Motor og kjøreegenskaper

Motoren er tilstrekkelig for C30 - men horn i pannen blir det ikke. Kjøreegenskapene bekreftes gode, og hekken fortsatt villig.

1,6-literen vi har kjørt i C30 finnes i en rekke biler. Siden motoren er utviklet som et samarbeidsprosjekt mellom PSA og Ford, sitter den faktisk i både Peugeot 207, 307 og 407, Citroen C4, C5 og C4 Picasso, Ford Focus og C-Max samt Volvo S40 og V50. Opplyst effekt og dreiemoment varierer litt fra merke til merke, men det kommer nok av mindre tilpasninger hos de forskjellige produsentene. Blant annet om de velger å oppgi overboost-funksjonen som gir 20 newtonmeter ekstra i korte perioder. Motoren har også forskjellige navn. Hos Peugeot og Citroën heter den 1.6 HDi, Ford kaller den 1.6 Tdci og Volvo nøyer seg med typisk skandinavisk tilbakeholdenhet (?) med "1.6D".

Krefter nok

Vis mer


1,6-literen har et slagvolum på 1.560 kubikkcentimeter, turbo og common rail innsprøytning. Effekten blir da 110 hestekrefter ved 4.000 omdreininger, og dreiemomentet er 240 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Volvo har også overboost-funksjonen som i et kort intervall gir 20 newtonmeter ekstra. 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 11,9 sekunder og det forteller at det ikke finnes noen større kraftreserver i denne bilen, men det er godkjent med tanke på bilens vakt og motorens begrensede størrelse. Den trekker rent fra under1.500 omdreininger og gir et potent skyv i området rundt 2.000. Ved igangkjøring må gasspedalen trykkes kontant inn for å unngå kvelningsfornemmelser og for å få fart fra start. Når det gjelder toppfarten er den lite interessant for den norske kundegruppen, men 190 km/t i makshastighet er nok til å greie Europaetapper uten for mye stress.

Sportslig girkasse

Vis mer



I likhet med S40 og V50-modellene har også denne en kort og sportslig girspak. Det er bra med motstand, men den er presis. Testbilen leveres med en femtrinns kasse som passer greit til motoren, men vi kunne faktisk ha tenkt oss et ekstra gir, muligens litt bortskjemt etter den gode erfaringen med 2,0D. Det har mye å si for langturkomforten, og selv om denne motoren er stillegående ville det gjort seg med et ekstra gir. Spørsmålet er selvfølgelig hvor mye ekstra man ville vært villig til å betale. Når det gjelder denne kassen utnytter den altså kreftene greit, og første gir trekker til 45 km/t, annet drar til 85 km/t og tredje er satt opp til å fortsette til 120. I femte gir er turtallet 2.000 omdreininger i 100 km/t uten at det byr på noe problem når det gjelder støy - en fjern brumming er alt man hører.

"Miljøvennlig"

Vis mer


Og siden vi snakker om rimelig moro er selvsagt drivstofforbruket viktig , som ved blandet kjøring kan holdes ned mot 0,5 liter per mil (Offisielt er normforbruket 0,49 liter). Vi klarte å nærme oss dette tallet med forsiktig kjøring, og med en stadig høyere bensinpris er dette viktig for de som kjører mye - men kanskje ikke oppnåelig med kjørestilen som gjerne går sammen med denne typen sporty kupé-lignende bil. Men uansett: Selv med en tank på relativt beskjedne 52 liter blir den teoretiske rekkevidden over 100 mil per tank og derav følgende mulighet for å tilbakelegge lange etapper mellom tank-stoppene.

Kvikk og god

Vis mer


På veien kjenner vi igjen de gode egenskapene vi satte pris på i C30 2,0D. Presis og stram styring, meget kompetent hjuloppheng og underholdende kjøreegenskaper. Disse forblir imidlertid forutsigbare og føles trygge. DSTC-systemet (Volvos stabilitetsprogram med antiskrensfunksjon), kan ikke kobles helt ut, men griper ikke inn på en alt for autoritær måte. En begrenset tendens til understyring følges, ved provokasjon, av en lastvekselreaksjon som er ganske heftig, men ihvertfall på sommerføre holdes denne fint i sjakk. Alt i alt er det ikke overraskende at vi med denne motoren er lengre unna å sette understell og de solide 205/50-17-hjulene på de helt store prøvene.

Volvo C30 er kvikk og god å kjøre, og den naturlige kjørestilen som passer til bilens stil generelt er aktiv uten å være aggressiv.

En konkurrentsammenligning og vår konklusjon finner du her.