Motor og kjøreegenskaper

Den splitter nye motoren og den litt gammeldagse automatkassen skuffer noe, men kjøreegenskapene er trygge og gode.

150 hestekrefter og 196 newtonmeter i en bil som ligger nærmest kompaktklassen, burde gi brukbare fartsressurser. I virkeligheten har boksermotoren nok med å holde dampen oppe dersom oppoverbakkene blir av noen særlig betydning, ikke minst med litt last ombord. Spesielt merkbart var dette da vi kjørte med fire voksne og litt bagasje over Valdresflya. Her måtte man finne seg i å stort sett ligge i andregir over store distanser med de konsekvenser det har for både støynivå og forbruk.

Helt fersk

Kraftutviklingen er jevn, men på høye turtall virker motoren noe anstrengt. Dette henger nok imidlertid sammen med at vår testbil kun hadde rullet om lag 1.000 kilometer da vi overtok den. Sannsynligvis vil også noen ekstra hestekrefter bidra etter hvert som motoren blir skikkelig innkjørt.

Firetrinns automatgir

Vis mer
Vis mer


Automatkassen har kun fire trinn og bidrar i så måte til at fartsressursene svekkes. Utvekslingen er høy, så høy at andregiret ikke gir seg før ved 120 kilometer i timen. Mindre avstand mellom girene ville gitt friskere akselerasjon, og det er vår hovedinnvendig mot denne prisgunstige automatkassen. I tillegg er den langt fra blant de raskeste, og med mye sluring oppleves den rett og slett gammeldags. Derfor er det ganske overraskende at forbruket faktisk går ned i forhold den manuelle girkassen som er to hele sekunder raskere på 0-100-sprinten; 9,6 sekunder mot 11,6 for automatversjonen.

I praksis måtte vi i våre uhøytidelige målinger plusse på godt og vel et sekund til denne tiden, men det kan som sagt også henge litt sammen med at motoren var blodfersk.

Forbruk

Heller ikke forbruket imponerte spesielt. I praksis erfarte vi at det blandede forbruket på 0,82 liter per mil er omtrent hva man bruker på langkjøring i variert terreng. Firehjulsdriften må imidlertid ta noe av skylden for dette.

Firehjulsdrift

Dette Subaru-varemerket er imidlertid stort sett velfungerende. I likhet med andre modeller fra det japanske merket har Impreza to forskjellige systemer på automatisk og manuell girkasse. Mens manuelt girede biler har en mekanisk midtdifferensial med symmetrisk kraftfordeling, hadde vår testbil en litt annen løsning. En lamellkløtsj utporsjonerer kreftene etter behov og har i utgangspunktet en fordeling på om lag 60/40 frem/bak. Vektfordeling, gasspådrag, hjulspinn, helning og opptreden i kurven kan imidlertid forandre på dette slik at bilen opptrer mest mulig stabilt.

ESP

Vis mer


I praksis kjente vi ikke så mye til dette og de færreste vil nok merke forskjellen på dette systemet og det som sitter på de manuelle versjonene. Fordelen med lamellkoblingen er imidlertid at den lar seg kombinere med ESP. Dette er ikke tilgjengelig på manuelt girede biler hos Subaru.

Svidd

En ulempe er at kløtsjen som fordeler kreftene fort kan gå varm ved litt aktiv kjøring på løst underlag. Den konstante justeringen av kraftfordelingen fører til mye sluring og allerede etter fullgass opp en brukbart bratt grusbakke i 100 meter luktet det betydelig svidd. Dette er også årsaken til at Impreza med automatgir kan trekke 400 kilo mindre enn en Impreza med manuell femtrinnskasse, 1.200 totalt.

Fine kjøreegenskaper

Vis mer


Kjøreegenskapene er blant Imprezas triveligere sider. Balansen er preget av mild undetstyring som går over i en lett kontrollerbar og forutsigbar bakhjulsskrens ved provokasjon. Grepet er godt og styringen er presis og passe pratevillig uten å være sportslig lynkjapp. Forutsetningene for de morsomme WRX- og WRX STI-utgavene bør altså være fullt tilstede.

Gode bremser

På plussiden noterer vi også gode bremser som tåler mye tyn uten å svekkes nevneverdig. I tillegg kan Impreza skilte med ganske god fjæringskomfort til tross for 17-tommerne som satt på vår testbil. Mer om dette i kapittelet om plass og komfort.