Motor og kjøreegenskaper

1,4-motoren overbeviste, og kunne opplevelsesmessig godt vært en 1,6-liter. Når det gjelder veiegenskaper er cee'd en sikker og velkjørende bil - mer sporty enn komfort-orientert.

Som nevnt er cee'd i starten tilgjengelig med tre motoriseringer. Det skal etterhvert komme flere motorer og vi gleder oss! Motoren i dagens testbil var nemlig meget overbevisende, og vi skal ikike legge skjul på at vi også har kjørt bilen med en likeledes meget tilfredsstillende dieselmotor.

Fyldig, disponibel

Den firesylindrede bensinmotoren med et slagvolum på 1.396 ccm er en videreutviklet og oppgradert versjon av en allerede eksisterende Kia-motor. Med 16 ventiler og variable ventiltider utvikler den 105 hestekrefter. 137 newtonmeter er tilstede ved det relativt høye turtallet 5.000 omdreininger per minutt, men uten å ha sett momentkurven kan vi fastslå et den er fyldig. Det er nemlig slik denne motoren oppleves i virkeligheten. Vi var skeptiske på forhånd til mulighetene for en såvidt liten motor til å sørge for effektiv fremdrift i en såpass tung bil (testbilen har en egenvekt på minimum 1.263 kilo), men opplevelsen ble overveiende positiv.

Overraskende kvikk

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Akselerasjonen fra 0 til 100 går nemlig unna på 11,6 sekunder, og det er respektabelt for en kompakt familiebil i denne klassen - særlig med grunnmotorisering. I tillegg til den fyldige kraftutviklingen vi nevnte ovenfor, kommer at den manuelle femtrinnsgirkassen er godt tilpasset motorens karakteristikk. Motoren er ikke bare velvillig, den har også en kultivert og myk gange som vitner om et solid utviklingsarbeid. Med denne kombinasjonen motor/transmisjon holder bilen godt følge med trafikken og forbikjøringer er ingen uoverkommelig oppgave.

Presis, bra utveksling

Som sagt, også når det kommer til girkassen er vi positive. Sjaltingen går presis og greit og som de øvrige betjeningsinstrumentene i bilen er ergonomien fin. Girkassen er generelt lavt drevet for å utnytte motorens tross alt begrensede ressurser. På vei mot 100 kilometer i timen må man gire opp fra første senest ved 45 km/t og fra andre senest ved 85 km/t. Tredje gir er satt opp til å gi seg ved 130 km/t og fungerer fint som forbikjørings trinn i de fleste situasjoner. På motorveien i 100 kilometer i timen legger turtallet seg på 3.000 omdreininger, men i motsetning til i mange andre biler medfører dette ikke noe stressende lydbilde og er dermed ikke noe problem.

Velkjørende

Vi ble overrasket over hvor godt Kia cee'd kjører. Styringen er av typen med elektrisk servo, men av typen som i hvertfall gir illusjon av å kommunisere. Presis og behagelig progressiv, helt fin til aktiv svingkjøring, men noe ullen rundt midtpunktet. Kjøreegenskapene er av de bedre i klassen, og Kia sier selv at det er VW Golf og Ford Focus som har vært deres referanser for utvikling av understell og hjuloppheng. Bakhjulsopphenget er forøvrig av den ganske avanserte multilink-typen, og overbeviser når det kommer til kjøredynamikk, men som vi skal se, noe mindre når det gjelder komfort for passasjerene.

Balanse

Det skal svært mye til å bringe bilen ut av fatning, og uansett er antiskrensprogrammet (ESP) på plass som standard, og griper pent og progressivt inn. Vi opplevde bilen som velbalansert, og stabil, noe også den lange akselavstanden bidrar til. Cee'den er gjerne med på sportslig kjøring og hekken er ikke uvillig men lett kontrollerbar. I det hele tatt en bil med gode kjøreegenskaper, ganske underholdende men samtidig trygge og forutsigbare. Som vi har antydet har dette ikke bare positiv effekt på komfortnivået - hvilket bringer oss Til kapitelet som omhandler plass og komfort.