Motor og kjøreegenskaper

Opel GT er en ganske uraffinert bil på mange måter, men morsom, det er den.

Det amerikanske opphavet gjør seg gjeldende på flere områder, men kjøreegenskaper og ytelser er mer enn gode nok til å tilfredsstille de aller fleste. Det første du legger merke til når du setter deg ned i den lave førerstolen og begynner å kjøre, foruten det store rattet og den billige materialkvaliteten i interiøret, er at GT føles overraskende myk. Karosseribevegelsene er større under normal kjøring enn det som er vanlig i slike biler, og fjæringskomforten er ganske god, de store hjulene tatt i betraktning.

Liten turbomotor

Motoren føles tross sine fattige fire sylindre og to liters slagvolum stor og kraftig helt fra tomgang, noe som er et bra skussmål for en relativt liten turbomotor. Noe av hemmeligheten ligger i variable ventiltider som sørger at maks moment, 353 newtonmeter, er tilgjengelig hele veien mellom 2.000 og 5.200 omdreininger i minuttet. Også lydbildet kamuflerer mangelen på sylindere godt. Motoren gir fra et høylytt sukk hver gang man slipper gassen brått og tankene går til dagens rallybiler.

Aluminiumsmotor

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Konstruksjonen er forøvrig helt ny og ikke den samme som sitter i Astra og Zafira OPC til tross for sammenfallende slagvolum. I stedet har man valgt å skalere ned den mer moderne og aluminiumsbygde 2,2-literen fra blant andre Vectra og Speedster hvor den ikke har pustehjelp.

Sterk

Resultatet er en effektiv, fleksibel og svært sterk motor som dessuten overrasker med rask gassrespons, effektuttaket og motorkonfigurasjonen tatt i betraktning. Skyvet er overbevisende hele veien fra tomgang og opp til rødmerkingen på 6.000 omdreininger med en tiltakende kraft fra rundt 2.000 motorsnurringer. Maksimalt 264 hestekrefter er å finne ved moderate 5.300 omdreininger. 0-100 går på 5,7 sekunder og disse tallene ser vi ingen grunn til å betvile. På vått føre skal det kun ørlite sving på fremhjulene til for at bakhjulene villig spinner i tredje gir.

Firetrinns ESP

Da er det greit at ESP-systemet er velfungerende og mulig å koble ut i hele tre trinn. Et trykk på bryteren slår av antispinn-delen av systemet og tillater deg relativt smale sladdevinkler. Denne modusen er trygg og gir dessuten differensialbremsen mulighet til å fordele kreftene hensiktsmessig mellom bakhjulene.

Et trykk til på moroknappen setter deg over i competetiv mode hvor kun de bredeste sladdene hentes inn. Et svært liberalt sikkerhetsnett med andre ord. For de som måtte ønske det, er det også mulig å koble systemet helt vekk. Dermed burde de fleste behov være dekket.

Bra femtrinnskasse

Girkassen er femtrinns og lovlig langsteget. En tettere sekstrinnskasse hadde vært å foretrekke, men motorens kraftige moment kamuflerer svakheten godt. Dessuten er følelsen i girskiftene herlig mekanisk og overføringene både stramme, presise og korte. Sportslig altså.

Bra balanse

På veien føles GT initialt som sagt relativt myk, men det bør du ikke bekymre deg for. Dersom du vender deg til dette og øker tempoet, avslører roadsteren nemlig et imponerende grep og en finfin balanse. Gå av gassen inn i svingen og gi på ut av den, og hele kurven kan kjøres med bakhjulene i et marginalt videre spor enn de der fremme. Hekken logrer villig ved provokasjon, men slippgrensen er ganske myk, i alle fall inntil en viss grense, og fullt mulig å utforske uten å kjøre med skrikende hjul og fullt oppstell.

Differensialbrems

Man skal imidlertid være litt oppmerksom på at differensialbremsen gjør at når hjulene først virkelig slipper grunnet hardt gasspådrag, noe som skal ganske mye til, skjer ting litt fortere enn i biler uten en slik anordning. I lavere hastigheter er dette likevel helt uproblematisk og GT er en bil som tydelig minner deg på hvor morsomt bakhjulsdrift kan være.

Grei styring

Styringen er ikke like presis og kommunikativ som i en Mazda MX-5, men duger likevel mer enn greit nok. Responsen er normalt rask for biltypen. Enkelte ville nok foretrukket et litt mindre ratt som dessuten kan justeres i dybden. Kun tiltefunksjon er for dårlig for en ny bil i 2007.

Kraftkrevende bremser

Kritikk får også bremsene. Ikke fordi de ikke er kraftige nok, men fordi de krever for mye pedaltrykk. Man må virkelig stå på for å oppnå full bremseeffekt. I praksis ender man svært ofte opp med å ikke tilføre pedalen nok kraft når det trengs med påfølgende økt bremselengde.

Til tross for enkelte mangler er altså GT en morsom bil på en litt barnslig måte. Barnslig fordi den appellerer til det umodne og pubertale i oss og fordi den ikke tar praktiske hensyn så veldig alvorlig. Les mer om GTs svakeste sider i plass og komfort.