Motor og kjøreegenskaper

Også som stasjonsvogn har cee’d gode og trygge kjøreegenskaper. 90 hester duger overraskende greit.

Kia har med cee’d forsøkt å satse på et sportslig og ungdommelig image. Dette gjelder også stasjonsvognen som i likhet med kombien, om enn i noe mindre grad, har et ganske stramt fjæringsoppsett. Det merkes raskt ute på veien, uten å være så hardt at all komfort går tapt. Men sammenlignet med en del av konkurrentene vil nok mange oppleve at cee’d ruller litt hardere over hull og andre ujevnheter på norske landeveier og i dårlige bygater.

Kjøredynamikk

På den andre siden er kjøreegenskapene trygge, og man merker ikke stort til den ekstra vekten bak der, snarere tvert i mot. Balansen er nemlig relativt understyrt når man nærmer seg grensen, uten at dette oppleves som noe stort problem. Alt i alt er cee’d greit underholdende under aktiv svingkjøring. Komfortmanglene tatt i betraktning mener vi likevel at Kia har litt å gå på når det gjelder chassis sammenlignet med noen av konkurrentene som oppleves som mer harmoniske.

Styring

Vis mer


Koreaneres svakeste punkt når det gjelder kjøreglede finner vi imidlertid i styringen som oppleves som ganske syntetisk og kunstig i følelsen. Den elektriske servoassistansen gir nok motstand, men informasjonsmengden som slipper gjennom er ganske begrenset. Presisjonen er imidlertid helt grei, i alle fall med litt sving på rattet.

ESP er for øvrig standard på alle utgaver og sørger for å holde bilen på rett spor. Bremsene er også effektive og smidige i bruk.

Tilstrekkelig

Fremdriften besørges av en relativt ny 1,6-liters dieselmotor. Denne finnes i to utgaver med henholdsvis 90 og 115 hestekrefter. Sistnevnte kan kun leveres med automatgir i cee’d. Vår testbil var utstyrt med den svakeste. 90 hestekrefter er ikke all verdens, men dreiemomentet på 235 newtonmeter mellom 1.750 og 2.500 omdreininger gjør at man likevel har nok krefter under vanlig kjøring, også med rimelig full bil.

Treg på høye turtall

Vis mer


Noen racerbil er det likevel ikke snakk om og det merker du når de ekstra kreftene trengs under en forbikjøring eller lignende. På litt høyere turtall går ting nemlig rimelig trått. Ikke at motoren oppleves som ukultivert på noen måte, men ressursene over 3.000 omdreininger er rett og slett ganske begrensede. Maks effekt ligger på 4.000 omdreininger og etter det er man rask med å legge inn neste gir.

0-100 tar 14,1 sekund og toppfarten er 172 kilometer i timen.

Rolig gange

Vis mer


For øvrig er Kia-motoren forbilledlig kultivert og stillegående. Smidigheten på lave turtall imponerer også, og det skal mye til for at kvelning oppstår. Det kan ikke sies om alle dieselmotorer i klassen under 2,0 liter.

Fin girkasse

Girkassen skal også ha skryt. Riktignok har man bare fem trinn å velge mellom, men sjaltingen foregår kjapt og presist med en kontant følelse i girvelgeren. Stegingen er grei for norske forhold, men seks gir kunne åpnet for litt kjappere akselerasjon på de lavere girene uten at det hadde medført høye turtall på motorveien.

Kjøremessig holder altså cee’d mål uten problemer, selv om den neppe kan sies å ha tilført klassen noe nytt. For potensielle kunder er kanskje komfort, plassforhold og praktiske løsninger viktigere. Vi sjekker hvordan det står til på den fronten her.