Motor og kjøreegenskaper

Også med ståltak befester MX-5 sin posisjon som en morsom og leken, liten sportsbil. 160 turtallsvillige hestekrefter rekker lenge.

Ståltaket har på ingen måte gjort den livlige roadsteren til en bedagelig posørbil. Tvert i mot, med taket på forsterkes den hissige motorlyden og gir sammen med den intime kupeen skikkelig sportsbilfølelse. Men ute på veien trives man likevel best med fri sikt mot himmelen, spesielt når solen skinner og veien svinger. MX-5, og dens sjåfør, lengter nemlig etter veier som på normale folk bare virker bilsyke-fremkallende.

Det er mange faktorer som bidrar til kjøregleden, ikke minst er styringen en av dem.

Følsom styring

Vis mer


I motsetning til i de fleste mer normale familiebiler, har man i MX-5 nemlig svært god kontakt med fremhjulene. Både rett frem og i svinger kjenner man hvordan rattet kommuniserer og forteller deg om hjulenes ferd over underlaget og hvor mye veigrep du har igjen. I tillegg er styreutvekslingen kjapp og lite ratting er påkrevd for å endre kurs.

Involverende uansett hastighet

Resultatet er at bilen villig stikker snuten inn i svingene. Takket være god presisjon er det lett å plassere bilen akkurat der du vil. Chassiset kommuniserer også godt, og det føles både udramatisk og engasjerende å jage gjennom svingene, en ikke alt for vanlig kombinasjon. Spesielt prisverdig er det at kjøregleden også er til stede ved normale hastigheter.

Leken

Vis mer


Balansen i bilen styrer du med gasspedalen. Er inngangshastigheten i kurven litt for høy, letter du bare litt på høyrefoten og fronten velger et litt trangere spor enn baken. Går du forsiktig på gassen gjennom svingen, blir imidlertid resultatet fort kontrollerbar understyring. Er du riktig brutal, er det naturligvis begrenset hvor mye grep bakhjulene har. Men for å miste festet helt med en MX-5, kreves det svært høye hastigheter og grove førerfeil.

Plagsom stabilitetskontroll

Skulle det likevel skje, er det godt å vite at man har stabilitetskontrollen DSC i bakhånd. Problemet er bare at det er en betydelig risiko for at du har skrudd den av. Systemet er nemlig usedvanlig overivrig og ved minste tendens til hjulspinn griper det inn og struper motorkraften ganske betydelig i par-tre sekunder. Det høres kanskje tåpelig ut, men faktum er at vi opplevde at dette skjedde i helt normale situasjoner som for eksempel i kryss og rundkjøringer.

Differensialbrems

Vis mer


Ikke minst virker DSC-systemets voldsomme innsats meningsløs på 2,0-litersversjonen som har differensialbrems som standard. Etter litt initialt hjulslipp, fordeles kreftene hensiktsmessig mellom bakhjulene og traksjonen er svært god også ut av svinger. Denne effekten mister man når elektronikken griper inn og struper motoren før differensialbremsen har fått begynt å arbeide.

Relativt myk

For biltypen er MX-5 ganske mykt satt opp. Krengningen er imidlertid ikke spesielt plagsom og virker ikke å gå på bekostning av det solide veigrepet. Fordelen er at fjæringskomforten er mer enn godkjent, også sammenlignet med vanlige personbiler.

Sportslig motor

Vis mer


Motoren matcher resten av bilen godt. MX-5 er selvsagt ingen racer rett frem, heller ikke med 2,0-literen, men 160 hestekrefter og 188 newtonmeter på kun 1155 kilo gir likevel nok krefter til å ha det moro. 0-100 går på 8,2 sekunder. Motorkarakteren bidrar også til kjøregleden. Med en dreiemomenttopp helt oppe på 5000 omdreininger, sier det seg selv at dette er en turtallsmotor. Maks effekt finner vi ved 6700 omdreininger.

Fem eller seks trinn

Det er likevel ingen mangel på krefter ved vanlige turtall. Man belønnes bare litt ekstra for å velge det riktige av de seks relativt tett stegede girene som finnes i vår Sport-utgave. Standard er en femtrinnskasse. Sjaltingen foregår kvikt og presist med korte bevegelser, i alle fall mellom de fire nederste girene. Ved kaldstart går det hele imidlertid litt mer krøkkete for seg. Girkassen er nemlig usedvanlig lite samarbeidsvillig før den har fått opp arbeidstemperatur. Resultatet er mye plundring og somling og i blant til og med dobbeltklutsjing og mulige ulyder.

Sikker nedbremsing

Vis mer


En sportsbil må ha gode bremser. MX-5 skuffet aldri på det området. Litt mer kraft enn en gjennomsnittelig familiebil krever riktignok pedalen for å levere full effekt, men doserbarheten og følelsen er god. Heller ikke stabiliteten under nødbrems er det noe å si på.

Etter å ha sett på bilens sterke sider, går vi over til kapittelet som omtaler de tradisjonelle ankepunktene ved små roadstere. Hvordan står det til med plass og komfort i MX-5?