Motor og kjøreegenskaper

170 hestekrefter og 400 newtonmeter gir nye C 220 CDI solide fartsressurser. Kjøreegenskapene følger opp og har blitt langt spenstigere.

Selv om forrige C-klasse fikk bedre kjøregenskaper ved midtlivsoppdateringen, måtte den se seg ganske tydelig forbikjørt av spesielt erkekonkurrenten BMW 3-serie. Med nye C-klasse har imidlertid Mercedes-Benz hatt en større fokus på kjøredynamikk og resultatet er vellykket. Medvirkende til dette er de nye selvjusterende støtdemperne som tilpasser seg den til enhver tid aktuelle kjøresituasjonen. Agility Controll, kaller Mercedes det og finnes også i en mer komplisert utgave med navnet Advanced Agility Control. Det tillater føreren å velge manuelt mellom to ulike oppsett, men dette er ekstrautstyr og ikke tilgjengelig i Norge før til høsten.

Rimelig morsom…

Vis mer



Den standardmonterte og enklere versjonen gjør imidlertid en meget god jobb og medfører at både kjøreegenskaper og fjæringskomfort holder et høyt nivå. Det første man legger merke til er at nye C-klasse oppleves overraskende kvikk i vendingene. Styreresponsen er direkte og retningsforandringer utføres kjapt og udramatisk. På svingete partier holdes krengingen på et moderat nivå og først når svinghastighetene blir virkelig høye vil noen føle behov for et noe stivere oppsett for enda bedre presisjon og kontroll. I det hele tatt trives bilen best litt under de hastigheter som strengt tatt er mulige. Skulle overmotet likevel gjøre seg gjeldende og farten bli litt for stor, vil nemlig C-klasse som regel svare med forsiktig understyring. Provoseres den med ESP-systemet utkoblet, er det imidlertid ikke noe problem å lokke ut hekken uten at det er noe dramatikk i det.

…og trygg

Vis mer


I praksis betyr dette at C-klasse er trygg og kontrollerbar også på grensen. Det er imidlertid verdt å notere at den elektroniske stabilitetskontrollen kan gripe inn selv om den tilsynelatende er avslått. Ved mye hjulspinn og brede sladder blinker en varsellampe i instrumentpanelet og bilen stabiliseres bestemt. Trygt, men noen vil også oppleve det som overformynderi.

Fin styring

Styringen er presis og kvikk uten at det går på bekostning av retningsstabiliteten. I lave hastigheter oppleves den som ganske lett, men når farten øker blir den langt fastere og formidler fullt ut tilstrekkelig med informasjon om hva forhjulene bedriver. Like sportslig kommuniserende som styringen i BMW 3-serie er den nok likevel ikke, men til gjengjeld filtreres det mest av slag og ujevnheter bort før de når føreren gjennom rattet og smidigheten i bytrafikk er god.

Gammel og god

Vis mer


Den 2,1 liter store dieselmotoren i C 220 CDI har hengt med i en årrekke, men etter flere oppdateringer gjør den fortsatt en god jobb. I nye C- og E-klasse yter den 170 hestekrefter og 400 newtonmeter. Det er nok til å sende vår testbil fra 0-100 på 8,4 sekunder. Riktignok havnet vi på rett i underkant av ti sekunder i våre uhøytidelige tester, men det kan også henge sammen med at vårt eksemplar neppe var ferdig innkjørt med om lag 3.000 kilometer på telleren. Vi forventer også at forbruket blir noe gunstigere med tiden. Offisielle tall for blandet kjøring er 0,67, et tall vi kun klarte å reprodusere på ren langkjøring.

Kultivert, men ikke klassebest

På tross av dette opplevde vi motoren som mer enn kraftig nok. Følelsen av kraftoverskudd er definitiv til stede og det kler resten av bilen. Registeret er også bra for en dieselmotor. Det trekker friskt hele veien opp til 4.000 omdreininger på tross av at effekttoppen ligger på lave 3.800 omdreininger i minuttet. Maks dreiemoment finner vi ved 2.000 omdreininger. Motorlyd og vibrasjoner er også godt dempet og rent subjektivt oppleves den som mer stillegående enn forgjengeren med 150 hestekrefter. Like kultivert som PSA-konsernets 2,2-liter med biturbo, vår favoritt i klassen, kan den likevel ikke sies å være.

Middels automatkasse

Ved nødbrems opptrer C-klasse stabilt Vis mer


Vår testbil var utstyrt med en femtrinns automatkasse som matcher motoren godt. Den nyutviklede syvtrinnskassen leveres kun til de sekssylindrede motorene. Fem trinn er i dag et lite minus i margen, konkurrentene har stort sett sekstrinnskasser, men stegingen er såpass veloverveid at mangelen på et sjettegir ikke oppleves som belastende. Ved 100 kilometer i timen ligger turtallet på bedagelige 1800 omdreininger i minuttet. Girskiftene går både mykt og brukbart effektivt, men i komfortmodus noterer vi av og til en irriterende hang til å legge inn litt for høye gir med vibrasjoner og støy som resultat. Vipper man spaken til siden kan man imidlertid løse dette problemet ved å gire manuelt. Problemet er bare at manuell modus ikke er manuell. Det skal ikke mye til før girkassen overstyrer dine valg. Vi savner derfor en skikkelig manuell innstilling slik konkurrentene kan by på. Dette bidrar til inntrykket om at femtrinnskassen er noe tilårskommen.

Adaptiv

En smule gammeldags eller ei, av typen adaptiv er den i alle fall. Det betyr at den tilpasser seg den til en hver tid aktuelle kjøresituasjonen. Som sjåfør merker man det først og fremst ved at den automatisk sjalter ned i nedoverbakker for å benytte seg av motorbrems og ved at den med aktiv bruk av høyrefoten blir hengende på høye turtall en liten stund også etter man har sluppet gassen. Det gjør bilen mer alert under aktiv kjøring og man slipper ubehagelige girskift midt i kjappe svinger.

Vis mer


Adaptive er også bremsene. Det innebærer blant annet at klossene legger seg forsiktig inntil skivene for å tørke vekk eventuelt vann ved kjøring i regnvær. I praksis merker man ingenting til dette og for øvrig fungerer bremsene uklanderlig.

Positivt opplevelse

Alt i alt gir nye C-klasse et meget positivt inntrykk på veien. Fullt så sportslig som BMW 3-serie er den ikke, i alle fall ikke med standardchassiset, men til gjengjeld overbeviser komforten. Les mer om det og praktiske løsninger under plass og komfort.