Motor og kjøreegenskaper

TDV8 byr på markante forbedringer i forhold til TDV6 både når det gjelder motor og kjøreegenskaper.

La oss slå fast en ting med det samme: Denne bilen trenger mye krefter. Vi har forklart det før: En bil som vil være blant de beste både på terrengegenskaper, komfort, sportslighet og sikkerhet – et slags sirkelens kvadratur – blir nødvendigvis litt av en tungvekter. Når det gjelder den nye TDV8-versjonen er alle rekorder for denne modellen slått. Fra nesten 2,7 tonn veier den, uten at noen form for last er regnet med. Fullastet og velutstyrt bikker man altså tre tonn – det dobbelte av det en velvoksen stasjonsvogn som VW Passat eller Ford Mondeo veier!

Bjørnekrefter

Vis mer
Vis mer


Det hadde ligget i kortene ganske lenge at bilen skulle bli utstyrt med en V8-diesel, og det var ikke snakk om at Ford-konsernet, som eier Land Rover, skulle hente den inn utenfra. I fjor kom den nye motoren, som vi i vinter fikk testet for første gang i Range Rover. For alle detaljer om den henviser vi til den testen (alle lenker finnes i konklusjonskapitelet).

I korte trekk dreier det seg om en moderne V8-motor med fellesrørdistribusjon, piezoelektrisk innsprøytning og to turboer med variabel geometri hvorav hver er utstyrt med sin ladeluftkjøler (intercooler). Slagvolumet er relativt beskjedent (3,6 liter) og motoren ganske kompakt. Den er temmelig effektiv, selv om den fortsatt er langt unna BMWs rekkesekser på tre liter med dobbelturbo.

272 hestekrefter leverer maskinen, og - hvilket er mer viktig i denne typen bil - et solid dreiemoment på 640 newtonmeter fra 2.000 til 2.500 omdreininger. 500 av disse er for øvrig tilgjengelige i et relativt bredt register fra 1.500 til 3.700 omdreininger.

Det er altså en bjørnesterk motor som, uten å sette noen rekorder, endelig sørger for at Range Rover Sport får nok krefter til å flytte på seg i en stil som er modellens pretensjoner verdig. Om den fortsatt ikke forvandler denne mastodonten til noen sportsbil, kan vi i hvertfall ikke kalle bilen treg.

Automat med seks trinn

Motoren er koblet til en sekstrinns automatkasse forsynt av ZF som passer bra til bilen. Riktignok er den ganske "treg i avtrekkeren" - men lyskryssdueller er da heller ikke denne bilens kopp te - men girskiftene foregår om ikke lynraskt så i hvert fall silkemykt. Man kan gire manuelt, men dessverre ikke med hendler på rattet.

Et kraftfullt skyv

Vis mer


For bare få år siden ville vi vært i ekstase over ytelsene motoren gir - og vi er også i dag fornøyde. Det er bare det at teknologien utvikler seg svært raskt, og høyytelses dieselmotorer er det i dag flere av på markedet. Allikevel er det en tilfredsstillelse å oppleve en så effektiv og kraftfull fremdrift i en så stor og tung bil. 0 til 100 er oppgitt til 9,2 sekunder - vi greide i overkant av 10 uten å starte med foten på bremsen, så det må sies å være godkjent. Viktigere er det at bilen nå har meget solide forbikjøringsegenskaper og en seigdragningskraft av de sjeldne. Fullt pådrag gir en behagelig rumling fra V8-motoren som i det øvrige er en stillegående maskin. Vi er imidlertid langt fra vellyden vi opplevde med den bensindrevne V-åtteren.

Fine kjøreegenskaper

Vis mer


Bilen er noe helt annet å kjøre på vei enn RR TDV8 – som er noe av en en balje. Range Rover Sport i denne versjonen som i V8 Supercharged er satt opp med den dynamiske elektroniske understell-kontrollen, Dynamic Response som blant annet styrer de solide krengningshemmerne. Bilen kan kjøres aktivt gjennom svingene med oppsiktsvekkende lite krenging, og oppleves stort sett som betryggende stabil og forutsigbar. Også rett frem er stabiliteten god. På grus opplevde vi det naturlige fenomenet at bakenden kvitterte med heftige reaksjoner ved provokasjoner som slipp av gassen i sving - noe stabilitetsprogrammet (ESP eller antiskrens) forhindret effektivt i å bli dramatisk. Dette systemet kan ikke slås helt av; produsenten har nok ikke villet ta sjanser med uerfarne sjåfører - eller de erfarne heller for den saks skyld - disse har tendens til å ligge nærmere grensene, og en uforutsett ekstremsituasjon kan dukke opp for alle...

Når styringen i tillegg er presis og uventet kontant i denne typen bil og bremseredskapen fullt på høyden - kraftige Brembo-kalipere er synlige på forhjulene - blir bildet riktig positivt i dette kapitelet.

Hva så med eventuelle konkurrenter?

Klikk her for konklusjon og konkurrenter!