Motor og kjøreegenskaper

Blant de sportsligere i klassen, og med en sterk motor som også gjør Compass til en av de sprekeste.

Den større konkurrenten Mitsubishi Outlander har på same måte som Jeep vært i hyllene til Volkswagen for å finne en dugelig dieselmotor til sine folke-SUVer. Toliteren kjennetegnes ved at den er sterk, 310 Nm, men også av at den er støyer mye. Det er pumpedyseteknologien som gir den harde gangen, og i Jeep Compass er den karakteristiske lyden dårlig isolert bort.

140 hestekrefter sørger for en toppfart på 189 km/t, og en akselerasjon fra 0-100 km/t oppgitt til 11 sekunder. Merkelig nok er det et par tideler svakere enn den tyngre Outlander påstås å gjøre øvelsen på, men det kan være andre utvekslinger i girkassene.

Ikke automat

Vis mer
Blanke felger er ekstrautstyr (5.800 kroner). Vis mer


Det er kun mulig å få dieselversjonen av Compass med en manuell girkasse. Den er sekstrinnet, og er distinkt nok i skiftene til å gi et solid inntrykk. Vi har imidlertid kjørt biler med samme motor der de manuelle girkassene har vært enda mer presise og effektive i bruk.

Rundt i byen oppleves Compass som kvikk nok, men motorens særheter er nesten like fremtredende her som i Outlander. Det er spesielt somling på lave turtall og den brå kvelingen som gjør at motoren ikke står øverst på pallen blant toliters dieselmotorer på markedet.

Forbruket oppgitt til 0,65 l/mil ved blandet kjøring er bra, og i praksis var vi nær dette forbruket under testen. Selv om tanken er relativt liten, 51 liter, gjør det lave forbruket at 800 kilometer lett er innen rekkevidde mellom tankstoppene.

Høyt støynivå

Faktisk er det ikke pumpedysedieselen som må ta hovedskylden for et alt for høyt støynivå ved landeveiskjøring, den blir nemlig overdøvet av dekk- og vindstøy godt over klassegjennomsnittet.

Det er egentlig kun under akselerasjon at motoren bråker mye, vel oppe i marsjfart sørger et lavt sjettegir for at dette er brukbart også under norske forhold med motorkraft i behold. I 100 km/t krever sjettegiret 2.100 o/min av motoren, femte bare 350 o/min mer, mens det er større forskjeller nedover i girene. Tredjegir gir 4.400 o/min i 100 km/t.

Toppeffekten på 140 hestekrefter taes ut ved 4.000 o/min, og egentlig er det ikke særlig mye å hente på å presse motoren langt over 4.000 o/min. Dreiemomenttoppen med 310 Nm er flat fra 1.750 til 2.500 o/min. Det høye dreiemomentet gjør at det sjelden er behov for drastiske nedgiringer ve forbikjøringer, og trekkraften kler biler i denne klassen godt.

Flere av bilene i klassen har tilhengervekter på 2.000 kilo, inkludert Outlander med samme motor som Compass, men Jeep har på samme måte som Toyota vært litt mer forsiktige og satt maksimal hengervekt til 1.500 kilo.

Fin styring

Compass er som sagt lettkjørt, og den er i tillegg en bil som gir gode tilbakemeldinger til føreren. Særlig styringen opplever vi som presis, og Compass trenger presis styring fordi den er ganske balansert og sportslig satt opp. På grusveier Compass morsommere å kjøre enn de fleste av konkurrentene.

Vis mer


En fin detalj på Compass er at firehjulsdriften kan låses til 50/50-fordeling i lave hastigheter, noe som er en stor fordel om du skal i gang i en bratt og glatt bakke. Låsingen skjer med en liten spak i midtkonsollen.

Selv om Compass klarer seg brukbart i terrenget, sladrer en lav frontspoiler om at den ikke er ment som terrengbil. Testbilens 18-tommere i blank krom er heller ikke særlig feltmessig.

Sterk motor og gode kjøreegenskaper er Compass sterke side, når vi nå skal ta for oss interiøret og det praktiske er det lengre mellom lyspunktene.