Motor og kjøreegenskaper

Den lille dieselmotoren er svært passende for 207 SW. Kjøreegenskapene er som i vanlige 207 solide.

Til tross for økt totallengde er akselavstanden den samme. Det er overhenget bak som har vokst. Det påvirker imidlertid ikke kjøreegenskapene i nevneverdig grad. 207 SW er i likhet med kombiutgaven kjennetegnet ved ganske en ganske underholdende og kontrollert veiopptreden.

Nøytral

Balansen er nøytral og verken understyring eller overstyring er noe tema før man provoserer realt. Og gjør man det, skal det likevel mye til før man mister kontrollen. Den presise og brukbart kommunikative styringen er med på å bidra til dette inntrykket. 207 SW er en fin bil å ratte når svingene kommer over middels tett.

Stram

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Noe av hemmeligheten til de trygge kjøreegenskapene ligger i et relativt stramt fjæringsoppsett, strammere enn i vanlige 207. Det merkes, men fjæringskomforten er likevel godkjent uten å imponere spesielt.

Fin motor

109 hestekrefter og 240 newtonmeter (260 under kortere perioder) er nok til å gi et passende kraftoverskudd i den snaut 1.300 kilo tunge bilen. 90-hesteren holder helt sikkert for de fleste, men de fine kjøreegenskapene fortjener mer. For den sterkeste varianten går 0-100 på 11,3 sekunder og toppfarten ligger på 195 kilometer i timen.

Kraftleveransen er relativt lineær for en dieselmotor, og til tross for det begrensede slagvolumet er ikke 1,6-literen spesielt plaget av den påfallende mangelen på krefter under 1.500 omdreininger som så mange andre firesylindrede kraftkilder er.

Bra register

Fra 1.2-1.300 omdreininger kommer kreftene gradvis og maks moment ligger på 1750 omdreininger i minuttet. Når stemplene går opp og ned 4.000 ganger i minuttet er alle 109 hestekreftene til stede. I praksis betyr dette at registeret er ganske brukbart tatt i betraktning hvilket drivstoff motoren bruker.

Forbruk og utslipp

Skjønt, det er ikke all verdens som går med av det. Blandet kjøring skal medføre et forbruk på 0,5 liter per mil med et tilhørende utslipp av 131 gram CO2.

Fem gir

Til å formidle kreftene til forhjulene, har Peugeot valgt en femtrinns manuell girkasse. Den er ikke tysk presis, men helt grei og ikke minst lett å betjene. For norske fartsgrenser er fem gir tilstrekkelig.

Kjøreopplevelsen skiller seg altså ikke veldig fra den du får i en vanlig 207. Da er det større forskjell innvendig. Vi sjekker plass og komfort.