Motor og kjøreegenskaper

Bilen har formidable krefter og det som skal til for å mestre og utnytte dem. En kjøreglad men fortsatt sivilisert kjøremaskin.

Om vi ble begeistret for motoren i XK 4,2 ble vi det en god del mer denne gangen. Det har ikke bare med de økte kraftressursene å gjøre, men måten disse behandles på. Men først litt teknikk.

V8 med kompressor

Vis mer
Vis mer

Vi kjørte en XJR for vel tre år siden, og motoren er en videreutvikling av den som satt i luksussedanen. Det dreier seg fortsatt om V8-motoren på 4,2 liter som med hjelp av en mekanisk Eaton-Roots-kompressor pumper ut 416 hestekrefter mot 400 den gangen og med et solid påslag på 118 gamper i forhold til XK 4,2 (298 Hk). Vi klaget den gangen over støyen fra kompressoren som forstyrret den fine V8-lyden. Her har Jaguar foretatt inngrep, og kompressorlyden er kraftig neddempet.
Så får vi heller leve med det kjedelige plastdekselet med lydisolerende funksjon, som dekker motoren. V8-lyden er nemlig herlig og raffinert og akkompagnerer førerens fotbevegelser på en inspirerende og akkurat passe rå måte. Eksosanlegget er tunet til å understreke den raffinerte sportsligheten som skal være XK-seriens varemerke.

Velvillig

Motorens maksimale dreiemoment er 560 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Akselerasjonen fra 0 til 100 foregår på 5,2 sekunder, noe vi kan bekrefte etter uhøytidelige målinger i siste øyeblikk (det regnet under en god del av testen, og da gikk det med et par ekstra sekunder til hjulspinn eller – med antispinn innkoblet – til kveling av fremdriftsiveren). Men mye viktigere enn denne verdien er den fantastiske opplevelsen av uuttømmelig kraft, velvilje og effektivitet denne motoren gir. Den meget gode karakteristikken som kjennetegnet den atmosfæriske versjonen blir her beriket og forsterket. I tillegg er gassresponsen utmerket – så snart man trykker på gassen hiver bilen seg fremover og ber om å få fortsette. Som vi mistenkte da vi testet XK 4,2 – bilen trives enda bedre med flere hestekrefter – og her snakker vi altså om så å si like mange som nye Audi R8, for eksempel, disponerer. Motoren trekker svært bra ved 2.000 omdreininger, og gjør det bare mer og mer til over 6.000.

Kraft og harmoni

Vis mer


Men det er til syvende og sist helheten og harmonien i drivlinjen som er så overbevisende – og måten motor og girkasse samarbeider på er rett og slett eksemplarisk. Girkassen er en sekstrinns automat fra ZF, og det er slutt på den Jaguar-typiske J-sjaltegaten, så håndteringen er helt aktuell. Enten man lar kassen gire eller man benytter seg av hendlene bak rattet foregår girskiftene fløyelsmykt og fremdriften foregår så å si sømløst. Man kan også velge posisjonen sport uten å gire selv, og da oppnås den råest mulig utnyttelsen av fartspotensialet. Momentomformeren stjeler så å si ikke tid, og dette er utvilsomt en av de raskeste automatkassene vi har vært borti.

Med en så sterk motor og en så fin girkasse kom det som en ekstra piff at også styring og understell holder høy klasse. Det går fort samtidig som bilen er lettkjørt, og kjøreglede med stor G melder seg så snart man har mulighet for å la Jaguaren uttrykke seg fullt og helt. Det har man dessverre stort sett ikke på norske veier hvis man vil beholde førerkortet. Men følelsen av å disponere så mye krefter og den uproblematiske måten de leveres på ved behov hjelper til avstressing ved mulighet for bedre gli i trafikken.

Lett sportslig

Vis mer


Kjøreegenskapene hjelper også til her: De er ikke bare gode, de er skarpe og seriøse. Den bakhjulsdrevne og voluminøse kupéen med de voldsomme kreftene er slett ingen håndfull og vi følte oss ikke ”på tynn is” selv i høljende regnvær. Fremprovosert overstyring oppstår lett og avstedkommer progressivt skyv innover bakfra, noe som er lett kontrollerbart og letter aktiv svingkjøring. En utpreget tendens til sporing med de fete dekkene vi disponerte (285/30-19 bak), gjorde seg imidlertid gjeldende der veiens befatning tilsa det (testen fant sted midt i mai måned), og på E6 nordover fra Oslo kunne fenomenet til tider være ubehagelig men aldri skummelt. Avdempingen var forøvrig oppsiktsvekkende god, takket være CATS.

CATS

Vis mer


Og hva er så CATS? Jo, det er et aktivt dempersystem, elektronisk styrt, som til enhver tid sørger for å tilpasse hjulopphenget etter kjøresituasjonen. Det er visstnok dette som er hemmeligheten bak det vi opplevde som et oppsiktsvekkende godt kompromiss mellom sportslighet og kjørekomfort. Til tross for at XKR er ytterligere avstivet i forhold til XK og har et hardere demperoppsett - og attpå til var utstyrt med lavprofils 20-tommere i testbilens tilfelle, ville vi ikke nølt med å legge ut på langtur med denne bilen; den oppleves som en komfortabel luksusbil.

Sikker

ESP er selvfølgelig på plass, og består av mer enn bare antiskrens-system. Hos Jaguar kalles det Trac/DSC og er satt opp for å støtte opp under sportslig kjørestil snarere enn å forhindre den. Heldigvis, får vi si, for i motsetning til XK, hvor man kunne slå av systemet helt eller delvis, kan det på XKR bare slås delvis av.

Vi hadde det moro bak rattet i XKR - og vi ble langt fra utslitt. Betyr det at vi kan betegne bilen som et unikum? Les vår konklusjon her!