Motor og kjøreegenskaper

Tre sylindre, diesel, 80 hestekrefter og 0-100 på 13,2 sekunder. Dette høres ut som oppskriften på en traurig kjøreopplevelse. Men det er det ikke.

Sett deg inn i den relativt høyt monterte førerstolen og start motoren. I det du vrir om nøkkelen og vekker den lille 1,4-literen til liv, slipper både støy og vibrasjoner inn i kupeen i betydelig grad. Faktisk er lydnivået bemerkelsesverdig høyt, også for klassen.

Vel, vel, legg inn førstegiret og gi litt gass. Responsen i laveste gir er dieseltypisk seig, men samtidig er det nok krefter til at igangsetting og krypkjøring går lekende lett. I motsetning til svært mange dieselmotorer på opptil 2,0 liter, er denne svært vanskelig å kvele.

Friskt skyv

Vis mer
Vis mer


Øker du hastigheten, vil du legge merke til at motoren fortsatt ikke lar deg glemme at den er der. Heldigvis gjelder det også når du trykker gasspedalen til bunns. Skyvet er nemlig overraskende friskt og alle forestillinger om undermotorisert småbil forsvinner som saftis i barnehånd på en solvarm maidag.

Halv V6'er

Det gjør også mye av motviljen mot motorkonfigurasjonen. Om den tresylindrede motoren bråker litt vel mye på tomgang, gir den fra seg et langt morsommere lydbilde enn sine firesylindrede konkurrenter når den presses. En tresylindret rekkemotor er jo faktisk en halv V6’er og slik høres det også ut.

Overraskende svake tall

0-100 skal i følge Skoda gå på 13,2 sekunder, men dette tallet gir ikke noe representativ inntrykk. For det første tyder våre uhøytidelige målinger på at 13,2 sekunder faktisk er vel konservativt og kraftreservene er uansett langt bedre enn det vi forbinder med slike sifre. Toppfarten er 172 kilometer i timen.

Viktigere enn disse dataene er kanskje forbrukstallene. Blandet kjøring unnagjøres på 0,48 liter per mil. På langkjøring på landeveien kommer man lett ned i rundt 0,4 liter per mil.

Trenger turtall

De 80 hestekreftene opptrer ved dieseltypiske 4.000 omdreininger og maks dreiemoment på 195 newtonmeter finnes ved 2.200 omdreininger i minuttet. Observante lesere vil kanskje legge merke til at sistnevnte tall er uvanlig høyt for en dieselmotor, og det representerer også en svakhet ved denne kraftkilden. Selv om turboinngangen er svært myk og kreftene på veldig lave turtall er gode for motorstørrelsen, må du over 2.000 omdreininger før du har fullt trykk i litt høyere gir. For så vidt har man godt med krefter allerede fra omlag 1.700 omdreininger, men litt motvillighet fra motoren i form av vibrasjoner og lyd gjør at akselerasjon helst foretas over 2.000 rotasjoner i minuttet.

Ikke ideell utveksling

Gode sportsstoler Vis mer
Vis mer
Vis mer


I praksis betyr det at femtegiret ofte blir for høyt på svingete landeveier og fjerdegiret må brukes ganske hyppig. I 100 kilometer i timen ligger turtallet på 2.300 omdreininger, noe som gjør at det passer fint til norske motorveihastigheter og mangelen på et sjettegir blir ikke alt for plagsom, bortsett fra at femtegiret da kunne vært litt lavere og passet bedre til norske landeveier.

Girkassen utfører for øvrig jobben sin greit, men uten noen stor entusiasme. Til det er sjalteveiene for lange og følelsen for lite distinkt.

Trygg...og litt traust

Kjøreegenskapene er trygge og relativt gode, men ikke spesielt sportslige. Er det kjøreglede du er ute etter, bør du heller se på biler som eksempelvis Peugeot 207, Ford Fiesta og Opel Corsa. Balansen er relativt understyrt og fjæringsoppsettet ikke stivt nok til å forhindre en del krenging. Et positivt utslag av dette er at rullekomforten er ganske god. Mer om dette under neste kapittel.

Finfin styring

Styringen trekker imidlertid opp med god presisjon og vekting. Også kommunikasjonen er brukbar og bidrar til at Fabia trives godt på svingete veier så lenge det ikke går altfor fort.

Bremsene krever litt mer kraft enn på en del andre biler fra konsernet, men fungerer for øvrig greit.

ESP ikke standard

ESP er standard fra og med nest laveste utstyrsnivå, Ambiente, men kan ikke en gang leveres som ekstrautstyr på de billigste Classic-modellene. Det er svakt og et stort minus i vår bok. Dersom du skal kjøpe Fabia anbefaler vi derfor på det sterkeste å styre unna utstyrsnivået Classic.

Alt i alt er nye Fabia trivelig, men ikke alt for underholdende å lose rundt på norske veier. Mange prioriterer dog komfort og praktiske hensyn fremfor sportslighet og ungdommelig image. Og her ligger Fabias sterkeste sider. Mer om plass og komfort finner du her.