Motor og kjøreegenskaper

En fin liten dieselmotor gjør ikke Qashqai sprek, men den holder i godt og du kjører til hytta på nær halvliteren.

Denne 1,5-literen er en av markedets fineste smådieseler. Den leverer solid dreiemoment, er svært lettkjørt, og har en fleksibilitet som få andre. Bortsett fra litt vibrasjon på tomgang, er de fleste av de tradisjonelle ulempene med høyeffektsdieseler borte, og med et spenn i fornuftig turtallsområde fra 1.500 til nær 5.000 o/min, er det ikke snakk om å måtte gire febrilsk på jakt etter krefter.

Et eksempel på dugelighet er vel at mens en Golf Plus med 1,9-liter og 105 hestekrefter bruker 11,9 sekunder fra 0-100 km/t, trenger Qashqai med sin 1,5-liter bare litt lengre tid; 12,2 sekunder. Og forbruket ved blandet kjøring er det samme, 0,54 l/mil, til tross for at Qashqai ruller på ikke alt for drivstoffvennlige SUV-dekk i dimensjonen 215/65-16.

Føles riktig

Vis mer


Selv om 106 hestekrefter høres lite ute, oppleves det som nok til å gjøre Qashqai godt kjørbar for de som ikke har sportslige ambisjoner. Det er dreiemomentet på 240 Nm ved 2.000 o/min som gir følelsen av kraft, og det er bredden i turtallsområdet med kraften tilgjengelig som gjør motoren spesielt trivelig. Det eneste som trekker ned ved siden av vibrasjoner på tomgang er antydning til nøling ved gasspådrag.

Girkassen er lettsjaltet, kløtsjen lettdosert, og disse viktige medspillerne fremhever det positive ved motoren. Girkassen har seks trinn. Sjettegiret ligger svært nær femtegiret, kun 350 o/min forskjell i turtall ved 100 km/t, og er såpass lavt (2.100 o/min ved 100 km/t) at det faktisk er brukbart også under norske forhold.

Jobber hardt

Til hverdags vil de fleste oppleve Qashqai som en stødig og sikker bil, og det er den også selv om antiskrenssystemet (ESP) jobber hardt selv ved normal kjøring. Skrur vi av sikkerhetselektronikken får vi en bil som ikke er alt for konsekvent i oppførselen, den oppleves som både kraftig understyrt og samtidig med en klar tendens til bakhjulsskrens når understellet blir stresset. Høyden, kombinert med ønsket om komfort, gir understellet for store utfordringer.

Og vi mener det er galt at ESP-systemet er inne og justerer balansen i bilen uten at føreren blir gjort oppmerksom på det ved for eksempel en blinkende varsellampe. Dette medfører at grensene presses, og er helt unødvendig. Det er misoppfatning hos produsentene om at kundene oppfatter varsling som negativt som gjør at flere og flere biler bruker ESP-systemet uten at føreren får vite om det. Det er først når større inngripen fra systemet må til at varsellampen blinker.

Mest folke-SUV

Kjøreopplevelsen er klart nærmere folke-SUV enn kompaktklasse, og for komfortens del er det en fordel. Det er litt storbilfølelse med rolige bevegelser og myk demping. Noe av storbilfølelsen kan nok tilskrives akselavstanden, Qashqai måler 2,63 meter fra aksel til aksel, RAV4 og Golf måler henholdsvis 2,56 og 2,58 meter.

Vis mer


De sportslige kjøreegenskapene hemmes som nevnt av høyden, og det er ganske mye bevegelse i bilen ved ivrig svingkjøring.

Fremkommeligheten er god, selv uten firehjulsdrift. Det er bakkeklaringen som sørger for det, og med 20 centimeter å gå på er Qashqai bedre stilt en flere av folke-SUVene.

Videre skal vi se nærmere på plass og komfort.