Motor og kjøreegenskaper

BMWs selvpustende 3,0-liter er blant de herligeste sekssylindede motorene som eksisterer. Når denne motoren pares med en like imponerende automatgirkasse og ditto kjøreegenskaper blir resultatet uvanlig godt.

Da vi testet BMW 330i (sedan-utgaven) våren 2005, produserte den 3,0 liter store rekkesekseren 258 hestekrefter og 300 newtonmeter - tall det står respekt av. Siden den gang har imidlertid BMW videreforedlet kraftkilden, som nå yter 272 hestekrefter ved 6.650 omdreininger og 315 newtonmeter ved 2.570.

Til sammenligning kan det nevnes at dette er nøyaktig like høy effekt som Mercedes-Benz henter ut fra sin V6-motor med 3,5-liter slagvolum, selv om det skal understrekes at den større Mercedes-motoren produserer 350 newtonmeter. Og Audi nøyer seg med å hente ut 255 hestekrefter og 330 newtonmeter fra sin direkteinnsprøytede 3,1-liters V6-motor (3.2 FSI), noe som sier mye om BMWs fokus på effekt-uttak.

Valvetronic

Vis mer


I motsetning til den turboladede 335i-motoren, er ikke den selvpustende 330i-motoren direkteinnsprøytet. Til gjengjeld er den utrustet med variable ventilløft (Valvetronic). Som 335i-motoren har også 330i-motoren 24 ventiler og variable tider (Double Vanos).

100 kilo

En ordinær 330i med manuell girkasse har en egenvekt på 1.470 kilo og skal klare 0 til 100 på 6,1 sekunder. Det betyr at den bare bruker 0,6 sekunder mer enn en 335i med manuell girkasse (5,5 sekunder).

Med firehjulsdrift (xDrive) øker imidlertid vekten med 100 kilo til 1.570. Samtidig blir drivlinjen mer omfattende og komplisert, noe som i sin tur gir økt friksjon og påfølgende effekttap. Til tross for økt vekt og friksjon øker imidlertid ikke 0 til 100-tiden med mer enn 0,1 sekund - til 6,2 sekunder.

6,7 sekunder

Vis mer


Vårt testeksemplar var imidlertid utrustet med automatgirkasse, noe som øker vekten med ytterligere 15 kilo - til 1.585. Automatgirkassen oppleves som svært, svært effektiv, men stjeler ifølge BMW 0,5 sekunder, slik at 0 til 100-tiden ender opp på 6,7. Vi testet bilen på vinterføre, men klarte gjennom våre uhøytidelige målinger likevel å komme ned i 6,8 sekunder. Dette forteller mye om den herlige motoren - men sier enda mer om hvor god traksjon xDrive-teknologien evner å skape.

Kvikk gassrespons

Det vi imidlertid kommer til å huske aller best fra denne testen - og som var det eneste vi savnet da vi testet 335i - er det herlige lydbildet og den livfulle motorkarakteristikken. 330i-motoren er ikke like sterk som 335i-motoren. Til gjengjeld leverer den selvpustende kraftkilden en enda kvikkere gassrespons, noe som i sin tur i høy grad bidrar til løfte den totale kjøreopplevelsen. Når turtelleren indikerer mer enn 4.000 omdreininger er motoren så heltent og rastløs at gassresponsen faktisk oppleves som umiddelbar.

Deilig lydbilde

Vis mer


Lydbildet er også helt spesielt. For det første oppleves lyden skarpere, klarere og mer "crisp" enn 335i-klangen. For det andre er lydbildet langt mer avansert og sammensatt. Med dette mener vi at lyden fra motor og eksosanlegg ikke bare endrer karakter, men at forholdet mellom de to lydkildene endres flere ganger på vei oppover mot rødmerkingen.

Herlig skyv

Selv om 330i-motoren selvsagt ikke kan måle seg med 335i-motoren når det kommer til bunndrag, opplevde vi aldri noe savn etter mer krefter i de lavere og midlere delene av registeret. For eksempel har 330xi Coupé intet problem med å starte i andregir. 330i-motoren skaper fin akselerasjon allerede fra 2.500 omdreininger og når turtallet passerer 4.500 o/min skapes et herlig skyv oppover mot 6.000 omdreininger. Deretter serveres desserten, som må spises innen 6.900 omdreininger, der girkassen legger inn girskiftet. I dette turtallsområdet produseres et sportsbilaktig crescendo som rommer en herlig miks av akselerasjon og lyd.

Imponerende automatgirkasse

Vis mer


Vi er blant dem som foretrekker manuelle girkasser i biler med kraftige motorer og sportslige kjøreegenskaper. Vi ville derfor høyst sannsynlig trivdes enda bedre om vårt testeksemplar hadde hatt en girkasse som ga føreren full kontroll. Når det er sagt - når man først er nødt til å forholde seg til en automatgirkasse, så er girkassen i BMW 330xiA blant de beste alternativene. Ikke bare er selve spaken en nytelse å håndtere. I tillegg leverer girkassen myke, presise skift.

Rask i avtrekket

Samtidig utføres sjaltingene svært raskt. Det faktum at BMW har valgt å legge inn skiftet til tredjegir i 95 kilometer i timen, betyr at girkassen må gjennomføre to girskift før bilen når 100 kilometer i timen. Likevel oppnås altså denne hastigheten i løpet av 6,7 sekunder.

Men det som kanskje imponerer aller mest, er hvordan girkassen takler fullt gasspådrag fra stillestående. 330xiA er nemlig oppsiktsvekkende rask i avtrekket, noe som skaper kjøreglede og som samtidig er et viktig bidrag til den gode 0 til 100-tiden.

Sjelden kombinasjon

Vis mer


Kupéer og firehjulsdrift er en relativt uvanlig kombinasjon, men BMW har likevel valgt å utruste 3-serie Coupé med xDrive, BMWs betegnelse på sin 4x4-teknologi. Foreløpig kan bare 325xi, 330xi og 330xd leveres med xDrive, men den norske BMW-importøren kan opplyse at det snart vil komme en 335xi.

Effektiv på glatt underlag

Inntil denne er på plass, er imidlertid 330xi Coupé den sprekeste xDrive-varianten. Vi vet fra flere tidligere tester at BMWs elektronisk styrte flerplatekløtsj er en meget kompetent firehjulsdrift-teknologi og fikk også denne gangen bekreftet at xDrive er blant de mest effektive løsningene på markedet.

Blant annet gir systemet imponerende fremkommelighet på glatte vinterveier. Firehjulsdriften, med støtte fra den effektive antispinnteknologien, sørger for at 3-serie Coupé blir en helt annen og langt mer effektiv opplevelse både på snø, is og vått underlag. På vinterføre vil en 330xi nærmest kunne kjøre i ringer rundt hvilken som helst av sine bakhjulsdrevne familiemedlemmer.

Lav bakkeklaring

Vis mer


I motsetning til X3 og X5 er imidlertid 3-serie Coupé avhengig av at underlaget er måkt. Den svært beskjedne bakkeklaringen betyr nemlig at man skal være svært forsiktig i løssnø. Hvis ikke blir man raskt sittende fast, firehjulsdriften til tross. Så lenge det er brøytet skal det imidlertid mye til for å stoppe bilen. Vi nevner også at bilen faktisk er utrustet med utforbakkeassistent. Dermed reduseres faren for å skli av veien i bratte og isete nedoverbakker.

Kontinuerlig drift

I motsetning til mange innkoblbare firehjulsdrift-systemer, sørger xDrive for kontinuerlig firehjulsdrift. Dermed påvirkes kjøreegenskapene på all slags føre, også på tørr asfalt. Riktignok - og heldigvis - er firehjulsdriften satt opp slik at bilen til en viss grad ivaretar sitt bakhjulsdrevne opphav. Det er med andre ord fortsatt mulig å provosere frem bakhjulsskrenser, slik at kjøregleden ivaretas.

Mer forutsigbar og lettkjørt

Vis mer


Samtidig oppleves den firehjulsdrevne utgaven både som mer effektiv, forutsigbar og lettkjørt enn bakhjulsdrevne utgaver.

Firehjulsdriften bidrar ikke bare til bedre traksjon ved at også forhjulene biter tak i underlaget ved gasspådrag i sving. Overføringen av kraft til forhjulene impliserer nødvendigvis også at mindre krefter overføres til bakhjulene. Dermed reduseres risikoen for kraftbasert bakhjulsskrens i uønskede situasjoner.

Denne effekten forsterkes selvsagt på vått og glatt føre. Resultatet er at førere uten spesielle kvalifikasjoner kan utnytte en langt større del av motorkreftene enn i en tilsvarende motorisert bakhjulsdrevet utgave.

Bremsekraftfordeler kunne fungert bedre

Vis mer


Sist gang vi testet 3-serie Coupé hadde vi kun godord å rapportere om bremseredskapen. Den gangen fikk vi imidlertid ikke anledningen til å utsette bremseredskapen for ekstreme utfordringer. Det fikk vi denne gangen, i form av panikkbrems når høyre hjulpar trillet på tørr asfalt mens venstre hjulpar trillet på hardpakket snø og is. 330xi Coupé taklet brasene langt bedre enn gjennomsnittet.

Likevel trekker bilen i enkelte situasjoner ganske markant og brått mot venstre. Dette er ikke uvanlig, men vi har vært borti biler som takler slike utfordringer på en mer harmonisk og forutsigbar måte.

Hva koster BMW 330xiA? Hvilke konkurrenter har den? Og er den klassens beste kjøp? Les våre konklusjoner her.