønningen for å være med på turen opp en merkbart stigende effektkurve, og selv om effektoppen ved 4.000 o/min passeres er det fortsatt driv i motoren til over 4.500 o/min. Motoren gir seg ikke før 5.000 o/min, men fra 4.800 er det ganske tamt.

Vis mer


Motoren oppleves som ivrig og lettpustet, og i tillegg ganske kultivert. Spesielt på lave turtall er den tilgivende og hjelpsom, og selv fra lave 1.000 o/min er motoren villig til å jobbe.

Forbrukstallene er også imponerende, 0,65 l/mil ved blandet kjøring er klasseledende. Selv med moderate 58 liters drivstofftank er rekkevidden på langtur nesten tresifret, for de fleste er det to ganger tur-retur hytta uten å stoppe på bensinstasjonen.

Lettkjørt

Girkassen er sterkt medvirkende til at CR-V oppleves som svært lettkjørt, og særlig er kløtsjfunksjonen bedre enn hos konkurrentene. Kløtsjen er passe lett, og kopler gradvis over nesten hele pedalbevegelsen.

Selv om vi kunne klart oss uten sjettegiret i Norge, er ikke utvekslingen upassende for norske forhold. Spesielt liker vi at andregiret er så anvendelig ved bykjøring. Andregiret kan brukes fra nesten gangfart til 80 km/t, og det er langt fra vanlig for litt tunge biler med moderne dieselmotor.

Dreiemomentet er 340 Nm ved 2.000 o/min, og det er ved 2.000 o/min du befinner deg hvis du har lagt inn sjettegiret i 100 km/t. Samme hastighet i fjerdegir gir 2.800 o/min.

Støyer mer

Denne motoren støyer mer i CR-V enn det vi erfarte i Accord, og det er støyisoleringen som er forskjellen. Faktisk er støynivået største ulempe i dieselversjonen av CR-V, og det er synd fordi motorlyden er av en type som ganske lett lar seg isolere bort. En annen ulempe er at det tar litt tid før motoren er varm, og varmen strømmer ut av dysene inne i bilen. I motsetning til en del andre dieselbiler er ikke varmeproduksjon noe problem når motoren først er blitt varm.

Tilnærmet sportslig

CR-V er klart blant de sportsligste i klassen, og den medfølgende stivheten går litt utover komforten over smådumper. Den er også ganske sportslig satt opp med ganske svak understyring, og den vil gjerne ut med rumpa på glatt føre. Antiskrenssystemet (ESP) virker imidlertid godt, og CR-V føles trygg å kjøre også på glatte veier.

Vis mer


Den hydrauliske servostyringen er ikke like presis som den elektriske i bensinutgaven, men vi opplever at styringen i dieselversjonen er mer levende og med bedre tilbakemeldinger. Også bremsekraftforsterker og bremsekraftfordeler er på plass, og hvis man går for toppmodellen får man antikollisjonsradar som jobber med bremsene.

Firehjulsdriften er ikke med på å gjøre CR-V mer sportslig, i praksis er bilen forhjulsdrevet helt til du spinner løs med forhjulene. Da kopler bakhjulene på, og fremkommeligheten øker markert. Vi opplevde ofte at antispinn-reguleringen var inne på forhjulene før bakhjulene koplet på, og det er ikke optimalt med hensyn til fremmekommelighet i for eksempel dyp snø. Det er mulig å skru av antispinn med en knapp på dashbordet.

Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.