Motor og kjøreegenskaper

Jeep Patriot kan skilte med en sterk motor, en nydelig girkasse, gode kjøreegenskaper og en velfungerende firehjulsdrift.

Under Patriot-panseret finner vi en av verdens mest utbredte dieselmotorer - en 2,0-liters pumpedyse-enhet innkjøpt fra Volkswagen-konsernet. Denne har en noe hardere og mer støyete gange enn de mer moderne common rail-motorene - men er en sterk kraftkilde som gjør en god jobb i flere titalls bilmodeller, inkludert Patriot.

11,0 sekunder

Motoren yter 140 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og allerede ved 1.750 o/min er 310 newtonmeter på plass. I mange andre bilmodeller sørger motoren for en 0 til 100-tid på snaue 10,0 sekunder, men Patriot 2.0 CRD trenger 11,0 sekunder på øvelsen. Dette har sammenheng med at bilen er firehjulsdrevet, noe som i seg selv stjeler krefter og som i tillegg bidrar til at bilen har en egenvekt på voksne 1.570 kilo. Vi erfarte forøvrig at den oppgitte 0 til 100-tiden stemmer godt overens med virkeligheten, noe som betyr at bilen oppleves som relativt rask.

Fint skyv

Vis mer
Vis mer


Motoren leverer forøvrig krefter og akselerasjon over et relativt bredt register. Merkbar fartsøkning produseres allerede fra 1.200 omdreininger og når nålen passerer 1.500-streken skapes et fint skyv i seteryggen. Motoren leverer fin fartsøkning oppover mot 4.000 o/min, der fartsøkningen avtar noe. Men motoren arbeider relativt villig videre til rødmerkingen ved 4.500 o/min. Deretter skapes økende motstand, før turtallssperren trer i kraft ved 4.700 omdreininger.

Dekk- og vindstøy

Pumpedysemotoren har altså en noe mindre sofistikert gange enn common rail-motorer. Og Jeep har ikke lyktes spesielt godt i å skjerme kupeen mot verken støy eller vibrasjoner. Ved tomgang merkes for eksempel vibrasjoner i både for- og bakseter. Men selv om en del motorstøy trenger inn i kupeen, opplevde vi aldri denne støykilden som plagsom.

Patriots hovedproblem når det kommer til lyd, er dekk- og vindgenerert støy. Aerodynamikk sto åpenbart ikke høyt på agendaen da Patriot fikk sin formgivning, noe som har resultert i at luften skaper mye støy når den konfronteres med en Patriot i godt driv. Dette, kombinert med generelt svak støyisolering, gir et bråkete førermiljø. I tillegg slipper ganske mye av støyen som skapes av dekkene (215/60-17) gjennom skallet og frem til passasjerens ører.

For å gjøre bildet komplett, erfarte vi også at karosseriet produserer en del ulyder. Disse ble spesielt fremtredende da vi tok Patriot med ut i terrenget. Knirkingen som skapes i slike situasjoner bidrar i sterk grad til å senke det generelle kvalitetsinntrykket.

Flott sekstrinnskasse

Vis mer


Girkassen, derimot, har vi ingenting å utsette på. Denne fungerer rett og slett svært godt, i det girspaken glir lett og markert i trinn, uansett hvor raskt man forsøker å gjennomføre girskiftet. Det faktum at spaken er løftet opp på dashbordet innebærer også en ergonomisk fordel. Det eneste som irriterte oss i denne sammenheng, er at kløtsjpedalen må holdes inne når bilen skal startes. Dette kan fort bli et irritasjonsmoment vinterstid, fordi mange av oss starter motoren før vi begynner å måke snø av bilen.

0,67 liter

Spesielt dyr i drift blir Patriot ikke. Forbruket oppgis til 0,67 liter per mil (180 g C02/km), noe som er innenfor grensen til det akseptable. Tanken rommer 51 liter diesel, noe som gir en teoretisk rekkevidde på 76 mil.

Freedom Drive 1

Vis mer


I Norge vil altså Patriot utelukkende bli solgt med drift på alle fire hjul - en teknologi som kalles Freedom Drive 1. I likhet med svært mange andre firehjulstrekkere, er Patriot i utgangspunktet en forhjulsstrekker - 99 prosent av motorkreftene leveres under normale omstendigheter til forhjulene.

Oppleves som permanent

Elektronikk overvåker imidlertid kjøresituasjonen kontinuerlig og ved behov sendes elektroniske signaler til en elektromagnetisk kløtsj som befinner seg like foran bakre differensialklokke. Inntil 50 prosent av motorkreftene kan sendes til bakhjulene - og dette skjer raskt. Ved aktiv kjøring - både på grus og asfalt - oppleves bilen rett og slett som om den har kontinuerlig firehjulsdrift. Bakhjulene er med umiddelbart og vi opplevde aldri spinn på forhjulene, selv ikke ved fullt gasspådrag fra stillestående i bratte grusbakker. Vi erfarte også at bilen svært sjeldent viser tendenser til understyring ved gasspådrag i sving og at den tidvis oppleves bakhjulsdrevet når man gir gass med fullt rattutslag på grus.

4WD Lock

Vis mer


I tillegg kan man om ønskelig aktivere en "4WD Lock"-knapp. Denne befinner seg i midtkonsollen og sørger for at 40 til 50 prosent av kreftene allerede i utgangspunktet ledes til bakhjulene. Og fordi vi ikke snakker om en tradisjonell differensialsperre, kan denne funksjonen trygt brukes også på asfalt.

20,4 centimeter

Til tross for at bilen mangler lavgirserie (noe som kan leveres i USA, under navnet Freedom Drive 2) gjør den en god jobb utenfor asfalten. Selv om det ikke ser slik ut, opplyser Jeep at bakkeklaringen er på gode 20,4 centimeter. Dermed vil nok bilen gjøre en god jobb også på ubrøytede veier vinterstid.

Komfortabel

Men det som selvsagt er viktigst for de fleste av oss, er hvordan bilen oppfører seg på asfalt. Og også her gjør Patriot en svært god jobb. Bilen er velsignet med en direkte og presis styring som gir fin motstand i sving. Bilen har en god selvrettingsevne og fremstår i tillegg som retningsstabil. Hjulopphenget og 215/60-17-dekkene skaper høy komfort og Patriot oppleves som akkurat passe duvete, uten at det går over i gynging. De minste og skarpeste ujevnhetene slipper gjennom, men bilen takler normale bygater og telehiv-befengte landeveier på en god måte.

Lite understyring

Vis mer


I kurver oppleves bilen i utgangspunktet som nøytral og fin. Understyring er svært sjeldent noe problem og man skal provosere hardt før Patriot overstyrer. Når bilen først overstyrer, griper det elektroniske antiskrensprogrammet (ESP) raskt inn, noe som vanligvis vil redde situasjonen. Ved å holde ESP-knappen inne mer enn fem sekunder er det mulig å koble ut den elektroniske skytsengelen. Men når hastigheten overstiger 56 kilometer i timen kobles ESP automatisk inn igjen.

Og det er bra. Vi snakker her om en bil med høy bakkeklaring og ditto tyngdepunkt. Resultatet er blant annet at bilen kan kvittere med en ganske heftig bakhjulsskrens når føreren brått slipper gasspedalen i sving. Uten ESP kunne slike situasjoner blitt utrivelige.

Gode bremser

Også bremseredskapen gjør en god jobb. Bremsene er kraftige nok til å få stopp på bilen og bremsekraftfordeleren (EBD) sørger for at bilen lystrer rattbevegelsene under full nødbrems både på asfalt og snøsubstituttet grus.

Vi nevner også at Jeep faktisk har tatt seg råd til akustisk håndbrekkvarsler - noe som er bra. Det som ikke er like bra, er at håndbrekket må trekkes usedvanlig hardt til før det forhindrer bilen i å trille avgårde.

Men hva med kupeen, plassen, seteløsningene og utstyrsnivået? Les mer om Jeep Patriot her.