Motor og kjøreegenskaper

Med unntak av R8 er S5 den mest inspirerende Audien vi har kjørt.

Det meste stemmer i Audi S5. Den rå motoren, den fine balansen, svingvilligheten, det voldsomme veigrepet og de potente bremsene. Alle disse egenskapene er pakket inn i en bil som svært mange vil oppfatte som genuint vakker, linjelekker, dynamisk og elegant. Når man åpner bilen åpenbares en lekker, gjennomarbeidet og ergonomisk riktig kupé som utstråler en svært høy kvalitetsopplevelse. Resultatet er at vi umiddelbart falt for dette kjøretøyet, som nå befinner seg høyt på listen over våre lotto-relaterte drømmebiler.

354 hestekrefter

Men la oss starte med selve bilens hjerte - den herlige V8-motoren med 4,2 liter slagvolum. Selv om boring og slaglengde er identisk med S4-sylindrene, snakker vi her om en enda deiligere kraftkilde. Mens S4-motoren har ordinær, elektronisk innsprøytning, har nemlig S5-motoren fått direkte-innsprøytning, eller FSI, som det kalles på Audi-språket. Resultatet er blant annet at effekten har økt fra 344 til 354 hestekrefter, mens dreiemomentet har vokst fra 410 til 440 Nm ved 3.500 omdreininger.

0 til 100 på 5,1 sekunder

Vis mer
Vis mer


Samtidig har Audi klart å få S5 ned i 1.630 kilo, noe som betyr at bilen er 30 kilo lettere enn sedanutgaven av S4 sedan (1.660) og 90 kilo lettere enn S4 Avant (1.720). Et av resultatene er at 0 til 100-tiden er presset ned i imponerende 5,1 sekunder. Gjennom våre uhøytidelige målinger klarte vi aldri å oppnå en så skarp tid. På den annen side hadde vi ingen problemer med å oppnå tider på riktig side av sekstallet, noe som er en ganske heftig opplevelse.

Turtallsmotor

Den utsøkte V8-motoren er ikke bare direkteinnsprøytet. I tillegg støttes forbrenningsprosessene av variable innsug og ventiltider. Til tross for at de åtte stemplene har ganske voksen slaglengde - 92,8 mm - snakker vi ikke her om en bedagelig anlagt motor. Tvert i mot, de 354 hestekreftene er først på plass ved 7.000 o/min. Og turtallsperren kobler ikke inn før ved 7.400. Selv om vi her snakker om et relativt moderat slagvolum - 0,525 liter per sylinder - er dette ganske heftige tall for en V8-motor.

Vi lot oss imidlertid ikke overraske over det friske turtallet. Vi vet nemlig at denne motoren danner basis for den fantastiske RS4/R8-motoren. Denne yter maks effekt (420 hk) ved 7.800 o/min og tåler heftige 8.250 omdreininger.

Manuell girkasse

Da vi testet Audi S4 Avant Tiptronic sommeren 2005, kunne vi rapportere om en heftig motor og ditto opplevelse. Automatgirkassen la imidlertid en demper på moroa. Men denne gangen kunne vi glede oss over en manuell sekstrinnsgirkasse (automatgirkasse kommer først i S5 i 2008). Dermed fikk vi full kontroll over hele motorens potensial og mulighet til virkelig å kjenne på kreftene i ulike deler av registeret.

Vis mer


I tillegg kunne vi altså glede oss over 10 ekstra hestekrefter, 30 ekstra newtonmeter, 125 kilo lavere egenvekt (1.630 vs 1.755 kg), 40/60 kraftfordeling (vs. 50/50 i S4 med automatgirkasse) og 50/50 vektfordeling. Konsekvensene av disse forbedringene er at S5-opplevelsen rager minst en divisjon over S4 Avant-opplevelsen, som heller ikke vil gå i glemmeboken så raskt.

Gaselle

Litt forenklet kan vi si at S4 Avant trakk tankene mot en rask og buldrende bulldoser, mens S5 minner mer om en gaselle i fri dressur. Bilen oppleves nemlig som særdeles lettbent og kaster seg gjennom girene i et imponerende og berusende tempo. Motoren arbeider herlig uanstrengt opp til 7.400 omdreininger og gyver like energisk løs igjen fra drøye 5.000 o/min når girskiftet er gjennomført.

4,6 kilo per hestekraft

Vis mer


I løpet av de to første girene er norske fartsgrenser passert, men på lukket område og tyske motorveier vil man oppleve at det er de neste girene som virkelig imponerer. Det er i tredje- og fjerdegirene man virkelig kjenner hvor råsterk S5-maskinen er. Og det er i slike hastigheter man virkelig får glede av at hver hestekraft kun trenger å drasse på 4,6 kilo. Og det til tross for at vi her snakker om en firehjulstrekker hvor det overhodet ikke er gått på akkord med luksus, komfort eller støydemping.

Storslagent lydbilde

Dessverre kan vi nesten si. Vi skulle nemlig ønske at Audi hadde lagt mindre vekt på å støyisolere S5-kupeen. Da hadde en større del av den herlige symfonien fra motor- og eksosanlegg sluppet inn i kupeen.

Vis mer


Men heldigvis slipper i hvert fall litt av gromlyden inn til føreren og i turtallsområdet 1.000 til 4.000 o/min ledsages kjøreturen av en herlig V8-buldring. Den som brått trykker inn gasspedalen i denne delen av registeret belønnes med en dyp og suggerende V8-brumming, assistert av overraskende heftig akselerasjon. Vi lot oss for eksempel gjentatte ganger fascinere over både lyden og fartsøkningen som skapes når man gir gass ved rundt 2.000 o/min i sjettegir. Det som er ekstra positivt ved denne øvelsen, er at den faktisk er lovlig - i hvert fall på motorvei. Utgangshastigheten er nemlig begrenset til rundt 80 kilometer i timen.

300 Nm fra 1.000 o/min

Forklaringen bak den dieselaktige akselerasjonen er at motoren ifølge Audi produserer mer enn 300 Nm allerede fra 1.000 o/min, tall vi ikke ser noen grunn til å stille spørsmål ved. Det betyr blant annet at man kan kjøre gjennom trange rundkjøringer i femtegir i moderat hastighet - og at motoren, uten hjelp fra gasspedalen, trekker bilen i oppoverbakke i 500 o/min.

Vis mer


Når man ikke klarer å la være - og tråkker pedalen i bunn - vil man oppdage at den deilige V8-brumlingen må gi tapt for en mye skarpere og mer aggressiv motorlyd fra rundt 4.000 o/min til rødmerking. Dette lydbildet bidrar til en akselerasjonsopplevelse man lett blir avhengig av.

Entusiastens valg

S5 er foreløpig altså kun tilgjengelig med manuell girkasse - noe som selvsagt alltid vil være entusiastens opplagte valg. Selv uten å ha prøvd S5 med automatgirkasse er vi rimelig sikre på at momentomformeren vil legge en stor demper på S5-opplevelsen.

Motstand i giroverføringene

Men heller ikke den manuelle girkassen er perfekt. Vi opplevde girkassen som litt trå, i den forstand at man møter en del motstand når spaken skal plasseres i gir. I denne sammenheng skal det imidlertid nevnes at testbilen knapt hadde gått 5.000 kilometer og at girkassen med stor sannsynlighet vil "løsne" når bilen har fått noen flere mil under hjulene.

Vis mer


Vi erfarte også at girkassen krever litt tilvenning generelt. Etter hvert fant vi ut at den sannsynlige årsaken er det faktum at avstanden mellom de ulike girene sideveis er svært liten. Dermed tar det litt tid før man er sikker på hvor de ulike girene befinner seg.

Vi nevner også at spaken kan beveges mye sideveis når den står i gir, noe som går på bekostning av den totale kvalitetsopplevelsen.

Fin kløtsjpedal

Etter noen timers bruk ble vi imidlertid fortrolige med girkassen, som blant annet viste seg å fungere svært godt ved raske og aggressive girskift. Vi satt også pris på den faste og presise kløtsjpedalen.

Friskt forbruk

Vis mer


Forbruk og utslipp er selvsagt blant de mindre hyggelige temaene når vi omtaler en bil som dette. Med et oppgitt blandet forbruk på 1,24 liter per mil tømmes den 64 liter store tanken relativt raskt. Og med utslipp av 298 gram CO2 per kilometer er S5 ingen miljøvinner. Men det er det heller ingen av konkurrentene som er.

Svingvillig og balansert

Vi hadde forventet at S5-motoren skulle være en nytelse - en forventning som til de grader ble oppfylt. Det vi imidlertid var usikre på, var i hvilken grad bilen ville evne å levere ekte kjøreglede. Konklusjonen ble at S5 - med unntak av R8 - er den mest kjøreglade Audien vi har testet. Hovedbegrunnelsen er at bilen oppleves som mer svingvillig, bedre balansert og mindre understyrt enn andre Audi-modeller.

Heftig grep

Vis mer


Samtidig kan bilen skilte med et voldsomt grep. I denne sammenheng må det understrekes at S5 har sportsunderstell som standardutstyr og at vårt eksemplar i tillegg rullet på dekk i dimensjon 255/35-19 (standardekk for S5 er 245/40-18). Sistnevnte var forøvrig lagt på usedvanlig tøffe felger.

Kjøreglad og leken

Med disse dekkene biter S5 eksepsjonelt godt tak i asfalten. Så godt at man må gjøre uvanlig provoserende manøvre for i det hele tatt klare å lure frem slipp på tørr asfalt. På snøsubstituttet grus er det imidlertid mulig å fremprovosere skrens i anstendige hastigheter og uten å ty til vanvittige rattkommandoer. På slikt underlag viser det seg at S5 er mye mer leken og underholdende enn det som er vanlig i Audi-sammenheng. I utgangspunktet er bilen også på dette underlaget både svingvillig, balansert og nøytral. Men når man øker hastigheten vil man oppdage at bilen kvitterer med lett overstyring, både med og uten gasspådrag. Tendenser til understyring er nærmest fraværende.

Denne oppførselen, som etter manges syn er synonym med kjøreglede, har selvsagt sin bakgrunn i 50/50 vektfordeling og 40/60 kraftfordeling.

Flott styring

Vis mer


Også styringen er et positivt kapittel. Den hastighetsavhengige servostyringen har en skarp utveksling, i den forstand at rattet kun kan dreies cirka 2,5 omdreininger fra utslag til utslag. I lave hastigheter oppleves styringen som lett og behagelig, noe som kombinert med en godkjent svingradius gjør bilen lettmanøvrert i byen. Men i høyere hastigheter blir styringen heldigvis tyngre og mer direkte. Som i nesten alle andre biler kunne vi ha ønsket oss litt mer tyngde og presisjon ved pluss/minus 0 grader, men så snart rattet dreies, oppleves styringen som forbilledlig presis. Dette, i kombinasjon med bilens svingvillighet, bidrar i stor grad til å skape en inspirerende kjøreopplevelse.

Komfortabel

S5 kan også skilte med et imponerende hjuloppheng. Vi har allerede nevnt at bilen leverer et usedvanlig godt grep. Samtidig evner hjulopphenget i svært stor grad å forhindre krenging i sving og dykking ved harde innbremsinger. Det som imponerer mest, er at hjulopphenget skaper så sportslige og faste egenskaper, samtidig som det leverer så høy komfort. Det finnes selvsagt mer komfortable biler enn S5 med 255/35-19-dekk. Men med tanke på hvor sportslig den er, lot vi oss overraske over hvor elegant hjulopphenget samtidig takler fartsdumper, bruskjøter, grusveier, asfalthull og andre skarpe ujevnheter.

Kraftige bremser

Vis mer


En bil med et så heftig fartspotensial må selvsagt ha skikkelige bremser. Og det har den. S5 kan skilte med store ventilerte skiver både foran og bak og fremskivene omkranses av brede kalipere med lekre S5-emblemer. Bremseredskapen støttes selvsagt av en rekke elektroniske systemer, deriblant elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), bremseassistent (BA) og elektronisk antiskrens (ESP). I tillegg kommer Audis bremeskive-tørker, som legger klossene forsiktig inntil bremseskivene når vindusviskerne er aktivert i hastigheter over 70 km/t.

S5 er forøvrig utrustet med elektromekanisk parkeringsbrems, som aktiveres med en knapp og som automatisk deaktiveres når føreren setter i marsj - såfremt setebeltet er festet. Om ønskelig kan S5-kunden også bestille Audi Hold Assist, en velfungerende bakkestartassistent.

Ikke helt stabil ved bremsing

Vis mer


S5-bremsene produserer et heftig bitt og får imponerende raskt stans på bilen. Når det kommer til stabilitet ved nødbrems scorer imidlertid ikke S5 like høyt som vi hadde forventet. De ulike Audi-modellene kjennetegnes nemlig ved svært stabil, trygg og forutsigbar oppførsel ved bremsing både på rettstrekninger og i sving. S5 derimot, oppleves tidvis som litt ubalansert og ufokusert, spesielt ved mellomharde innbremsinger fra høye hastigheter på ujevnt underlag. Denne oppførselen resulterte aldri i skumle situasjoner - elektronikken sørger til syvende og sist for at bilen holder linjen. Oppførselen sørget imidlertid for at vi grep litt hardere i rattet enn det vi har følt behov for i andre Audi-modeller - med litt redusert tillit som resultat.

På akkord med grunnprinsipper?

Det er mulig at testbilens brede lavprofildekk har mye av ansvaret for denne oppførselen. Vi mener likevel fenomenet er interessant. Sammen med den mer lekne oppførselen, kan nemlig dette fenomenet være uttrykk for at Audi i jakten på mer kjøreglede og høyere underholdningsfaktor til en viss grad har gått på akkord med det som later til å ha vært et grunnprinsipp hos Audi til nå - nemlig at føreren skal oppleve Audis modeller som svært forutsigbare, pålitelige og trygge.

Hvilke andre A5-modeller er på trappene? Hvilket utstyr får S5-kunden med på kjøpet? Og hvilke konkurrenter møter den? Vi gir deg svarene her.