Motor og kjøreegenskaper

En fantastisk motor er blitt ytterligere forbedret, og kjøreegenskapene er rett og slett sportslige. Bilen kjennes allikevel meget trygg på både god og dårlig vei.

Vi kjørte den geniale motoren for første gang for et par år siden i 535d og ble mektig imponert. 272 hester og 560 Nm fra en treliters dieselmotor - hvem kom til å slå det med det første?

Svaret ble: BMW.

Det var da vi kjørte den nye 3-serie kupé for første gang i fjor sommer at vi fikk se spesifikasjonene på den oppgraderte treliters diesel-rekkesekseren. Med optimalisert totrinns turbolading henter nå BMW ut av sin 3,0-motor 286 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 580 newtonmeter. Ypperlig for en sportskupé - og, som vi nå kan bekrefte, for en relativt kompakt - men tung - SUV.

V8-krefter

Vis mer


Først, for sammenligningens skyld: Den splitter nye 3,6-liters V8-dieselmotoren som finnes i Range Rover og Range Rover sport yter 272 hestekrefter og har et dreiemoment på 640 newtonmeter. De tre tyske premium-produsentene greier alle å hente ut i overkant av 300 hester med V8-motorer - og minst fire liter slagvolum. Her har vi altså å gjøre med en sekssylindret treliters motor som legger seg tett oppunder de nevnte overklassemotorene i ytelser og dermed godt over når det kommer til effektivitet.

Det går unna

Vi kjørte testbilen for en stor del på skikkelig vinterføre, og det var en flott opplevelse. Men vi fikk da også kjent på mekanikken på tørr asfalt, og kan dermed bekrefte at dette er imponerende saker. Motoren produserer et voldsomt skyv fra godt under 2.000 omdreininger til over 4.500 omdreininger - og turtallet pøser rakt på. I praksis blir fartsfølelsen noe dempet av bilens masse og pondus - men i forbikjøringssituasjoner og ellers med lette trykk på gasspedalen er det aldri noen tvil om at her er det krefter så det rekker i massevis. Det er viktig å holde et årvåkent øye på speedometeret, for både lappene og i verste fall Lappen kan ryke fort hvis man ikke passer på.

Vis mer


0 til 100 går unna på 6,6 sekunder og bilens toppfart er ifølge BMW 240 kilometer i timen. Slett ikke verst for en tung SUV (1.875 kilo egenvekt). Ingen serieprodusert diesel-SUV er raskere med unntak av Mercedes ML 420 CDI med sin V8-motor på fire liter, 306 hk og 700 Nm. Med toppfatrt 235 km/t går den ikke like fort, men 0-100 på 6,5 sekunder gir Mercedesen et tiendedels sekunds fordel etter at sistnevnte har fått en sprek 7 G-tronic-girkasse. I rettferdighetens navn skal det også sies at Audi er rett rundt hjørnet med både en og to dieselversjoner av sin mastodont Q7 som vil gjøre det enda bedre - i hvertfall når vi snakker om rene ytelser.

Herlig samspill

Vis mer


For når det kommer til opplevelsen av kvikkhet og sportslighet er det ingen som slår BMW i SUV-kategorien. Selve kjøreegenskapene er et kapitel for seg, og de kommer vi tilbake til. Men måten motor og transmisjon samarbeider på - og som var meget bra før - er nå utvilsomt en ny referanse på området. X3 3,0sd har en sekstrinns automatkasse, Steptronic, som standard. BMW oppgir selv at effektiviteten er blitt forbedret med 50%, og det tror vi så gjerne. Den tradisjonelle forsinkelsen fra momentomformeren ved igangsettelse er så og si eliminert, og girskiftene foregikk på en så myk og direkte måte at man ikke opplever at det griper inn i fremdriften i det hele tatt. Det er dermed helt greit å la automatikken styre, selv om man kan tilfredsstille et eventuelt behov for å delta mer aktivt ved å sjalte selv med girspaken. Dessverre finnes ingen sjaltemuligheter på rattet.

Vis mer


Utvekslingen forekom oss perfekt tilpasset motorens karakter. Første gir tømmes ved 45 km/t, andre gir allerede ved 75. Man er altså langt oppe i tredje gir før man når 100 kilometer i timen - noe som bidrar til å sette 0-100-tiden på 6,6 sekunder i perspektiv. Det er imidlertid et merkbart sprang fra 4. til 5. gir, og det er tydelig at sistnevnte og 6. gir er de som tillater en viss drivstofføkonomi i høyere hastigheter. 6.gir er imidlertid satt opp til å nå maksimal hastighet ved turtallet for maksimal effekt, og det gir 2.000 omdreininger i 100 km/t. Oppsettet bekrefter altså hele bilens sportslige karakter.

Sofistikert

Ja, sportslig er nøkkelordet - X3 3,0sd er et fullendt produkt og lar sjåføren glemme at hun eller han kjører en høyreist pseudo-terrengbil. understellet er stivt satt opp og de relativt lange fjæringsveiene kompensert for med hard fjæring. Alikevel har BMW greid å forbedre kjørekomforten i forhold til "første generasjon" X3 gjennom mer sofistikert dempning. Duving, dykking og krenging forekommer imidlertid ikke, og jo mer aktivt man kjører, jo mer strammes det opp. Testbilen ga oss den underholdende kjøreopplevelsen vi forventer av en kraftfull BMW.

Oppgradert X-drive

Vis mer


BMW X3 er ingen terrengbil, men systemene som jobber for å optimalisere fremkommeligheten under alle forhold er meget avanserte. X-drive sørger, når føret er krevende, for at kreftene fordeles til hvert hjul individuelt ved behov, og systemet får sin informasjon fra det avanserte ESP-systemet (som BMW kaller DSC), og analyserer dermed mer enn bare forskjellen i rotasjonshastighet mellom for- og bakaksel. Når X-drive ikke aktiveres fordi kjøreforholdene ikke krever det er bilen lett bakhjulsdrevet: 60% av momentet går til bakhjulene, 40 til forhjulene. DSC kan kobles helt eller delvis ut, og da merker man hvor godt avbalansert bilen er i seg selv. Delvis utkoblet befinner man seg i DTC-modus som tillater nødvendig hjulspinn. Vi fant systemene meget effektive når det gjelder fremkommelighet.

Av andre hjelpesystemer må nevnes panikkbrems-assistent, kurvebremsestabilisator og HDC (Hill descent control) som stabiliserer bilen i bratte nedoverbakker på dårlig føre. Vi testet bremsekraftfordeleren ved å kjøre med høyre hjulpar på snø og is og venstre på asfalt (se bildene), og det viste seg nødvendig å korrigere med rattet mot høyre. Det var i grunnen godt å merke at såføren tross alt må passe på og være aktiv selv - elektronikken kan fortsatt ikke overstyre fysikkens lover.

Og med det kan vi ta for oss konklusjon og eventuelle konkurrenter.