Motor og kjøreegenskaper

Selv med 17-tommers felger og dertil mindre fjæring i dekkene er 207 GT mer komfortabel enn sportslig.

Og vi mener det sier litt om et velfungerende understell som leverer komfort selv når det blir satt på prøve. Hiver du 207 GT inn i svingen er nemlig grepet og viljen imponerende, og for alt annet en baneracing virker denne avveiningene fornuftig.

For med 150 hestekrefter er det mye moro i 207 GT, og den leverer kjøreglede som bare en sprek småbil kan. Den er imidlertid ganske tung, og bremsing og retningsendring det en del av konkurrentene som er sterkere på.

Det er allikevel først og fremst motoren som gjør 207 GT til en spesiell bil. 1,6-literen leverer dreiemoment som en dieselmotor, og sportslighet som en bensinmotor. Fleksibiliteten er spesielt god, den drar rent fra under 1.000 o/min, og gir seg ikke før 6.500 o/min. Det betyr et spenn i for eksempel andregir på over 90 km/t.

Mest sterk

Vis mer


Motoren særpreges ved høye 240 Nm ved 1.400 o/min. Sluttspurten legges inn fra 4.500 o/min, og maks effekt med 150 hestekrefter får du ved 5.800 o/min. Nå veier 207 GT like mye som en Golf eller Auris, og er for eksempel over 150 kilo tyngre enn en konkurrent i småbilklassen som Volkswagen Polo. Det gjør litt av kraften forsvinner i vekt, men det er nok å ta av og det kraftige dreiemomentet sørger for at forbikjøringer kan gjennomføres nesten uansett hvilket gir som er lagt inn.

I den lekne delen av turtalsskalaen, der hestekreftene befinner seg, oppleves 1,6-literen som en smule overkultivert. Det er nok hestekrefter til at kjøring blir morsom, men hestene oppleves ikke som rampete nok for en hissig småbil.

Det eneste saklig negative med motoriseringen i 207 GT er et noe høyt drivstofforbruk. Det er et generelt problem blant GT-småbilene at de bruker mer bensin enn størrelsen antyder. Snittforbruket til 207 GT er oppgitt til 0,7 l/mil, og viser vel egentlig at verden går fremover fordi den gamle 1,6-literen med 110 hestekrefter hadde tilsvarende forbruk i samme bil. Den nye 1,6-literen med 116 hestekrefter har et oppgitt forbruk på 0,61 l/mil.

Nesten automat

Som nevnt gjør det brede registeret det å gire til en sjelden nødvendighet, og det sørger får god komfort. Også når det gjelder den femtrinns girkassen viser 207 GT seg frem som en komfortbil, girkassen kan ikke karakteriseres som direkte sportslig. Skiftene er ikke korte nok, og den er heller ikke stramt nok satt opp. Derimot er den komfortabel i bruk, og lettsjaltet.

Når det gjelder kjøreegenskaper oppleves 207 som kompetent, den er ganske balansert når det blir presset, og viser ikke frem særlig unoter utover det størrelsen og akselavstanden tilsier. Det er litt vrient å avgjøre hvorvidt det er bilens iboende kjøreegenskaper som er så stødige eller om det er elektronikkhjelp via antiskrenssystemet (ESP) som hjelper til.

Peugeot driver nemlig med det samme som blant annet Audi og Volkswagen, de kaller første delen ESP-systemets inngripen for understyringskontroll. Det er bare lek med ord, bilen bruker ESP-systemets muligheter for å bremse enkelthjul til å forbedre kjøreegenskapene. Det er greit nok, men valget om å definere dette som understyringskontroll og ikke å varsle føreren om at bilen får elektronisk hjelp liker vi dårlig. Det er nemlig først når motorstyring blir involvert at varsellampen for ESP blinker, og ved norske kjøreforhold kan det være for sent varsel til at farten tilpasses forholdene.

Mye utstyr

Vis mer


Med GT-merket følger mye standardutstyr, blant annet er det fine glasstaket standard. Det er også statisk kurvelys og regnsensor for å nevne noe. GT-bensinutgaven skiller seg fra GT-dieselutgaven ved at bensinbilen kommer med 17-tommers felger som standard.

Peugeot 207 GT er imidlertid ikke alene som småbil-GT, mer om konkurrentene finner du her.