Motor og kjøreegenskaper

I en kabriolet holder det ikke med rene ytelser, lyd er også viktig for opplevelsen.

Og selv om racinglyden fra V6-motoren er en fetere lyd, holder lydkulissen turbofireren skaper godt til å spisse kjøregleden. Girkassens effektive og lett tilgjengelig skift gjør også sitt til at de lydfikserte enkelt kan holde turtallet der lyden er på sitt beste.

Motoren klarer kombinasjonen hverdagssliter (stort dreimoment) og lekekamerat (nok effekt), og girkassen gjør at du fort kan svitsje mellom disse egenskapene. I en trå trafikk er det bare å flikke til girhendelen bak rattet for å få føling med potensialet, nedgiringer skjer raskt og den lille mellomgassen ingeniørene har lagt inn i girskiftet er nok til at kjedsomheten i køkjøringen forsvinner for et øyeblikk.

Alene

Vis mer


Foreløpig er Volkswagen-konsernet alene om å ha en girkasse av denne typen tilgjengelig for mange forskjellige modeller. Girkassen består av to akslinger med tre utvekslinger hver, og poenget med to kløtsjer er at den ene holder sine tre utvekslinger unna mens den andre lar en av sine jobbe, og skiftet kan gjøres effektivt fordi neste gir i praksis ligger klar. I det den ene kløtsjen frikobler kan den andre koble direkte på, og momentet fra motoren går nesten uavbrutt til drivhjulene gjennom girskiftene.

I byen vil de fleste la girkassen styre giringen selv som en automatgirkasse, men når temposkiftene og veigrepet krever det fungerer den manuelle funksjonen godt enten ved at man enten dytter girspaken frem og tilbake, eller ved at man bruker hendlene bak rattet. Den eneste forskjellen i forhold til automatgirkasser med hensyn til komfort er at igangsetting og lukeparkering ikke foregår like mykt, men det er i praksis mer en tilvenningssak enn et problem.

Hester og kraft

Toliters-turbomotoren som sitter i TT Roadster dukket først opp i Volkswagen Golf GTI. Den utmerker seg ved at den både leverer mye og jevnt med dreiemoment, 280 Nm fra 1.800 til 5.000 o/min, og har effekt og turtallsvilje som gjør den sportslig. Toppeffekten på 200 hestekrefter er tilgjengelig fra 5.100-6.000 o/min, og i praksis gir denne kombinasjonen av hester og kraft en ja-takk-begge-deler-følelse som Volkswagen er alene om på firesylindrede motorer i dag.

Vil svinge

Som nevnt er det ikke vanskelig å overtale TT Roadster inn i en krapp sving, og den reagerer så entydig på gass eller brems at det er lett å få godfølelsen. Styringen er ikke av de aller skarpeste, og faktisk er det nettopp på styringen at de aktive demperne (ekstrautstyr 13.760 kroner) gjør størst forskjell.

Når disse settes i sportsmodus skjerpes styrfølelsen. Du merker også at bilen er noe mer i vater gjennom svingen, men hvis en vanlig TT uten disse demperne oppførere seg som testbilen gjorde med demperne i normalmodus, er ikke gevinsten for veigrepets del verdt pengene. Er du av typen som mener at all vesentlig informasjon her i livet kommer gjennom rattet, og det er jo enda viktigere i en forhjulsdrevet bil, kan demperne være verdt det av den grunn.

Jobber mye men stresser lite

På piggfrie vinterdekk er veigrepet på tørr asfalt så vidt mye redusert i forhold til det bilen er satt opp til, at antiskrenssystemet (ESP) er inne og jobber i nesten hver eneste sving. Du trenger ikke en gang å kjøre særlig hardt for at de elektroniske hjelperne stiller opp.

Vis mer
Vis mer


Inngripen og toleransemarginene er imidlertid så bra tunet at det ikke i særlig grad forstyrrer kjøringen, og det er spesielt å kjøre med en så alert og ivrig ESP uten å føle behov for å finne av-knappen. Det eneste som irriterer med arbeidsiveren er at det ligger i ESP-systemets fullmakter å skru av cruisekontrollen, og etter å ha måttet skru den på igjen nok svinger på rad uten at tempoet er særlig høyt, velger man gjerne den ukloke og unødvendige løsningen å skru av hele greia.

For komfortabelt

Audi har valgt det sikre fremfor det sportslige når det gjelder bremsene i TT Roadster. Bruken av bremsepedalen oppleves som ganske lik de mer familievennlige Audiene, og definitivt ikke som sportslige. Det er ingenting å si på effektiviteten, bremseeffekten er imponerende på alle typer underlag. Problemet ved sportslig kjøring er at det ikke er lett å findosere bremsingen, og hvis du er kjapt på pedalen, selv uten særlig pedaltrykk, setter bremsekraftforsterkeren i gang noe som minner om full panikkbrems.

En detalj til som ødelegger litt for det sportslige er at hvis du er nær begge pedalene samtidig, eller er på gasspedalen for kjapt etter bremsing, holdes motoreffekten unna drivhjulene i noen sekunder. Årsaken er sannsynligvis et ønske om å optimalisere arbeidsforholdene for ESP-systemet, men i en sportslig bil som TT kunne de valgt en annen løsning enn i familiebilene.

Og TT Roadster er definitivt ikke en familiebil. Mer om plass og komfort kan du lese her.