Motor og kjøreegenskaper

V8 Vantage har ikke eksepsjonelle ytelser på papiret. Men helheten er så kraftfull, kultivert og velbalansert at det er en sann fryd.

Motoringeniørene fra Aston Martin har jobbet ut fra en utmerket basis: Jaguars V8-blokk i lettmetall på 4,3 liter. Men i det øvrige er det deres eget produkt; slaglengden er redusert og boringen øket for å favorisere høyt turtall.

Resultatet er en toppeffekt på 380 hestekrefter ved 7.000 omdreininger og et dreiemoment på 410 newtonmeter ved 5.000 omdreininger. Motoren er plassert svært lavt og svært sentralt – bak forakselen. Denne plasseringen har medført at det er valgt tørrsumpsmøring – med andre ord minimal bunnpanne og ingen fare for at oljen flytter seg ut av systemet under akselerasjon.

Vellyd

Vis mer
Vis mer


Det første man merker seg med denne motoren er den herlige lyden. Et spjeld i eksosanlegget sørger for at støyreglementet overholdes samtidig som lydopplevelsen ivaretas. Fra 4.000 omdreininger under belastning åpnes alle sluser og V8-vellyd som det er sjelden man opplever strømmer ut av anlegget. (ikke stereo- men eksos-).

"Passe" sterk

Skyvet er ikke eksplosivt, men herlig kraftfullt, og det går snart frem at motoren er overmåte kultivert. Den oppleves som livlig, fleksibel og disponibel gjennom et bredt register. Toppfarten på 280 kilometer i timen og 0-100-tiden på fem sekunder er bra men ikke eksepsjonelle verdier, noe som har med både er merkbart høy vekt og en relativt dårlig luftmotstands-koeffisient å gjøre. Porsche 911 Carrera S gjør det hakket bedre. Dette er imidlertid papirtall, og i praksis avstedkommer ikke denne svært relative ”svakheten” noen form for savn eller frustrasjon. Til det har man i for stor grad alltid følelsen av å ha mer enn nok krefter til rådighet.

Ekte sportsbil

Motoren overfører kreftene til bakhjulene via en manuell sekstrinns girkasse – en såkalt Sportshift-kasse (halvautomat) er nylig blitt tilgjengelig. Vi var imidlertid storfornøyde med den kraftige Graziano-transmisjonen som hjalp til å gi den sportslige opplevelsen. Girhendelen er passe kort, sjalteveiene faste, korte og sportslige. Både kløtsj og girskift krever krefter, særlig før motoren er blitt varm, men når man er kommet i fint driv har man en herlig følelse av å leve i ett med mekanikken. Ingen tvil: Bilen er vakker og elegant, interiøret oser av klasse og kvalitet, men det er en sportsbil vi kjører.

Motorfestival

Vis mer


Dette bekreftes og understrekes av den nydelige lyden vi allerede har nevnt – den akkompagnerer fremdriften med tilbakeholden knurring fra start, så avventende V8-rumling opp mot 4.000 omdreininger før et virilt brøl får lov til å overta og stige mot sitt crescendo i over 7.000 omdreininger i minuttet. Med fjellvegger langs den svingete og kuperte veien gjaller det uforglemmelig – og gjør kjøreopplevelsen komplett.

Balanse

For kjøreopplevelsen – det er selvfølgelig fremfor alt bilens evne til å flytte seg på ordre fra føreren. Denne opplevelsen favoriseres, til tross for en litt for høy egenvekt, av et lavt tyngdepunkt og en god og sentrert vektfordeling. Med 49 % av massene på forakselen og 51 % på bakakselen er denne nemlig nærmest ideell, og i tillegg har bilen lite å ”slenge med” – motorens plassering bak forakselen og bensintankens posisjon foran bakakselen gjør nemlig at 85% av massen befinner seg mellom akslene. Mesterlig!

Pur kjøreglede

Når bakakselen i tillegg er forsynt med en god gammeldags mekanisk differensialbrems ligger alt til rette for en sportslig kjøreoplevelse av de sjeldne. Det var da også det vi fikk, og det var ikke langt fra at vi måtte trues til å dra tilbake til hovedkvarteret for å få tid til foto- og filmseansene. Det er ikke ofte – mildt sagt – vi får anledning til å erfare kjøreglede av en så raffinert art. Inn, gjennom og ut av svingene, stadig mer aktivt – går unna som en lek, og med stabilitetskontrollen etter hvert utkoblet takles svingkjøringen lekent med kontrollert drifting – mens differensialbremsen muliggjør full og effektiv akselerasjon ut av svingen uten spinn på innerhjulet.

En slags motorfestival på hjul altså, denne gledesmaskinen. Men hvordan er det med plass og komfort?