Motor og kjøreegenskaper

Det som gjør firehjulsdriften til BMW så dynamisk er at kreftene kan flyttes raskt mellom akslingene, og at ESP-systemet samarbeider så godt med firehjulsdriften.

Og den spesielle flyten man får i kjøringen når et enkelt hjul ikke bremses ved hjulspinn men heller gir fra seg kraftoverskuddet til kollegene som har grep, gir en opplevelse av å kjøre bil istedenfor en følelse av å bli leiet gjennom svingene av en striks onkel.

I tillegg er ESP-systemet liberalt eller selvsikkert nok til at tilbakemeldinger om balanse og grep formidles til føreren. Resultatet er selvfølgelig en bil som man kan velge å kjøre alt for fort, men også en bil som man faktisk vet hvor store sikkerhetsmarginer man har. Det er for mange biler der elektronikken luller føreren inn i en forestilling om at alt er greit, helt til det plutselig ikke er det.

Elektronisk styrt

Vis mer
Vis mer


Rett bak girkassen sitter en elektronisk styrt flerplatekløtsj som bestemmer om kreftene skal forover eller bakover. Denne kløtsjen jobber raskt, og varierer fordelingen avhengig av hva hjulsensorene sier om hastighetsforskjeller hjulene i mellom. Nøkkelen til å forstå hvorfor xDrive-systemet oppleves som annerledes ligger i at denne kraftfordelingen skjer før ESP-systemet blir satt til å jobbe med bremsene.

De små tendensene til over- og understyring som BMW har valgt å ikke filtrere bort oppstår etter at xDrive har forsøkt å rette opp ubalansen. Og bak rattet oppleves det som bilen har usedvanlig godt veigrep før det slipper, men det er altså etter at det litt spesielle firehjulsdriftssystemet har prøvd å ordne opp.

En følelse av bakhjulsdrift

På vinterveier likner bilen først og fremst på en bakhjulsdrevet bil, riktignok som et bakhjulsdrevet bil med unaturlig godt veigrep, ved at gasspådrag i sving gir kortere svingradius. Og tilbakemeldinger gjennom styringen gir klare signaler om hvordan det står til med det hjulparets grep, og det overrasker at tilbakemeldingene er såpass entydige når en tenker på at disse hjulene er under kontinuerlig endring i kraftforsyning.

Det at ESP-systemet griper inn relativt sent vil kanskje noen oppleve som litt skummelt, men vi erfarte ikke under testen at den litt senere inngripen ga forskjeller i evne til å ta inn potensielt farlige situasjoner. Heller tvert i mot, signalene fra bilen ble lettere å tolke og det ble lettere å handle riktig i forhold til det spesifikke problemet med veigrep som oppsto.

Få effekttyver

Verken firehjulsdriften eller automatgirkassen stjeler særlig effekt, firehjulsdriften gjør ingen forskjell for 0-100 km/t-tiden, og automatgiret gir kun 0,1 sekunder svakere tid fra i utgangspunktet sterke 6,9 sekunder.

Og effektivitet preger også kjøreopplevelsen, det er alltid tilgang på effekt, og gassresponsen er svært god til å være en dieselbil. Rekkesekseren på tre liter er langt unna vanlige firesylindrede tolitersdieseler i komfort og kraft, og faktisk også i karakteristikk. Når du vrir om nøkkelen er det mer mekanisk summing enn det er dieselknatring, og når du trykker på gassen er responsen umiddelbar. Også på vei opp i turtall får man en ekstra dytt ved rundt 2.500 o/min, som er med på å gi denne dieselmotoren litt bensinmotorfølelse. Den går heller ikke brått tom for effekt på slutten slik som mindre dieselmotorer ofte gjør.

Testbilen var utstyrt med en 3-liter som leverte 231 hestekrefter og 520 Nm ved 2.000 o/min. Bestiller du 530xd i dag får du en mer drivstoffeffektiv motor med samme slagvolum og dreiemoment, og med fire ekstra hestekrefter.

Videre skal vi se nærmere på konklusjon og konkurrenter.