Motor og kjøreegenskaper

C-klasse har utvilsomt tatt ett langt steg mot mer involverende kjøreegenskaper, og det er kun den aller mest intense kjøringen den fortsatt ikke trives med.

På vei inn i svinger der veigrepet presses oppleves testbilen som kompetent helt til sikkerhetssystemene overtar og fjerner muligheten for å kjenne hva som virkelig bor i bilen av veigrep. Det er trygt, men litt synd, spesielt fordi nye C-klasse kommuniserer med bilføreren på en helt annen måte enn forgjengeren.

Den rolige oppførselen og den gode balansen gjør imidlertid at du er i posisjon til å øse på med krefter i utgangen av svingen, og faktisk tillater antiskrenssystemet (ESP) overstyring innenfor rimelighetens grenser.

Viktigst er selvsagt at oppførselen er trygg og forutsigbar, og det er nye C-klasse virkelig i forhold til forgjengeren som ikke på noen måte kunne karakteriseres som rolig i bevegelsene. Og den nyvunne oppførselen ved sportslig kjøring har ikke gått utover den klasseledende komforten.

Somling

Vis mer


Et karaktertrekk ved kompressormotoren er at den i motsetning til turbo ikke opererer med forsinkleser. Kompressoren er i gang hele tiden, og ett trykk på gassen gir umiddelbar effekt. Det gjør at en kan fintrimme balansen i bilen, også i moderate hastigheter, og det er en morsom øvelse å holde balansen i svingen bare gjennom bruk av gasspedalen.

Derfor er det litt synd at den femtrinns automatgirkassen (30.950 kr) somler litt både fra start og ved girskift. Ytelsestallene fra Mercedes-Benz antyder at dette kun er en følelse, med manuell girkasse er 0-100 km/t oppgitt til 8,6 sekunder og med automat til relativt nære 8,8 sekunder. Men det hjelper lite når skiftene oppleves som trege, og det er vanskelig å få den helt sportslige følelsen.

En annen grunn til at girkassen, som definitivt er komfortabel og myk i skiftene, ikke innfrir på det sportslige er at den ikke lar seg låse i gir og at den ikke drar girene lengre i sportsmodus. Det er for øvrig merkbar forskjell mellom komfort- og sportsinnstillingen på girkassen, og sportsinnstillingen er anvendelig ved bykjøring for å få den nødvendige kvikkheten.

Komfortsterk

C-klasse er nok klassens mest komfortable, og det er summen av mange detaljer som gjør den til det. Fjæring og lydisolering, er viktige elementer men også svingradius, sittekomfort, styring og lettbukte knotter og hendler er med på gi god komfort.

Detaljer som at konstantfartsholderen sørger for jevn fart både oppover og spesielt nedover bakker, og at hastigheten endres trinnvis i enten en eller ti km/t i slengen understreker forskjellen mellom premium og vanlig mellomklasse. Det gjør også radioen som holdt Alltid Nyheter lengre inn i skogen enn noen annen bilradio vi har lyttet til tidligere, og kjørecomputeren som gir fyldig informasjon via et stort display midt i speedometeret.

1,8-liter

C-klasse stiller med klassens mest moderate sylindervolum, og faktisk er det ikke helt full følelse med alle de 184 hestene som er oppgitt. Selv om gassresponsen er god, og kraften på lave turtall er fullt ut tilstrekkelig, oppleves den som nærmere 150-hestere enn 200-hestere, og det burde vært omvendt fordi C-klasse er ikke spesielt tung.

Vis mer


Ved 100 km/t snurrer motoren med 2.100 o/min, og skulle du befinne deg i tredjegir viser turtelleren 3.800 o/min. Girskifte ligger, enten du vil eller ikke, rundt 6.400 o/min ved full gass, og girkassen tillater nedgiringer helt opp til 5.700 o/min – da er du svært nær neste girskift.

Forbruket er på 0,79 l/mil, noe som er på nivå med konkurrenter både med og uten turbo.

Videre skal vi sammenlikne C-klasse med sterke konkurrenter som Audi A4 og BMW 3-serie.