Motor og kjøreegenskaper

Nye Mondeo er en videreføring av Fords tradisjon for kjøreglede i vanlige biler.

Og i tillegg har nye Mondeo nå fått en helhet i kjøreopplevelsen som ikke var tilstede fullt ut tidligere. Nå er styring, bremser og balanse mer samlet på et høyt nivå, og det er liten tvil om at dette er bilen i mellomklassen som leverer best på kjøreglede.

Testbilen dukket opp med dekk/felger i dimensjonen 235/40-18, og det er minst en felgstørrelse for stort. På norske veier med tydelige slitasjespor skal det ikke mye fikling med musikkanlegget til før du er over i nabofeltet. Mondeo kan leveres med aktive dempere, og for å ha noe som helst føling med hva de heftige dekkene foretok seg kjørte vi for det meste med den hardeste demperinnstillingen. Unødvendig, og med klart komforttap.

Vis mer


Vi har også kjørt bilen med standard 17-tommere, og bedre komfort og mye lavere dekkstøy gjør disse til et klart bedre valg.

Sommel i andre

Akilleshælen til biler med automatgir og dreiemomentsterke dieselmotorer er at de somler fælt med å komme i gang fra stillestående, og at de også somler når man gir full gass ved for eksempel forbikjøring. Når det gjelder somling fra stillestående skiller ikke Mondeo seg særlig fra konkurrentene, og det er tre ting som tar tid – turboen bruker tid på å lade, og girkassen drar forsiktig i gang på grunn av frykt for dreiemomentet.

Når det gjelder somling ved full gass er nye Mondeo med sin sekstrinns automat blant de bedre, den girer fornuftig ned og oppleves som mer effektiv og raskere til å utnytte motorens dreiemoment.

Ett stort pluss ved Fords automatkasse er at den lar deg låse bilen i gir, velger du tredjegir vi den manuelle sjaltefunksjonen, er det tredjegir som gjelder. Det er en stor fordel ved sportslig kjøring fordi man slipper girskift som bringer bilen ut av balanse i kritiske situasjoner.

Automatgirkassen er også relativt effektiv, 0-100 km/t-tiden går kun opp fra 10,4 til 11,1 sekunder. Like effektiv er den ikke når det gjelder forbruk, en økning fra 0,59 til 0,71 l/mil gir ett hopp i CO2-utslippet som medfører økte avgifter og at girkassen blir dyrt tileggsutstyr. 32.000 kroner koster det å gå fra 6-trinns manuell til automat, og brorparten er økte avgifter.

Sterk og stille

2-liters dieselen i Mondeo dukker opp i to effektvarianter, 130 og 140 hestekrefter. Disse har samme dreiemoment, 320 Nm fra 1.750-2.240 o/min, og begge har en overboost-funksjon som gjør at motoren leverer inntil 340 Nm i kortere perioder. De 10 ekstra hestekreftene koster 10.000 kroner i versjoner med manuelle girkasser, og vi ser strengt tatt ikke poenget med to versjoner.

Vis mer
Vis mer


Velger du automat er det kun 130-hesteren som gjelder, og det er nok til at Mondeo oppleves som sterk og effektiv nok i de fleste situasjoner. Det hjelper godt at girkassen er flink til å finne riktig gir. En fordel for mange er at Mondeo med automat er klasseledende med to tonn som maksimal hengervekt, for eksempel Opel Vectra får til sammenlikning kun trekke 1.500 kg.

Passe tung

Styringen i Mondeo er klart med på å gi en god kjørefølelse, og ved aktiv kjøring er den både presis og med nok motstand til at man kjenner hva veigrepet har å by på. Nå er også bremsene med på notene, og det er ingen andre familiebiler i mellomklassen som gir så mye kjøreglede på svingete veier.

Antiskrenssystemet (ESP) er også godt kalibrert for bilen, det er ingen tegn til panikk når systemet setter i gang med jobben sin. Det plager oss at også Ford har valgt å la ESP-systemet redusere understyring uten at føreren blir varslet gjennom en blinkende ESP-lampe. Under norske forhold reduserer det sikkerhetsmarginene, og i en bil som er såpass balansert som Mondeo er det ikke flaut å avsløre at nå er elektronikken inne og hjelper til med veigrepet.

En med alt

Testbilen hadde utstyrsnivå Titanium X, koster i utgangspunktet 378.000 kroner, billigste versjon med automat er Trend til 346.000 kroner. I tillegg hadde testbilen ekstrutstyr for nesten 70.000 kroner, og da er det ikke mye bilen mangler. Av det mer spesielle utstyret kan vi nevne konstantfartsholder med avstandsradar, elektronisk styrte dempere og nøkkelfri atkomst.

Automatgir og diesel er overraskende uvanlig i mellomklassen, japanerne leverer det i praksis ikke, og konkurrentene begrenser seg til et lite knippe europeere. Disse skal vi ta en nærmere titt på her.