Motor og kjøreegenskaper

Det høyere tyngdepunktet er god kamuflert, og Octavia Scout oppleves som betydelig mer sportslig enn folke-SUVene.

Og også sikrere fordi den ikke krenger noe særlig fra side til side ved brå manøvrer. Den er ganske stivt satt opp, men på en måte som ikke går alt for mye ut over komforten. For de fleste norske veier vil stivheten hjelpe til å redusere sjøsyk-tendensene som vi ofte finner i de høyere bilene, men stivheten gjør også sitt til at Octavia Scout ikke evner å sluke alle ujevnheter like overbevisende.

En svakhet ved Scout er at den høyere bakkeklaringen virker å ha gitt kortere fjæringsvei, og på veier med mye telehiv smeller det når demperne strekker seg helt ut.

Morsom

Vis mer
Vis mer


Octavia Scout har mer kjøreglede i seg enn de fleste folke-SUVene, og bilen oppleves som svingevillig og livlig på svingete veier. Det virker som dekkene i dimensjon 225/50-17 oppveier både for de 60 kilo ekstra vekt og det høyere tyngdepunktet Scout har pådratt seg i forhold til vanlig Octavia med firehjulsdrift.

Den er forutsigbart understyrt som sine lavere søsken, men litt mer urolig akkurat i det veigrepet gir seg. Under brå manøvrer får heller ikke firehjulsdriften tid til å gi stabiliserende effekt. Det elektroniske antiskrenssystemet (ESP) jobber harmonisk, og har ikke problemer med å takle eventuelle utskeielser bilen måtte finne på.

Høyden og vekten, og sikkert også de bredere dekkene, gjør at forbruket går opp fra 0,62 l/mil i vanlig Octavia til 0,64 l/mil i Octavia Scout. Også akselerasjon og toppfart lider bittelite; Scout gjør 0-100 km/t på 10,2 sekunder og klarer 197 km/t, mot 9,9 og 199 for vanlig Octavia med firehjulsdrift.

Sterk

2-literen, som yter 140 hestekrefter ved 4.000 o/min 320 Nm fra 1.750-2.500 o/min, passer godt til bilen. Den gjør forbikjøringer uproblematiske og gir i alle fall inntrykk av at den gleder seg til å trekke inntil 1.600 kilo tung tilhenger.

Det eneste som trekker ned for en så vidt terrengfokusert bil er at motoren ikke trives alt for godt på svært lave turtall, den kveles brått, og siden førstegiret ikke er spesielt lavt må man velge mellom svidd kløtsj eller litt for høy fart hvis terrenget blir knotete og vanskelig.

Med en prislapp på 370.000 kroner har Skoda Octavia Scout definitivt konkurrenter, og de skal vi litt nærmere på her.