Motor og kjøreegenskaper

At Grande Punto har gode kjøreegenskaper, visste vi fra før. Den sterke dieselmotoren lever opp til disse og høyner kjøregleden betraktelig.

Og det er nettopp denne som er hovedfokuset vårt i dagens test. La oss starte med noen tørre fakta. Kraftkilden måler 1,9 liter i slagvolum og er dermed blant småbilklassens største både målt i kubikk og antall hestekrefter. Per dags dato er det nemlig kun Mercedes A-klasse som har et større og sterkere dieselalternativ i småbilklassen.

Kjent motor

Dreiemomentet ligger på 280 newtonmeter ved dieseltypiske 2.000 omdreininger. Motoren er for øvrig i bunn og grunn den samme som vi finner i en lang rekke biler fra GM og Fiat-konsernet.

Som forventet

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Derfor overrasker den heller ikke på noen måter. 130 hestekrefter er i dag et relativt moderat effektuttak fra 1,9 liter, og det faktum at motoren kun har to ventiler per sylinder viser at vi ikke snakker om noen hypermoderne sportsmotor.

Gjennomsnittsmotoren

Nei, i stedet dreier det seg om en høyst gjennomsnittelig bruksmotor som ikke utmerker seg på noen måter. Riktignok er den litt i overkant hørbar i den italienske småbilen, men sjelden så mye at det blir direkte plagsomt. Det er ikke noe problem å finne langt mer ukultiverte maskiner både i klassen og ellers på markedet.

Også karakteren er normal for en dieselmotor. Turboinngangen er jevn og gir deg ikke noe spark i ryggen slik tilfellet er i enkelte andre biler når turboen virkelig får fart på seg. Fra 1.7-1.800 omdreininger er skyvet friskt, men heller aldri hårreisende og direkte opphissende. Men det er effektivt og egentlig savner man ikke noe mer krefter.

9,5 sekunder

Toppeffekten på 130 hestekrefter befinner seg ved 4.000 omdreininger og noe særlig over dette turtallet er det ikke noe poeng å pine motoren. 0-100 går for øvrig på 9,5 sekunder.

Lettarbeidet girkasse

Girkassen er av typen manuell og huser seks ulike utvekslinger. Girskiftene glir lett og uanstrengt, men spesielt sportslig og mekanisk blir følelsen aldri. Sjaltebevegelsene er også litt i lengste laget for en såpass sporty bil. Stegingen av girkassen er imidlertid passende for norske forhold med sjettegiret som godt egnet for motorveier med 90- og 100-soner.

Ikke steinhard

Selv om den største dieselmotoren kun kan leveres i kombinasjon med utstyrsnivået Sport, har ikke Fiat falt for fristelsen å optimere fjæring og demping kun for hardkjøring. Faktisk er oppsettet litt i mykeste laget for denne typen aktivitet. Til gjengjeld er komforten god og de fleste vil nok trives bra med dette kompromisset.

Balansen er imidlertid trygg og fin, og Grande Punto styrer villig inn i svingene og holder linjen trygt gjennom, ikke minst fordi ESP er standard på denne utgaven og ikke mulig å koble ut over 50 kilometer i timen.

Styring

Styringen er relativt direkte og har ganske god presisjon, men byr på en litt vel syntetisk følelse. To nivåer på servovirkningen er for øvrig tilgjengelig. Trykk på city-knappen og italienerens styremotstand forsvinner nesten helt. Praktisk under bykjøring og lukeparkeringer.

Selv Grande Punto høster gode kritikker når det gjelder kjøreegenskaper her hos oss, er den likevel ingen fullblods GTI. Til det er den for lite rampete og leken, ja, rett og slett litt for voksen. Men har den egentlig noen utfordrere? Vi konkluderer.