Motor og kjøreegenskaper

Vi ble litt lurt av det litt trøtte utseendet, det tok et par dager før vi i det hele tatt prøvde å sette nye X-trail på prøve.

Og når vi så gjorde svarte den med å imponere med solide kjøreegenskaper og spesielt god komfort. Den krenger riktignok mer enn de sportsligste konkurrentene, men ved hjelp av en bra firehjulsdrift og følsomt understell skulle det svært mye til for å lokke frem unoter.

Bilen kunne presses hardt før aniskrenssystemet (ESP) grep inn, og selv etter at elektronikken valgte å begrense iveren ga bilen et balansert inntrykk. Også under hard oppbremsing oppførte bilen seg stabilt.

Komfort

Vis mer


Krengingen er på noen veier litt plagsomt for komforten, men gevinsten av det litt myke oppsettet er høy komfort på vanlige veier. Bilen jafset i seg ujevnhetene, og ga mer assosiasjoner til de store SUVene enn til konkurrentene i folke-SUV-klassen. Komforten var ikke det eneste som ga slike assosiasjoner, hele kjøreopplevelsen med styring og automatgir ga slike assosiasjoner.

En stor del av komforten skyldes lavt lydnivå, både fartsvind og motorstøy holdt seg unna kupeen.

Ingen spurter

Til tross for en sekstrinns automatgirkasse oppleves ikke X-trail med 150-hesters diesel som noen sprek bil. Sterk – ja, men ikke spurtsterk. 0-100 km/t går på 12,5 sekunder, 1,3 sekunder tregere enn med manuell girkasse som må sies å være godkjent.

150 hestekrefter ved 4.000 o/min og dreiemomenttopp med 320 Nm ved 2.000 o/min gir ikke et alt for bredt spillerom. Derfor er det greit med seks trinn i girkassen, og under en normal akselerasjon opp til motorveihastighet drar man gjennom hvert og ett uten at det oppleves som masete eller unødig.

Ved forbikjøringer velger girkassen ofte å starte med tredjegir, og den moderate motorlyden og den relativt drøye egenvekten bedøver kraftopplevelsen en god del.

Stemmer godt

Automatgirkassen gjør en god jobb, og oppleves ikke som at den står i veien for kjøreeffektiviteten. Etter litt nøling fra stillestående serverer den effektive og myke girskift, og selv om vi savner muligheten for å låse bilen i enkeltgir var det sjelden vi var brydd med å bruke den manuelle sjaltemuligheten.

Det er helt riktig med automatgir i denne type bil, det letter terrengkjøring, X-trail har ikke lavgirserie, og det oppfordrer til en mer avslappet kjørestil som tross alt kler bilen. Av de 50.000 kronene ekstra du må ut med for å få automat, er i underkant av 40.000 kroner ekstra avgifter på grunn av økt CO2-utslipp. Forbruket går opp fra 0,71 l/mil med manuell girkasse til 0,81 l/mil.

Vis mer


Vår viktigste innvending mot automatgirkassen er at den reduserer tillatt hengervekt fra 2.000 kilo, som er i klassetoppen, til moderate 1.350 kilo som virker puslete for en såpass stor bil med denne motorens kraftressurser.

God firehjulsdrift

En viktig utfordring for firehjulsdriften i moderne folke-SUVer er kravet fra ESP-systemet om hurtige endringer av kraftfordelingen. Et tregt system gir hakkete og voldsom inngripen fra ESP-systemet, mens et raskt system gir en mer rolig oppførsel. Nissan har fått til et fint opplegg i nye X-trail, og muligheten for å flytte kreftene effektivt mellom for- og bakaksel gir også bedre dynamiske kjøreegenskaper.

Du kan velge mellom tre innstillinger på firehjulsdriften, enten ren forhjulsdrift for lavt forbruk, automatisk fordeling for bruk under vekslende kjøreforhold, og låst 50/50-fordeling som hjelper deg i gang på glatt føre. Sistenevnte går over i automodus når 40 km/t passeres.

Det hadde ikke vært nok å bare oppgradere kjøreopplevelsen, også praktiske og estetiske endringer innvendig måtte til for å gjøre X-trail konkurransedyktig. Hvilke utslag det har gitt for plass og komfort skal vi se nærmere på her.