Motor og kjøreegenskaper

Motoren er det dominerende elementet i Mazda 3 MPS. Så mye krefter til forhjulene gjorde oss forøvrig svært skeptiske på forhånd. Vi ble positivt overrasket.

En kjenner vil legge merke til at Mazda 3 MPS har en litt annen profil enn de andre Mazda 3-kombikupéene. For det første er den et par centimeter lengre grunnet forskjellig utforming av støtfangere foran og bak. Den er også noe senket, selvfølgelig, med egne sideskjørt og 18-toms spesifikke lettmetallfelger. Men også panseret er annerledes - det har et brattere fall - noe som fra siden kan minne om en "powerdome". Det er dette som, i tillegg til bredere luftinntak med bikubemønster, sladrer om at vi har med en helt spesiell motorisering å gjøre.

115 hk/liter

Vis mer


Nå anses ikke dette forholdstallet lenger som helt ekstraordinært (Audi greier 130 hk/liter i S3), men når man tar en kompakt, forhjulsdrevet familiebil og plasserer et 2,3-liters aggregat i den, betyr det faktisk 260 hestekrefter. Det er mye. Vi syntes det var rått da Opel presenterte sin Astra OPC med 240 hk - her snakker vi altså om 20 hester mer. Motoren er den samme som den som utstyrer Mazda 6 MPS som vi testet i fjor, bare at her har den nesten 200 færre kilo å dra på.

Eksplosivt

Ytelsene blir dermed rent eksplosive - MPS med sin 6-trinns manuelle girkasse sprinter til 100 over enn ett sekund raskere enn 200-hesters Golf GTI med tilsvarende girkasse. (6,1 sekunder mot 7,2). Vi kunne ikke verifisere tallet grunnet et plutselig tilbakefall av vinter under testperioden før vi fikk gjennomført øvelsen, men vi greide 6,4 - 6,5 på dårlig føre og det tyder på at oppgitte tall er meget realistiske. Toppfarten er oppgitt til 250 kilometer i timen. Det er artig å konstatere at denne rå "GTI"en, som veier 50% mer enn de tidligste GTI-ene, men har mer enn 100% mer effekt, akselererer mer enn 50% rakere. Det går opp!

Turbo og VVT

Vis mer


Motoren er altså en 2,3-liters firesylindret maskin med turbo og variable ventiltider som når sin toppeffekt på 260 hester allerede ved 5.500 omdreininger men som drar friskt til over 6.000. Dreiemomentet er hele 380 newtonmeter ved 3.000 omdreininger og momentkurven er fyldig fra 2.500 o/min. Det betyr en viss mangel på krefter i lave turtall men et heftig skyv så snart man er kommet litt opp i fart. Mazda opplyser forøvrig at maksimalt dreiemoment er begrenset til 320 Nm i første og annet gir for å hindre for mye tap av veigrep under tidlig akselerasjon, noe som sikkert hjelper til å få den følelsen av effektiv sportslighet vi opplevde med bilen.

Sportslig og effektivt

Vis mer


Da MPS'en ble innlemmet i teststallen hevdet de fleste i redaksjonen at dette måtte bli håpløst å kjøre. Kompakt bil, 260 hester, forhjulsdrift, det er oppskriften på en konge-grevling!

Vel blir det momentreaksjoner i styringen og vel jobber antispinn (når innkoblet) overtid ut av svingene på sleipt føre, men det skulle bare mangle. Understellet er effektivt det, og grepet imponerende, selv under de vinterforhold vi opplevde under en stor del av testperioden. På tørr asfalt går det unna og man får assosiasjoner til heftige racere. I forhold til Audi S3, som har tilsvarende ytelser men firehjulsdrift, opplevde vi Mazda 3 MPS som råere og mindre sivilisert - rent ut mer sportslig. Det vil si en bil som virkelig involverer føreren, og det har vi sansen for når målet er nettopp å tilby en bil for en aktiv sjåfør ute etter kjøreglede. Takket være sportslig oppsett på både styring og girkasse, et kompetent understell og differensialbrems på forakselen (en sjeldenhet i klassen), opplevde vi kjøreturene med MPS'en som forfriskende sportslige.

Dette til tross: Hjulopphenget tillater en akseptabel komfort ombord ved normal fremdrift tross et stivt oppsett; ujevnhetene filtreres ganske bra og man lider seg ikke gjennom enhver kjøretur som passasjer. Kompromisset er dermed vellykket uten at sportsligheten er ofret.

Dette ser jo bra ut så langt. Hvordan hevder så Mazda 3 MPS seg i forhold til andre råtasser i markedet? Klikk her for oversikt over konkurrenter og vår konklusjon!