Motor og kjøreegenskaper

Diesel-toliteren gjør en god jobb i den tunge Mondeoen. Kjøreegenskapene er blant bilens sterkeste sider.

Når det gjelder kraftkilder med dieseldrift kan tre av versjonene by på det samme antallet newtonmeter når det gjelder maksimalt dreiemoment - nemlig 320. I motsetning til 1,8-literen kan imidlertid toliteren, både i 130- og 140-hesters versjoner, tilby dette tallet over et bredere register - nemlig fra 1.750 til 2.250 omdreininger.

Dreiemomentet i alle tre kan økes midlertidig til 340 Nm under maksimal belastning (Overboost), noe som gir en ekstra trøkk ved forbikjøring. 2,0-litersmotoren vil oppleves som fyldigere og mer elastisk enn 1,8-literen, og våre tidligere erfaringer - sammen med en titt på prislisten - gjør at vi vil anbefale å velge toliteren, særlig tatt i betraktning at det er denne som kommer med partikkelfilter som standard.

130 hk bør holde

Vis mer
Vis mer


Uten å ha kjørt 130-hestersversjonen vil vi tro at det ikke er noe poeng i å legge de ekstra 10.000 kronene på bordet for vår 140-hester da det er trekkraften som er det viktigste ved karakteristikken på denne motoren. Ønsker man automatgir blir man uansett henvist til 130-hesteren.

Peugeot/Citroën/Ford

Motoren er en variant av en etterhvert velkjent maskin som er et resultat av samarbeidet mellom Peugeot-Citroën og Ford og som har resultert i flere gode, kraftfulle og kultiverte dieselmotorer. Som nevnt produserer den i testbilen 140 hestekrefter, og altså 320 Nm mellom 1.750 og 2.250 omdreininger - 340 ved midlertidig overlading.

Disponibel og kultivert

I praksis oppleves motoren som noe bortimot en ideell kraftkilde for denne bilen som veier i overkant av halvannet tonn. Riktignok forekommer en merkbar turboforsinkelse og det er temmelig tomt for krefter ved lave turtall, men allerede ved 1.500 omdreininger trekker den greit, og et kraftfullt skyv preger fremdriften fra cirka 1.800 o/min. Det utnyttbare registeret har en helt OK spennvidde for en diesel i og med at motoren fortsetter å produsere akselerasjon til over 4.500 o/min. At motoren i tillegg er relativt stillegående og moderat på vibrasjoner gjør sitt til at helhetsinntrykket blir riktig så bra.

Vis mer


Kraftfulle mellomakselerasjoner og problemfrie forbikjøringer uten bråk og risting (og uten høyt drivstofforbruk) - det er slik det skal være i år 2007, og det er det vår Mondeo har greid å levere takket være motoren, men selvsagt også en effektiv kraftoverføring, som skjer via en sekstrinns manuell girkasse som fungerer problemfritt både når det gjelder presisjon og lett betjening med en girspak som er fornuftig plassert og grei å betjene. Utvekslingen er relativt kort og hjelper til å få 0 til 100-tiden såvidt under ti sekunder, hvilket er bra for denne bilen. (9,8 er det ofisielle tallet - 10,4 for 130-hesteren).

I første gir nådde vi knapt 45 km/t, i andre gir, 80 og tredje gir seg ved cirka 125 km/t. Cruising i 100 km/t i 6. gir foregår ved det behagelige turtallet 1.800 o/min. og da høres motoren i praksis så å si ikke. (Annet enn som en fjern og jevn dur).

Manuell/automat

Vis mer


Eneste aber, altså: Fravær av krefter ved lave turtall. Etterhvert som man venner seg til å holde turtallet over ca. 1.300 o/min vil ikke kryp- og bykjøring være noe problem - for dem som vil slippe å tenke på det overhodet er som nevnt motoren tilgjengelig med en sekstrinns automatkasse, riktignok med et klekkelig pristillegg på 32.000 kroner og resultatet er at en 130 hk Titanium X med sekstrinns manuell kasse koster 346.000 kroner mens prisen for samme modell med sekstrinns automat blir 378.000. Dette kommer naturligvis i stor grad av tilleggsavgiften. Vår testbil skiltet med et forbruk ved blandet kjøring på 0,59 liter per mil og 156 gram CO2 per kilometer. Tallene er de samme for 130-hesteren med sekstrinns manuell girkasse, men stiger til respektive 0,71 liter per mil og 189 gram når denne motoren kobles til den automatiske girkassen.

Bygd for stabilitet

Tross sin relativt høye alder var forrige Mondeo en bil hvis kjøreegenskaper var meget tilfredsstillende. Ford kunne selvfølgelig ikke ta noen sjanser på dette området tatt i betraktning det gode ryktet merket har greid å opparbeide. En første faktor som borger for stabile egenskaper er at både akselavstand og særlig sporvidde er øket. Fra for- til bakaksel er nå avstanden 285 centimeter mot 275 tidligere. Nye Mondeo slår dermed til og med Vectra stasjonsvogn som var klassemester. Med sporviddene øket med seks centimeter både foran og bak (til respektive 158 og 160 centimeter) har Mondeo alt i alt klassens lengste avstand mellom hjulene i alle retninger - og særlig i bredden.

Kompetent understell

Vis mer


Det at hjulavtrykkene er et godt utgangspunkt garanterer i seg selv ikke gode kjøreegenskaper selv om det hjelper. Men Ford har også, noe som er i ferd med å bli en tradisjon, sørget for at chassis og hjuloppheng også "leverer varene" hva oppførsel på veien angår. Vi har allerede nevnt at Mondeo deler plattform med de store Volvo-modellene. Hjulopphenget er imidlertid spesifikt for Mondeo og en utvikling - tilpasset lavere tyngdepunkt - av det man finner på S-Max og nye Galaxy.

Frisk og god

Som vi skal komme tilbake til, prioriterer oppsettet kjørekomfort, og det er desto mer bemerkelsesverdig at bilen oppleves som så kvikk og underholdende å kjøre mens den samtidig er stabil rett frem. Forstillingen, i samarbeid med en myk, kvikk og presis elektrohydraulisk styring, gjør en meget god jobb og muliggjør meget rask men sikker fremdrift på svingete veier samtidig som ujevnheter takles fint uten spretne tilbøyeligheter fra fjæringenes side. Testbilen var i tillegg satt opp med et aktivt dempersystem som samarbeider med stabilitetskontrollen (ESP) - sistnevnte selvsagt standard på alle versjoner. Dette systemet (IVDC) gjør det mulig å velge mellom "komfort" og "sport"-oppsett - men "normal"-funksjonen gjør det egentlig overflødig å velge. Tidligere erfaring tilsier uansett at bilen er velkjørende nok for de aller fleste uten dette tilvalget.

Ikke mye å sette fingeren på når det gjelder motor og kjøreegenskaper, altså. Vi hadde selvsagt minst like store forventninger angående plass og komfort...