Motor og kjøreegenskaper

Toyota Auris 2.0 D-4D kan lokke med en moderne, sterk og stillegående kraftkilde og en velfungerende girkasse. Kjøreegenskapene er løftet sammenlignet med forgjengeren.

Auris har etter vårt syn flere svakheter, noe vi skal komme tilbake til i neste kapittel. Men når tema er motor og kjøreegenskaper er det lite å sette fingeren på. Bortsett fra den oppgraderte bensinmotoren med 1,6 liter slagvolum, kjenner vi samtlige motoralternativer fra andre Toyota-modeller. Og med unntak av 2,2-literen, som etter vårt syn er en skuffende opplevelse uansett hvilken modell den er plassert i, snakker vi her om raffinerte, velfungerende og stillegående motorer.

Sterk og stillegående

Det kom derfor ikke som noen overraskelse at 2.0 D-4D-motoren også denne gang gjorde en fortreffelig innsats. Toliteren yter 126 hestekrefter og 300 Nm, noe som er mer enn nok til at Auris oppleves som en kvikk bil med fint forbikjøringspotensial. 0 til 100 skal gå unna på 10,3 sekunder, tall vi ikke ser noen grunn til å sette spørsmålstegn ved.

Vis mer
Vis mer


Samtidig snakker vi her om en stillegående dieselmotor med en relativt myk og vibrasjonsfri gange. Forbruket - 0,57 liter per mil ved blandet kjøring - er ikke klasseledende, men er godkjent med tanke på at bilen har en relativt høy egenvekt - 1.385 kilo. Det samme kan sies om CO2-utslippet på 151 gram per kilometer. Auris 2.0 D-4D er også snillere mot lokalmiljøet enn mange andre dieselbiler, fordi partikkelfilter er å finne blant standardutstyret.

Umulig å kvele

Mens de tre minste motorene leveres med femtrinns girkasse, ledsages 2,0 D-4D-motoren av en sekstrinns-variant. Denne fungerer utmerket og passer motoren svært godt. Vi opplevde blant annet at bilen vær nærmest umulig å kvele, noe som ikke er noen selvfølge når vi snakker om dieselbiler med manuelle girkasser. Dessuten glir spaken lett i trinn, uansett hvor dårlig tid man har.

Girskiftindikator

Auris er forøvrig utrustet med en girskiftindikator. Noen vil kanskje irritere seg over denne, som ved hjelp av to grønne, lysende piler angir om det lønner seg å gire opp eller ned når målet er å spare drivstoff. Vi er imidlertid blant dem som synes girskiftindikatorer er helt på sin plass i disse CO2-tider.

Slitsom å rygge

Som Corolla er også Auris lettkjørt i byen. Høy sitteposisjon og god svingradius i kombinasjon med et hjuloppheng som takler alle slags ujevnheter på en god måte, sørger for høy komfort og en avslappet kjøreopplevelse. Dessverre er Auris belemret med en høy hattehylle og en smal bakrute, noe mange vil oppleve som stressende i sammenheng med lukeparkering og annen rygging.

Mer selvsikker

Vis mer


Ute på landeveien generelt - og i svingene spesielt - oppleves Auris som en større, tyngre, mer stabil og mer selvsikker bil enn Corolla. Hovedforklaringen er sannsynligvis å finne i et velfungerende hjuloppheng. Men også det faktum at bilen har fått bredere sporvidde (opp fra 149/147 til 154/153 cm) er nok blant årsakene til at Auris oppleves som en mer "voksen" bil. En annen medvirkende faktor er den økte vekten - Auris veier snaue 100 kilo mer enn sin forgjenger.

Velkjørende

Det at bilen oppleves som større, tyngre og mer stabil går ikke på bekostning av kjøregleden - tvert i mot. Med 2.0 D-4D-motoren under panseret oppleves Auris som velkjørende og til tider ganske underholdende. Vi kunne selvsagt som alltid ha ønsket oss en enda mer direkte styring, selv om Auris 2.0 D-4D ikke er så verst. Bilen kunne gjerne også krenget noe mindre, spesielt kunne forhjulsopphenget hatt et noe stivere oppsett. Og med en så høy sitteposisjon som det man har i Auris, vil bilen aldri oppleves som direkte sportslig.

En viss underholdningsfaktor

Vis mer


Når det er sagt, må det understrekes at vi opplevde Auris som en kompetent bil som på svingete landeveier klarer å frembringe en viss kjøreglede. Bilen er i utgangspunktet en understyrer, men understyrer ikke så mye at det oppleves som påfallende og irriterende. Bakhjulene biter seg overraskende godt fast i underlaget og selv med antiskrens (ESP, VSC på Toyota-språk) utkoblet, noe som faktisk er mulig å oppnå i Auris, skal det svært mye til å fremprovosere bakhjulsskrens med denne bilen. Det korte overhenget og den skrånende hekken, som i praksis betyr at svært lite vekt befinner seg bak bakakselen, er nok blant forklaringene til at bakvognen opptrer såpass stabilt. Fordi Auris er velsignet med gode og trygge kjøreegenskaper i bunn, blir bilen særdeles trygg når føreren bare holder fingrene unna VSC-knappen.

Stabil ved nødbrems

Vis mer


Også bremseredskapen, som støttes av elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og nødbremsassistanse (BA), gjør en god jobb, både på asfalt og snøsubstituttet grus. Bilen oppførte seg både stabilt og forutsigbart i alle nødbremssituasjoner vi utsatte den for.

Når tema er motor og kjøreegenskaper, har vi altså lite å utsette på Auris. I neste kapittel derimot, vil du få vite hvorfor Auris ikke er blant våre favoritter i kompaktklassen.