Motor og kjøreegenskaper

Den nye motoren og medfølgende girkasse er et klart løft for Defender.

Ikke er den blitt særlig sprekere, det tar nær seksten sekunder å nå 100 km/t, men den er blitt en god del sterkere med den nye motoren som Defender deler med Ford Transit. 122 hestekrefter er som tidligere, men økningen på 60 Nm til 360 gir en merkbar forskjell. Motoren er harmonisk med krefter tilgjengelig over et bredt register.

Med oppgitt 1,10 l/mil ved blandet kjøring bruker Defender for mye diesel, og det er litt mystisk at ikke forbruket er betydelig redusert med den nyere motoren og girkassen.

Sekstrinns

Vis mer
Vis mer


Den nye sekstrinns girkassen er mer distinkt og lettsjaltet enn forgjengeren, og spesielt det høye sjettegiret er svært velkomment på lange motorveietapper. I 100 km/t blir turtallet liggende rett i overkant av 2.000 o/min, og lyden fra motoren er relativt uanstrengt. Førstegiret er spesielt lavt, det er så vidt man klarer å karre seg over 20 km/t, og er nærmest et igangsettingsgir som på store lastebiler.

Med 360 Nm til rådighet blir det fristende å hoppe over gir for å slippe unna litt kløtsjarbeid, og det er faktisk mulig å holde følge med trafikken selv om kun andre, fjerde og sjette brukes. Det er først når bilen lastes fullt, eller den imponerende tilhengervekten på 3.500 kilo utnyttes, at hver eneste utveksling blir satt pris på.

Ved terrengkjøring er det en klar fordel med den nye utvekslingen, og vi kom oss langt inn i skogen før lavgir måtte til. Terrengkjøringen forenkles ytterligere ved at motorstyringen har en anti-kvele-funksjon som gjør at man kan tusle gjennom skogen uten å være nær gasspedalen.

Testbilen var utstyrt med antispinn, og Land Rover har tunet denne bra for terrengkjøring ved at den tillater litt hjulspinn. Det kun er bremsene som er inne og regulerer fordelingen av krefter. Firehjulsdriften er som tidligere satt opp med konstant firehjulsdrift, med mulighet fr å låse senterdifferensialen.

Stivere

På veien virker 2007 Defender enda stivere enn forgjengeren, og det er ikke alt for mye krenging selv om den presses litt på svingete veier. Fraværet av krenging gjør at man må passe på litt med hensyn til veigrep, det er ikke mye informasjon om veigrep man får via styringen.

Dårlig sikkerhet

Høyt tyngdepunkt og med terrengbildekk med skikkelig feste også på asfalt, gjør at det er klart nødvendig med romslige marginer med hensyn til sikkerhet. Kolleger i tyske Auto Motor und Sport veltet under unnamanøver med Defender i bare 60 km/t, og det er en gåte for oss hvordan Land Rover kan sende den oppgraderte Defenderen ut på markedet uten antiskrenssystem (ESP).

Nivået på sikkerhetsutstyret er i det hele lavt på Defender, den har for eksempel ikke kollisjonsputer, og ABS-bremser er tilleggsutstyr til 14.500 kroner.

Nesten nett

I ytre mål er Defender overraskende nett, den har omtrent samme mål som en Mitsubishi Outlander i lengde og bredde, men høyden som bikker to meter med 235/85-16-dekk kan gjøre at noen parkeringshus og garasjer blir litt snaue. Svingradiusen, 12,8 meter mellom fortau, er derimot mer i lastebilklassen.

På hjemmebane

Vis mer


Terrengegenskapene er høyt prioritert, ting som fjæringsvei og vadedybde er prioritert. Det som kjennetegner Defender ved terrengkjøring er at den oppfører seg ganske rolig og oppleves som lettkjørt. Det er lite hopp og sprett, og selv om det finnes biler som har bedre fremkommelighet ved hjelp av flere differensialsperrer eller mer avanserte elektroniske hjelpemidler, er det ikke mange som gir den samme trygge følelsen ved terrengkjøring som Defender.

Det er ikke alt for mange biler igjen som kan kalles konkurrenter til Defender, men prisen gjør at det finnes det bør fintenkes litt før man går for en Defender.