Motor og kjøreegenskaper

3,0-literen er en perle av en dieselmotor, og kompromisset mellom kjøreegenskaper og komfort er svært godt.

Egentlig minner A5 mye om klassiske GT-biler med sterke motorer og god langturskomfort, kombinert med sportslighet nok til å kose seg også på svingete fjellveier. A5 trives nærmest uansett hva slags kjøreforhold den utsettes for og er rett og slett en langt mer komplett bil enn dagens A4 rent kjøremessig.

God fjæringskomfort

Den allerede nevnte forbedrede vektfordelingen merkes ganske raskt og gjør A5 harmonisk på veien. Ikke minst merkes dette på fjæringskomforten som er upåklagelig, også med sportsunderstellet som vår testbil var utstyrt med. Mens andre større Audier med sportsunderstell er så stivt satt opp at det irriterer mer enn det gleder, føles A5 myk og smidig på veien.

Fin balanse

Vis mer


Grunnen er at med vekten mer sentrert i bilen er man ikke lenger like avhengig av et stivt oppsett for å unngå at bilen ploger, eller understyrer, gjennom svingene. Og her imponerer A5. Allerede ved ganske moderate hastigheter kjenner man at hekken hjelper deg å styre rundt kurven. Fronten vil gjerne velge et enda smalere spor, og først når det virkelig går fort unna, og gjerne i kombinasjon med lett gasspådrag, aner man at forhjulene begynner å vandre sidelengs utover. Bare ved overlagt og brutal behandling vil A5 slippe ut hekken i en lett skrens som for øvrig er uproblematisk å heve.

Ikke perfekt

Ved kjappe bevegelser fra side til side eller ved bremsing i sving, vil noen kanskje oppleve at karosseribevegelsene blir litt vel store og stabiliteten noe dårligere enn vi er vant med fra Audi. Ikke at det er dramatisk på noen som helst måte, men følelsen av kontrollerbarhet og tillit blir en smule redusert. Samtidig oppleves bilen mer levende på veien, og grepet er mer en godt nok, noe som også skal tilskrives dekkene i dimensjonen 245/40-18. Likevel er ikke A5 noen sportsbil. Kjøreegenskapene er ikke sylskarpe, men mer enn gode nok for å ha det morsomt på strekninger hvor veien bukter seg mer enn gjennomsnittelig.

Vis mer


Det er for øvrig ikke mulig å få et stivere S-line-understell levert til A5 3,0 TDI.

Hastighetsavhengig servo

Styringen har variabel servoassistanse og er svært lett i lave hastigheter. Når farten øker blir den imidlertid langt fastere og formidler godt med veikontakt. Også respons og presisjon er bra og bidrar til kjøregleden på svingete veier. Samtidig gjør den gode retningsstabiliteten langturer til en avstressende opplevelse. Sporingen er beskjeden, de store hjulene tatt i betraktning.

Fleksibel motor

3,0-literen i vår testbil er en videreutvikling av den vi finner i en rekke modeller fra Audi. I A5 har den imidlertid fått 240 i stedet for 233 hestekrefter som den har i andre modeller. Viktigere er det kanskje at registeret har blitt bredere. Maks moment på 500 newtonmeter er nå tilgjengelig allerede ved 1.500 omdreininger (1.750 i Q7) og holder seg der helt til 3.000 o/min. Toppeffekten kommer typisk nok ved 4.000 omdreininger i minuttet, men vedvarer helt opp til 4.400, høyt for en dieselmotor.

Vis mer


0-100 går i følge Audi på lave 5,9 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Turtallsvillig

I praksis oppleves 3,0-literen som bjørnesterk nærmest fra tomgang og opp til turtallsperra på om lag 5.000 o/min. Under 1.500 omdreininger er det riktignok litt tynnere, men det oppleves nok ekstra tydelig siden motoren over denne hastigheten skyter voldsom fart. Førstegiret er tømt før du rekker å si Quattro og i andregiret er skyvet berusende. Å dra motoren til over 4.500 omdreininger kjennes helt naturlig, og lyden av turboplystringen kombinert med maskulin brumming fra sekseren setter en ekstra spiss på opplevelsen.

Godlyd

Et så behagelig og til og med inspirerende lydbilde er for dieselmaskiner forbeholdt de med seks eller flere sylindere. Den typiske knattringen er så godt som fraværende i alle hastigheter, og ved inspirert kjøring er lyden motoren avgir faktisk en gledeskilde og ikke et irritasjonsmoment.

Middels girkasse

Vis mer


Det er sjeldent at sekssylindrede dieselmotorer er kombinert med manuelt gir, men det er tilfellet i A5 3,0 TDI. Og akkurat det er litt morsomt. Det er nemlig en helt spesiell følelse å traktere en så sterk motor uten at noen automatikk forstyrrer deg på noen som helst måte. Muligheten til å kjenne på motoren blir en helt annen. Da får det så være at sekstrinnskassen godt kunne vært mer distinkt i sjaltefølelsen. For øvrig fungerer girkassen helt greit og med bare 1.600 omdreininger i minuttet i 100 km/t, sørger den for at motorveikjøring blir en avslappende affære.

Litt lastebil

Også i bytrafikk er motoren smidig nok til at manuelt gir ikke oppleves som noen ulempe. Bare ved krypkjøring og manøvrering i svært lave hastigheter blir følelsen av lastebilmotor litt mer påtrengende enn med en bensinmotor.

Ikke automat

Selv om det er morsomt med manuelt gir, er det en svakhet at automatgir ikke engang står på listen over ekstrautstyr.

40/60

Vis mer


3,0-literen er utstyrt med Quattro firehjulsdrift som nå i likhet med i andre nyere modeller fra Audi har en kraftfordeling på 40/60 frem/bak. Det gir et heftig grep ut av svingene på asfalt og sørger for en litt bakhjulsdrevet følelse på løst underlag. På grus, og helt sikkert snø, er nok A5 meget morsom.

A5 3,0 TDI oppfører seg altså glimrende på veien, og selv om kjøreegenskapene imponerer, er komforten like overbevisende. Vi gir dette en grundigere behandling i det vi ser på plass og komfort.