Motor og kjøreegenskaper

Testbilen er den spreke dieselversjonen. Kjøreegenskapene er imidlertid betryggende.

Nye Golf stasjonsvogn veier cirka 100 kilo mer enn kombiversjonen. Allikevel vil vi tro at dieselmotoren 1.9 TDI vil være tilstrekkelig sterk for de fleste. Testbilen var utstyrt med toliteren på 140 hester, og den medfører et pristillegg på nesten 30.000 kroner. Kjøreopplevelsen blir naturligvis en del spenstigere, men for hovedmålgruppen for denne bilen tror vi at pengene med fordel heller vil brukes på mer utstyr.

Sterk og spenstig

Vis mer
Vis mer

2.0 TDI betyr, som i de mange andre biler fra VW-konsernet som har denne maskinen under panseret, 140 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet og 320 sterke newtonmeter ved 1.750 o/min.
Med denne kraftkilden fremstår stasjonsvognen som sprek og spenstig, med seigdragningskraft i massevis og derved et sikkerhetsaspekt som kan ha sin betydning: Muligheten for raske forbikjøringer. (Faren er selvfølgelig at optimismen øker tilsvarende hos de dumdristige...)

Effektiv

Uansett er denne motoren i stand til å gi bilen en toppfart på over 200 km/t og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under 10 sekunder mens kraftressursene i mellomregisteret altså er upåklagelige. (1.9 TDI med 105 hk og 250 Nm byr på 187 km/t i toppfart og 0-100 på 12,2 sek). Motoren hjelpes godt av en sekstrinns manuell girkasse som er både presis og passe rask - slik man forventer i en Volkswagen. Når det gjelder forbruket greide vi under transportetappene å ligge under 0,6 liter per mil, og selv under aktiv kjøring med utnyttelse av motorens potensiale kom vi ikke særlig over 0,75 liter. Det offisielle tallet på 0,56 liter per mil ved blandet kjøring og dertil hørende CO2-utslipp på 148 gram per kilometer forekommer oss derfor ganske realistisk. Partikkelfilter er forøvrig standard.

Svakheter

Motorens svakheter er kjent fra tidligere. Den har en ganske hard gange, er ganske lydhør, spesielt ved gasspådrag, og den gir fra seg en del vibrasjoner. Vi ble derfor positivt overrasket over å konstatere at i Golf stasjonsvogn er det gjort en merkbar innsats for å begrense effekten av disse ulempene. Vi fikk i hvertfall et bedre inntrykk av støydempningens effektivitet enn da vi kjørte Golf Plus med samme motor.

Betryggende

Vis mer


På veien er Golf stasjonsvogn fortsatt en Golf, det vil si at den opptrer stabilt og forutsigbart, med den forskjell at man merker de ekstra volumene over og bak bakakselen som en kilde til treghet under manøvre. Understellet har imidlertid ingen problemer med å takle de noe økte tendensene til lastvekselreaksjoner - det bakre hjulopphenget er da også satt opp for å takle den ekstra massen. Antiskrens-systemet (ESP), som selvfølgelig er standard, tar seg effektivt av å få bilen på rett kurs når grensene nås. Testbilen var dessuten en Sportline - med senket sportsunderstell. Det vil imidlertid være en overdrivelse å kalle bilen sportslig - i den forstand at den reagerer kvikt og livlig. At kjøreegenskapene oppleves som betryggende med begrensede understyringstendenser og god stabilitet må anses som det viktigste. Styringen er tilpasset helheten og gir ingen overraskelser - den har en akkurat passe dosert innebygget "nysefaktor" for kategorien.

Som sagt var testbilen en Sportline, og i tillegg hadde den som ekstrautstyr lavprofildekk på 17-tommers lettmetallfelger (Continental SportContact 2 - 225/45-17) . Dette har vi tidligere opplevd har gått ut over komforten. Men plass og komfort kan du lese om her.