Motor og kjøreegenskaper

170 hestekrefter og firesylindret dieselmotor har til nå vært ensbetydende med hard gange og vibrasjoner. 2,2-literen i Peugeot 407 SW viser ny vei.

For den er svært kultivert både med hensyn til lyd og vibrasjoner, til og med kanskje litt snillere enn toliteren til BMW som yter 163 hestekrefter. Og svært mye snillere enn pumpedyse-toliteren til Volkswagen som leverer 170 hestekrefter.

Og det er viktig å få ned støy- og vibrasjonsnivået, det har mye å si for komforten og det gir en bedre kjøreflyt ved at justeringer med gassfoten ikke umiddelbart resulterer i økt støynivå. Helt enkelt oppleves bilen mer som en bensinbil.

God respons

Vis mer


Ved å gå for to turboaggregater oppnår Peugeot to ting som er veldig merkbart, det ene er at gassresponsen er bedre fordi hver av turboene er mindre, og for det andre bli kreftene tilgjengelig over et bredere register.

Den ene turboen jobber fra lavt turtall, og hakkete igangsettinger og rykkete gange ved lave turtall elimineres. Den andre turboen er satt til å gi en kraftøkning i mellomregisteret, og i området rundt 3.000 o/min oppleves motoren som spesielt sterk. Dreiemomentet på 370 Nm er tilgjengelig fra lave 1.500 o/min. Toppeffekten på 170 hestekrefter tas ut ved 4.000 o/min, men motoren virker sterkere på litt lavere turtall.

Motoren gir seg ikke før 5.000 o/min, går ikke bråtom, og er fullt kjørbar ganske nær turtallsgrensen. Dette gir et svært bredt turtallsområde, og det er sjelden behov for eller nødvendig med girskift. Også dette er klart med på å øke kjørekomforten.

Manuell

Det er kun mulig å få manuell sekstrinns girkasse i kombinasjon med 2,2-literen, og girkassen oppleves som mer komfortabel enn sportslig i bruk. I 80 km/t med sjettegiret inne viser turtelleren 1.400 o/min. Normalt er dette for lavt turtall til få akselerasjon ut av en dieselbil, men i Peugeoten er svaret på full gass ganske god akselerasjon. Selv ved enda lavere turtall akselererer bilen, og denne bilen er en av de få dieselbilen der sjettegiret er til å bruke under norske forhold.

I 100 km/t i sjettegir gir 1.600 o/min, mens tredjegir krever 3.700 o/min av motoren for å holde samme hastighet. På grunn av det moderate støynivået og det brede effektregisteret er det faktisk lett å la bilen gå i for eksempel tredjegir på landeveien uten at man merker det.

Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,62 l/mil, kun 0,02 l/mil høyere enn toliteren som yter 136 hestekrefter.

Mer langtur enn sport

Vis mer
Vis mer


Peugeot 407 SW ser ganske sportslig ut, men det er langturkomforten som særpreger bilen. Det er ikke det at den ikke holder seg i vater og ikke takler farten gjennom svingene som gjør at den ikke oppleves som alt for sportslig, mer det at den gjennom oppsett av styring og girskift er komfortinnrettet.

Kjøreegenskapene er forutsigbare, og sannsynligvis er det den ekstra vekten i fronten som gjør at den er litt tung å få med seg inn i svingene når tempoet er høyt. Fortsatt er det slik at Peugeot er ganske konservative i hvor langt de er villig til å slippe bilen før antiskrenssystemet (ESP) griper inn, og det gjør at systemets inngripen av og til oppleves som litt irriterende fordi flyten i kjøringen hakkes litt opp. Dette gjelder kun på norske vinterveier, og er fullt ut til å leve med tanke på de store sikkerhetsgevinstene ESP-systemet gir.

Denne motoren er en av mellomklassens beste dieselmotorer, og 407 SW stiller relativt sterkt overfor normalt sterkere konkurrenter.