Motor og kjøreegenskaper

Mercedes har en imponerende motorrekke til SL. De kjører fem motorer hvorav tre av dem har over 500 hestekrefter. Den største har intet mindre enn 612.

SL 55 AMG ble først lansert med 476 hestekrefter og 700 newtonmeter. Dette ble oppgradert til 500 hestekrefter og 700 newtonmeter. Testbilen har fått enda en motoroppgradering og en ansiktsløftning, og yter nå 517 hestkrefter og 730 newtonmeter.

Motoren er det ene som er oppdatert, men modellen fikk også noen kosmetiske forandringer: Utvendig har den ny frontspoiler, ny grill med tre ribber, ovale tåkelys, nye baklys, nye felger og ny AMG-styling. Invendig finner man nye farger, nye instrumenter, aluminium, treverk og nytt designo-utvalg.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


I dagens utvalg av SL-modeller er det ingen som er spesielt trege, selv om vi mener at en SL 350 ikke akkurat skremmer noen. Den klarer 0 til 100 på 6,6 sekunder med 272 hestekrefter. Fort begynner det å gå med SL 500. Da er 0 til 100 allerede nede på 5,4 sekunder takket være 388 hestekrefter. SL 55 AMG og SL 600 bruker 4,5 sekunder på den samme øvelsen med 517 hestekrefter, og SL 65 AMG er nede på 4,2 med 612 hestekrefter og hele 1.000 newtonmeter!

Råskinn

Da SL ble lansert i 1954 (Måkevingen) var SL en forkortelse for Sport und Leicht (sportslig og lett). Mye har skjedd siden den tid, og SL er ikke lenger spesielt lett. En SL 55 veier 1.960 kilo, og er heller ikke voldsomt sportslig, men testbilen er vannvittig rask og komfortabel. Mercedes har klart å trylle vekk mye av den tunge følelsen med en svært god fjæring med aktive antikrengesystemer, og et dreiemoment i motoren som savner likeverdige kandidater.

V8 med kompressor

Testbilen har en 5,5-liters V8 motor med kompressor. Effekten er 517 hestekrefter ved 6.100 omdreininger og dreiemomentet er 720 newtonmeter fra 2.600 til 4.000 omdreininger. 0 til 100 sparkes unna på 4,5 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Hvis du spør pent kan du slippe denne sperren. Det globale miljøet blir belastet med et CO2-utslipp på 324 gram per kilometer.

Det er altså ved et oppgitt forbruk på 1,35 liter ved blandet kjøring. Vi opplevde et bensinforbruk som lå et godt stykke over det.

Sterk

Vi har lite å utsette på effekten i SL 55. Gassresponsen er umiddelbar og draget er kraftig helt fra 1.000 omdreininger. Låser du girkassen i fjerdegir og starter på tomgang noterer vi en akselerasjon vi sjelden har opplevd. Det banker og smeller under panseret og etter hvert som turtallet øker tiltar også fartsøkningen betydelig. Ved en kick-down eksploderer maskinen i vilt raseri og skyter deg fremover som en pil. Det er en utrolig opplevelse og kjøre denne bilen og forventningene til effekt blir innfridd med god margin.

Kun fem gir

Mercedes har inntrodusert en syvtrinns kasse i flere av sine modeller, men modellene med de største motorene har kun fem gir. Det kan kanskje høres gammeldags ut, men sannheten er at det er med på gjøre dette til en rå kjøretur. Siden motoren trekker over hele turtallsregisteret får du lange brutale drag per gir. Du savner ikke flere gir. Kassen har både sport- og komfortprogram hvor den sjalter lett og fint, og i tillegg har den et skikkelig manuelt system. Du kan gire med selve girspaken eller spaker bak rattet. I denne modusen girer den heller ikke opp når du kommer til turtallsssperren. Da er det du som bestemmer.

Vilter

Norske krokveier er moro med en så kraftig bil, og selv om vi må buksere to tonn rundt svingene er det svært gøy. Smilet sitter mer og mer klistret etter hvert som motor og bremser jobber seg taktfast gjennom svingene, og når du går ut av bilen minner varmestrålingen fra motoren mest om å stå i nærheten av en husbrann. Luftfjæringen gjør at krenging i svinger og dykking i innbremsing blir et minimum. Den skifter retning lett og veigrepet gjør at det kan kjøres heftig i skarpe svinger. Selv om elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er bra og skal finnes i alle biler, er det også kult å koble det vekk i blant. Spesielt her. Dreiemomentet er kraftig og dekkene klarer ikke kreftene. Det blir hjulspinn. Vi klarte også å utløse den automatiske veltebøylen. Den spretter opp når det er fare for å felte, står det i innstruksjonsboken. Vi på vår side vil hevde at vi var langt fra å velte, men bilen og vi får bare være uenige om faktaene rundt episoden.

SL 55 har stålfjæring og har i tillegg en totrinns "offroad-modus". Da kan du heise opp bilen og bakkeklaringen blir faktisk svært god. Fortauskanter og andre hindringer kan forseres greit uten å skade stylingen. En bra løsning som sparer deg for masse lakkarbeid.

Totalt sett er dette en "ufin" bil som bråker og går bedre enn det fartsgrensene tåler. Det er rett og slett litt vanskelig å oppføre seg, og det krever en god del selvdisiplin å leve med en 517-hester. På denne lenken finner mer om plass og komfort.