Motor og kjøreegenskaper

Bør du velge 2,0-liters bensinmotor i stedet for å vente på den like store, men betydelig sterkere dieselmotoren? Nei, mener vi.

Vår testbil var altså utstyrt med en 2,0-liters bensinmotor på 141 hester og 196 newtonmeter. Fra den firesylindrede motoren går kreftene via en trinnløs automatkasse til forhjulene. Firehjulsdriften er innkoplingsbar og av typen som engasjerer bakhjulene etter behov. I hastigheter under 10 kilometer i timen kan senterdifferensialen sperres slik at fordelingen mellom frem- og bakhjulene er låst i et 50:50-forhold.

Skepsis

Vi har allerede avslørt vår skepsis til denne drivlinjen og nå skal vi utdype. La oss starte med motoren. 2,0-liters slagvolum pleier vanligvis å holde greit for å sette fart på biler på Qashqais størrelse. Nissanmotoren plasserer seg med sine 141 hestekrefter omtrent rundt gjennomsnittet hva effektuttakt angår og vi snakker ikke om den sprekeste 2,0-literen på markedet. 196 newtonmeter er imidlertid ikke så verst, men de er ikke tilstede før ved høye 4.800 omdreininger.

Kun tilstrekkelig

Vis mer
Vis mer


Legg til en relativt solid egenvekt på drøyt 1450 kilo, firehjulsdrift og automatgir og du får ikke mer enn tilstrekkelig med fartsressurser. 0-100 går på 11,3 sekunder og toppfarten er 178 kilometer i timen.

Fin dieselmotor

Den største dieselmotoren som snart kommer til Qashqai finnes også i X-trail, og våre erfaringer derfra er gode. Selv om 0-100 går aningen tregere med denne enn med vår testbil, vil nok de fleste oppleve den som betydelig sterkere. Også den minste dieselmotoren har med ren forhjulsdrift og manuell girkasse sammenlignbare ytelser.

Trinnløs

Den trinnløse girkassen forandrer utveksling kontinuerlig og utnytter motorens krefter ganske godt. Under bykjøring sørger den for å gi en brukbart kvikk følelse, men litt oppover i hastighet må det ganske mye turtall til for å produsere akselerasjon eller for å opprettholde hastigheten i oppoverbakker. Og spesielt fort går det aldri.

Motorbrems

Da er det synd at motoren produserer et ganske anstrengt og ikke spesielt veldempet lydbilde. Det største irritasjonsmomentet opptrer likevel kanskje i lettere terreng. Når man har høy nok hastighet og slipper opp gassen for å trille i jevn hastighet fremover, oppfatter girkassen det som om man vil senke farten og forandrer til en betydelig lavere utveksling og slik bremser ved hjelp av motoren.

Ingen trilling

Kjekt når man faktisk vil redusere hastigheten, men irriterende når man bare vil unngå å akselerere og nyte godt av at forbruket opphører når man slipper gasspedalen og triller videre. For at girkassen ikke skal gire ned må man holde en lett fot på gasspedalen med det resultat at bilen gjerne akselererer. I praksis fører dette til mer rykkete kjøring og – vil vi anta - dårligere drivstofføkonomi.

Manuell modus

Vis mer


En løsning kan være å vippe spaken over i den manuelle sjaltegaten hvor du kan velge mellom seks forhåndsinnstilte utvekslinger. Men i hastigheter over 80 kilometer i timen blir turtallet såpass høyt at motorbrems forekommer uansett og man finner ut at det er like greit å trykke høyrefoten forsiktig ned.

Sluring

CVT-kassers slurefølelse er et kapittel for seg selv, men det handler mest om vanens makt og smak og behag. Dessverre er slurefølelsen ganske påtakelig også i manuell modus.

En vanlig manuell sekstrinnskasse er standard og sparer deg også for nesten 20.000 kroner.

Firehjulsdrift

Vis mer


Selv om firehjulsdriften er av den litt mindre seriøse typen, fungerer den ganske bra på løst underlag. Opptil 50 prosent av kreftene kan overføres til bakhjulene når de foran sliter med festet. I praksis merker man kun at forhjulene så vidt gliper litt før akselerasjonen fortsetter uten hjulspinn.

Kjører som SUV

Rent kjøremessig minner Qashqai klart mest om folkeSUVene, noe som også understrekes av den høye kjørestillingen. Styringen er lett og presis og formidler brukbart med informasjon. Under vanlige kjøring er fjæringskomforten ganske god og i byen er Qashqai smidig med bra svingradius.

Ikke sportslig

Vis mer


For førere med veldig sportslige ambisjoner ville vi imidlertid anbefalt en annen bil, i alle fall hvis kompaktklassen er et alternativ. Rask svingkjøring gjennomføres med mer krengning enn hva som er vanlig i lavbygde biler på samme størrelse og balansen er tydelig understyrt. På grensen oppleves opptredenen heller ikke like ryddig og lett kontrollerbar som i eksempelvis en Golf. ESP er standard på alle utstyrsnivåer.

Nei, senk heller tempoet litt og Qashqai blir en mye triveligere bil. Trivelig er også det enorme glasstaket som er standard i Tekna-uførelse. Spesielt i baksetet er det stilig å ha så god sikt opp mot himmel, fjell og fugler.

Plass og komfort har vi for øvrig omtalt i vår første test.

Nå er det imidlertid tid for å konkludere og se på hvilke konkurrenter Qashqai med bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir må kjempe mot.