Motor og kjøreegenskaper

Toyotas 2,0 liter store dieselmotor kler nye Corolla godt. Kjøreegenskapene er trygge og faktisk mer underholdende enn ventet.

Misforstå ikke. Corolla er ikke bilen du kjøper dersom sportslig kjøreglede er det som står høyest på prioriteringslisten din, men denne siste utgaven kjører slett ikke verst. Mens Auris forsøker å fremstå mer sportslig og ungdommelig, er Corolla en litt mer beskjeden type. Den liker ikke å vise seg frem. Men dersom du kommer litt under huden på den, vil du oppdage at den er en ganske trivelig reisekamerat.

Oppsettet er relativt mykt med større fokus på fjæringskomfort enn sportslig kjørefølelse. Men ikke så mykt at krengingen i krappe svinger blir alt for påtakelig.

Ingen overraskelser

Vis mer
Vis mer


Rent teknisk deler Corolla svært mye med Auris og det merkes. Det litt større overhenget bak gjør imidlertid at lastvekselreaksjonene i Corolla blir noe større. Ved brått gassoppslipp i raske kurver er tendensen til bakhjulsskrens litt større enn i Auris, uten at det representerer noen sikkerhetsrisiko. Ved unnamanøvre opptrer Corolla eksemplarisk og stabilt. Under litt mer sivilisert kjøring er balansen relativt understyrt.

Fin styring

Styringen er relativt kjapp og gir ganske godt med presisjon og følelse. Svingradiusen er tilfredsstillende og motstanden i styringen akkurat passe. Til sammen gjør både chassis og styring Corolla til en bil som trives brukbart i litt friskere driv enn strengt tatt nødvendig på middels svingete veier.

Bra komfort

Fjæringskomforten får også godkjent, og med en sterk og nøysom motor blir langturer gjennomført med ganske god komfort. Støyisoleringen kunne dog vært noe bedre, også fra motoren.

Motor

2,0-literen er for øvrig en ganske sivilisert sak, men noen spydspiss i ytelsesutviklingen skal den ikke beskyldes for å være. 126 hester og 300 newtonmeter er ikke lenger spesielt imponerende slagvolumet tatt i betraktning.

Tiltrekkelig

I Corolla gjør det egentlig ikke så veldig mye. Selv om konkurrentenes 2,0-litere er sterkere, savner man sjelden mer krefter. 0-100 går på 10,3 sekunder og selv om det langt fra gir spesielt underholdende akselerasjonsegenskaper, vil de fleste oppleve dette som adekvat.

Andre alternativer

Vis mer
Vis mer


Øvrige motoralternativer er en 1,4-liters diesel på 90 hestekrefter, en like stor bensinmotor med syv hester ekstra og en 1,6-liters bensinmaskin med 124 hestekrefter

Kraftigste motor

2.0 D-4D er dermed den kraftigste tilgjengelige motoren i Corolla. Auris på sin side kan i tillegg leveres med en 2,2-liters dieselmotor med 177 hester og 400 newtonmeter, men som vi konkluderte med i vår ferske test, blir den for de spesielt interesserte.

Sekstrinns manuell

For øvrig gjør girkasse og kløtsj en god jobb med enkel håndtering og presis inngripen. Seks trinn er hva den manuelle kassen kan varte opp med og de er godt tilpasset norske forhold med sjettegiret avholdt for ren motorveikjøring. Bremsene fungerer fint uten å utmerke seg spesielt verken positivt eller negativt.

I det store og det hele gir Corolla et ganske positivt inntrykk på veien og skiller seg i grunn ganske lite fra Auris. Men hvordan står det til med plassforhold og komfort? Er det her Auris’ overtak ligger?