Motor og kjøreegenskaper

Dieselmotoren på 90 hester gir ikke den kjøreopplevelsen man kunne håpe. Understellet er kompetent og på veien oppfører Corsa seg som man kan forvente.

Bilen heter Corsa 1,3 CDTi, og det skal indikere en 1,3-liters dieselmotor. Men det dreier seg faktisk om en 1,2-liter, og det gjør jo det hele enda mer imponerende. 90 hester fra en så liten dieselmotor, det er ganske godt gjort.

Fra Fiat

Vis mer

Vi har nevnt at Corsa er i slekt med Fiat Grande Punto, og det gjelder ikke bare plattform og en del komponenter, men også denne motoren, som man finner igjen nettopp i Fiat Grande Punto hvor den går under navnet 1,3 Multijet. (Men slagvolumet er altså kun 1.248 ccm). Motoren finnes også i en mer beskjeden 75-hesters variant. Forskjellen består hovedsaklig i at 90-hesteren har en turbo med variabel turbingeometri. Intercooler, Common Rail direkteinnsprøytning (1.600 bar), dobbel overliggende kamaksel og 16 ventiler er felles for de to variantene.
De 90 hestekreftene tas ut ved 4.000 omdreininger og det maksimale dreiemomentet på 200 newtonmeter skal være tilgjengelig mellom 1.750 og 2.250 o/min.

Ikke rask

Vi sier "skal være" fordi vi i praksis ikke opplevde motoren som så sprek i virkeligheten som det så ut på papiret. Den oppgitte akselerasjonstiden på 12,7 sekunder fra 0 til 100 er i seg selv ikke videre imponerende, men vi greide ikke å reprodusere den engang - vi endte gjentatte ganger opp med tider godt over 13 sekunder under våre uhøytidelige målinger. Vi har også litt problemer med å forstå at maks. dreiemoment skal inntre allerede ved 1.750 o/min., for vi opplevde ikke noe skikkelig skyv før over 1.800 o/min. Dette bidro til å redusere kjøregleden ved ujevn kjørerytme - det ble nemlig nødvendig å sjalte ned oftere enn ønskelig for å holde fremdriften.

Den som leter, finner

Når det er sagt - og så lenge man greier å holde seg innenfor det relativt smale registeret 2.000-4.000 o/min., oppleves motoren riktig sprek,og for maksimal trekkraft er det 2.000 til 3.000 som gjelder. En sekstrinns manuell girkasse sørger for overføring av kreftene, og den fungerer bra, men kunne vært satt opp for bedre utnyttelse av motorens ressurser - 4. og 5. gir kunne med fordel vært lavere drevet. I praksis er 1.gir tømt allerede ved ca. 35 kilometer i timen - noe som gir en utpreget ketchup-effekt med en så brå momentkurve. 2. gir er av samme ulla og gir opp i vel 70 km/t. Det roer seg med et ganske så anvendelig tredje gir. 6. gir muliggjør lavt forbruk men ingen heftige mellomakselerasjoner. I 100 km/t ligger turtallet i 6. cirka på 1.950 o/min.

Sunne kjøreegenskaper

Vis mer


Ved aktiv kjøring viste vår Corsa seg å være en sunn og moderat understyrer; med ESP (antiskrens) - som er standardutstyr - ble oppførselen bortimot nøytral, uten at ESPen føltes som noen sjenerende klamp om foten. På glatt føre har man en betryggende følelse av kontroll og bilen sitter bra på veien både rett frem og i svingene. Bare i større kurver oppstår et litt sjenerende fenomen som er typisk for biler med denne typen elektrisk servostyring - nemlig en litt ubestemt følelse rundt midtpunktet med tilhørende tap av presisjon. Men forøvrig ga kjøreegenskapene ingen grunn til surmaget kritikk, bortsett muligens fra at man har funnet en litt for "gyllen middelvei" - et så bra kompromiss at komfort og kjøreegenskaper bortimot nøytraliserer hverandre...

Og da er tiden inne til å se nærmere nettopp på komfort-siden.