Motor og kjøreegenskaper

Motoren er voldsomt sterk på papiret men har mye å takle, deriblant automatkassen. Bilen kjører trygt men ikke kvikt.

Den femsylidrede D5-motoren har vært prøvekjørt flere ganger tidligere, blant annet i S80 som er sedan-utgaven av denne bilen. Som vanlig er den plassert på tvers under panseret. Slagvolumet er 2,4 liter, dieselen distribueres via common rail og solenoid (altså ikke piezo-elektrisk) innsprøytning. Motoren er utstyrt med turbo med variabel geometri og to ladeluftkjølere. Vedlikeholdsfritt partikkelfilter og tilleggsvarmer (uten tidsur) er standard.

Vis mer
Vis mer

V70 leveres med to varianter av denne motoren - som avhengig av programmeringen gir ulike ytelser. I V70 2.4 D gir det 163 hestekrefter og 340 newtonmeter fra 1.750 til 2.750 o/min. D5-motoren for sin del produserer 185 hestekrefter og maksimalt dreiemoment - 400 Nm - er på plass fra 2.000 og opp til 2.750 omdreininger.
Dette skal i V70 være tilstrekkelig til å akselerere fra 0 til 100 på 9,4 sekunder mens den i og for seg lite interessante toppfarten er oppgitt til 215 kilometer i timen. Med manuell girkasse skal tallene være respektive 8,9 sekunder og 225 km/t.

Nok - men ikke mer

Det er tall det står respekt av fra en dieselmotor. I praksis er motorens ytelser for så vidt helt greie - akselerasjonen er kraftfull (når girkassen etterhvert slipper kraften løs), men imidlertid oppleves ikke motoren som så voldsomt sprek. Den trekker riktignok villig vekk mellom 1.500 og 4.500 omdreininger, og mellomakselerasjonene er spenstige men allikevel - tallene på papiret lot oss forvente noe bedre. To faktorer spiller inn for å gjøre livet vanskelig for motoren: Bilens masse (1.640 kilo egenvekt - i praksis en god del mer for vårt velutstyrte eksemplar), og girkassen, som er en skikkelig gledesdreper.

Treg fra start

Denne girkassen er en sekstrinnsautomat forsynt av Aisin Warner, og den utgjør 33.000 kroner av testbilens pris. Den øker nemlig vekten samtidig som den bidrar til økt forbruk og dermed CO2-utslipp med de ekstra avgiftene som medfølger. Girkassen fungerer greit under rolig, "normal" kjøring og det er særlig fra start den blir til et irritasjonsmoment. V70 D5 med automat har til felles med andre biler med kraftig diesel og automat at den nøler en god stund før den slipper til kreftene, noe som gjør at man må planlegge med omhu når man vil smette inn i en luke i trafikken eller begi seg ut i en rundkjøring. I praksis tar det et par sekunder før det drar på skikkelig og dette oppleves som lenge ute i trafikken.

God på veien

Vis mer


På veien er V70s oppførsel uklanderlig. Den oppleves som lett understyrt og ligger stabilt rett frem mens den er forutsigbar og trygg i svingene. Forøvrig våker ESP-systemet (Antiskrens eller DSTC på Volvo-språk) og griper inn hvis grensene for kontroll er i ferd med å bli nådd. DSTC kan ikke kobles ut, men føreren kan velge et noe mer sportslig innslagspunkt.

Vi opplevde først styringen (bilen har elektrohydraulisk og hastighets-progressiv servo, ekstra), som i livligste laget ved middels hastigheter, men fant ut at man kan velge assistansegraden selv i infosystemets menyer. Den forekom oss med "riktig" innstilling presis og behagelig. Bremsesystemet har en rekke elektroniske hjelpere og fungerte betryggende kraftfullt og stabilt.

Testbilen var utstyrt med aktiv demperstyring (såkalt Four-C), som har tre innstillinger: Advanced, Sport og Comfort. I Advanced-modus styres demperinnstillingene kontinuerlig og automatisk etter forholdene. I praksis opplevde vi heller begrenset forskjell på innstillingene, og under ingen omstendighet blir V70 det vi vil kalle sportslig i oppsettet. Dette er en bil som er beregnet på komfortabel persontransport.

Plass og komfort kan du lese om her.