Motor og kjøreegenskaper

Til tross for en på papiret ganske rå motor, uteblir det helt store kicket i den dyreste og sprekeste Auris-utgaven.

177 hestekrefter og 400 newtonmeter i en kompaktklassebil høres ganske oppsiktsvekkende ut. Og det er det i og for seg. Du har nemlig mer enn nok krefter i stort sett alle situasjoner. Men fullt så hårreisende som man kanskje skulle tro, er opplevelsen ikke.

Mindre gode erfaringer

Toyotas 2,2-liters dieselmotor i høyeffektutgave har tidligere skuffet oss noe i modeller som Rav4 og Corolla Verso. Det opplevdes rett og slett ikke som om alle hestene var tilstede, en kritikk som har gått igjen i bilpressen verden over og som også til dels har blitt bekreftet gjennom diverse målinger.

8,1 sekunder

Vis mer


Ikke dermed sagt at motoren er treg. Offisielle tall for 0-100 er 8,1 sekunder, 0,1 sekunder kjappere enn i konkurrenten Golf GT Sport TDI. I praksis oppleves likevel tyskeren som minst like kvikk.

Ganske kultivert

2,2-literen er imidlertid en ganske fin motor på andre områder. Gangkulturen er god og lydbildet relativt dempet for motortypen. Den typiske dieselkaklingen er langt fra fraværende, men mindre fremtredende enn i for eksempel nevnte Volkswagen.

Fleksibel

Også fleksibiliteten er relativt god, trolig takket være et ganske sjenerøst slagvolum på 2,2 liter. Det gjør at kveling av motoren sjeldent eller aldri er noe problem, og det er uproblematisk å starte i andregir fra stillestående. Fra 1.200-1.300 omdreininger begynner skyvet å bygge seg opp gradvis og ved 2.000 omdreininger har du fullt øs.

Tidlig effekttopp

Vis mer


Maks effekt opptrer ved lave 3.600 omdreininger i minuttet, men dette merkes egentlig ikke så mye til da draget er fint opp til godt og vel 4.000 motorsnurringer. Videre oppover i registeret går ting gradvis tregere og over 4.200 omdreininger er det aldri noe poeng å bevege seg, selv om motoren trekker enda noen hundre omdreininger videre.

Så til tross for at det er ganske kort avstand mellom dreiemomenttopp og effekttopp, har man et relativt brukbart register tilgjengelig.

Kurant utveksling

Dieselmotoren jobber gjennom en sekstrinns manuell girkasse som er ganske presis og lettsjaltet, men ikke altfor glad i raske girskift. Utvekslingen oppleves som passende til norske forhold med et femtegir som matcher landeveier med 80-soner godt og et sjettegir i bakhånd som sørger for lave turtall også ved motorveikjøring. Ved 100 kilometer i timen viser turtelleren snaut 1.800 omdreininger i minuttet.

Litt for høyt forbruk

Vis mer


Forbruket er imidlertid ikke spesielt imponerende. Toyota oppgir 0,62 liter per mil og i praksis vil nok de fleste oppleve at det ligger rundt 0,7. Til sammenligning bruker BMW 120d med like mange hester 0,49 liter.

Trygg, ikke leken

Kjøreegenskapene har vi tidligere beskrevet som gjennomgående gode, men ikke altfor lekne. Det er et inntrykk som står fast også i denne utgaven, til tross for at bakhjulsopphenget er noe mer påkostet og understellet 10 millimeter senket. Balansen er ganske understyrt og styringen er en anelse mindre presis og kommunikativ enn de beste i klassen.

Vis mer


Når det er sagt er opptredenen svært trygg med rimelig godt veigrep og stabil håndtering av kritiske situasjoner. Toyota har ikke falt for fristelsen med å velge et stivt oppsett på topputgaven av Auris-familien, til tross for den beskjedne senkningen. Tvert i mot er fjæringen ganske myk og komfortinnrettet på godt og vondt. Krengingen er ikke overdreven, men litt mer påtagelig enn vi vanligvis er vant med fra GTI-lignende kompaktklassebiler.

Ikke GTI-konkurrent

Helthetsinntrykket er altså at Auris 2,2 D-4D er en kraftig og effektiv kompaktklassebil, men spesielt sportslig er den ikke. Derfor oppleves den heller aldri som noen konkurrent til de mer GTI-inspirerte dieselkonkurrentene. Vi tar en titt på dem i kapittelet konklusjon og konkurrenter.