Motor og kjøreegenskaper

Motoren er i en klasse for seg. Effekt og gassrespons er helt herlig.

Når du tar i håndtaket låser den seg opp selv. Store tunge dører glir opp og ønsker deg velkommen inn i skinnseter som nesten virker levende. De er av de dypeste vi har sittet i, og har i tillegg en rekke komfortfunksjoner. Vi kan i fleng nevne varme, vifter, massasje, rikelig med justeringer, ikke minst av bredden på sidevanger i både pute og rygg.

I tillegg lever sidevangene i ryggen sitt eget liv og støtter opp aktivt i svinger. Svinger du for eksempel til høyre, støtter venstre vange opp gjennom svingen. I disse setene kunne vi nesten bodd!

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer

Motoren fyres med en knapp på dashbordet. Det velkjente AMG-brølet fra oppstart er
tilstede på denne bilen også, men er noe dempet. Mercedes regner nok med at kunder i denne klasse ikke vil ha så mye mye bråk som for eksempel kunder på SL. På vanlig kjøring er bilen forholdsvis støysvak, men biter greit fra seg når turtallet øker.

Motor

Selv når den står stille er CL63 et mektig syn. Den er lav, lang og bred og ruver skikkelig i terrenget. AMG-styling, store felger og de største bremsekaliperene vi noen gang har sett er med på å gjøre bilen ruvende fra siden. Baken kjennetegnes særlig med fire store ovale eksosrør som også er noe av varemerket til AMG. Motoren er helt klart et hovedelement her. Den nye 63-motoren er en ren V8 uten noen form for lading fra kompressor eller turbo. Mercedes er en av svært få produsenter som benytter seg av begge disse teknologiene. Motoren har ikke mindre enn 525 hestekrefter ved 6.800 omdreininger, og dreiemomentet er 630 newtonmeter ved 5.200 omdreininger.

Bunndraget er robust og den blir bare sterkere og sterkere jo mer turtall du legger på. Det elektroniske stabilitetsprogrammet er kjekt å ha, særlig om det er litt vått. På tørt føre er det bare å måke på med effekt fra stillestående. Dekkene sitter akkurat bra nok. Under optimale forhold skal testbilen klare 0 til 100 på 4,6 sekunder, og toppfarten er elektronisk sperret på 250 kilometer i timen. Virkelig toppfart er nok betydelig høyere.

Det går rikelig med bensin med en slik motor under panseret. Mercedes oppgir cirka 1,5 liter per mil, vi opplevde jo som alltid ellers at det går med noe mer. Det kommer helt an på hvordan man kjører. En mager trøst kan kanskje være at den bruker en god del mindre enn en SUV med tilsvarende motor. Den slipper også ut ikke helt ubetydelige 355 gram CO2 per kilometer.

Girkasse

Den utgåtte CL55 AMG hadde bare femtrinns girkasse. CL63 har litt mindre dreiemoment, og har dermed også fått syvtrinns kasse. De mer dreiemomentsterke modellene CL600 og CL65 har fortsatt femtrinns kasse. CL63 har også den faste SMC-knappen. Det er innstillingene på girkassa. C for komfort, S for sport og M for manuell. Sport og komfort er forholdsvis like, det girer litt tregere i komfortmodus.

Det manuelle sjalteystemet gir deg full kontroll over girene. Når du treffer turtallsperra sjalter ikke AMG-biler til neste gir. Den står og banker i rødmerkingen og venter på at du skifter gir selv. Giringen foregår med hendler bak rattet som på en rekke andre biler i denne klassen. Sjaltingene er kjappe og sportslige og passer godt til bilens kjøreegenskaper.

Brutal

Ute på veien kan man enten sette seg tilbake, nyte gode seter og lekkert interiør, eller være litt mer med sportslig ved å bruke bilens ressurser. Begge deler gir i grunn mersmak og i rolig kjørestil er dette en bil man nesten kan bo i. Motoren høres omtrent ikke, trist vil kanskje mange si, men behagelig på langtur. Ved mer inspirert kjøring trer motorlyden frem i øregangen, og stimulerer til enda mer gassing. Ute på veien er bilen komfortabel, samtidig som den krenger lite på grunn av systemet Active Body Control med elektrohydrauliske støtdempere. Dette gir totalt sett både kjøreegenskaper, komfort og svingegenskaper som overgår det man trodde var mulig i en såpass tung bil. Av andre produsenter som er i besittelse av samme kompetanse kan vi nevne Porsche. Nye Cayenne Turbo som som er testet av DinSide har også et fantastisk antikrengesystem.

Til tross for ekstreme ytelser er CL63 veldig lettkjørt. Den er retningsstabil, stødig og forutsigbar. Totalt sett en bil som kan brukes hver eneste dag hele året.

Det finnes mye deilig å velge i blant. Mer om det finner du her.