Motor og kjøreegenskaper

A3 1,9TDIe har et lavt forbruk, men ikke revolusjonerende lavt. For øvrig er A3 som vanlig en fin bil å ferdes i.

Å kjøre økonomiløp er kanskje ikke det morsomste en bilentusiast kan bedrive, men i dette tilfellet var det både nødvendig og en naturlig oppgave for redaksjonsmedlemmet med lavest fartstid og minst fysisk styrke. Testruten gikk fra hovedstaden og til Seljord i Telemark fylke.

Til Drammen er det som kjent fin motorvei og derfra går ferden videre langs E134 på stort sett rolige og forbruksvennlige veier, med unntak av et par stigninger, blant annet over Meheia mot Notodden. Etter dette kommer det dessuten litt i overkant mange 50- og 60-soner. Alt i alt en ganske fin og variert testrute å måle forbruk på, altså.

0,38 på landevei

Vis mer


Forventningene er relativt høye når EU-tallene sier 0,45 liter på blandet kjøring. Ren landeveiskjøring skal kun generere et forbruk på 0,38 liter per mil. Ved start nullstilles bilens kjørecomputer og tanken fylles smekkfull. Slik kan vi kontrollmåle på tanken ved nådd destinasjon.

0,39 til Notodden


Ut av Oslo går det stort sett i jevn fart kun avbrutt av små tendenser til kødannelse. Høyrefilen er nå et svært naturlig sted å ligge og gasspedalen behandles med ytterste forsiktighet. Litt forbi Drammen viser forbruksmåleren 0,39 og der blir den helt frem til Notodden, etter iherdig trilling ned mot Heddalsvatnet.

Stigning

Vis mer


Ikke så aller verst får man si, men videre venter en god del stigning og 70-soner. Sistnevnte var ikke så lett å hanskes med da man kun har fem gir til disposisjon og verken fjerde- eller femtegir er særlig passende. Det øverste giret er nemlig usedvanlig langt og gjør det vanskelig å kjøre noe særlig under 80 før motoren blir vel motvillig til å akselerere.

0,41 i Seljord

Videre fra Notodden er det lett å skjønne at målet om å komme under 0,4 liter per mil neppe lar seg oppnå. Faktisk viser computeren et godt stykke oppå 0,40-tallet før det synker og legger seg på 0,41 vel fremme i Seljord.

Fasit etter kontroll: 0,45

Vis mer


En kjapp kontrollmåling gjennomføres og fastslår at det reelle forbruket ligger like i underkant av 0,45 liter per mil, altså tallet Audi oppgir på blandet kjøring. Bra, men kanskje ikke helt det man skulle kunne forvente av en spesiell miljømodell fra en så dyktig bilprodusent.

BMW like flinke

En av Audis argeste konkurrenter, BMW 1-serie, kan nemlig vise til nøyaktig like gode tall, i standardversjon. I tillegg er motoren betydelig friskere med 31 ekstra hestekrefter. 0-100 tar hele 2,3 sekunder kortere tid enn i A3 TDIe.

Ikke enestående

Vis mer


Kanskje er det litt urettferdig å sammenligne med markedets trolig mest energieffektive kompaktklassebil. Ser vi på andre dieselbiler i kompaktklassen kommer TDIe noe bedre ut, men også en bil som Hyundai i30 med 115 hestekrefter, klarer seg med bare 0,47 liter per mil, 0,02 mer enn A3. Og straks kommer også Peugeot 308 1,6 HDi, med identisk forbruk som TDIe.

Ingen av disse bilene markedsføres spesielt hardt på økonomi- og miljøegenskaper. Når Audi kommer med en egen spesialversjon basert på lavt forbruk, hadde vi forventet at den skulle være bedre enn ordinære modeller fra andre merker. Det er den i mange tilfeller ikke.

Gjerrigere enn vanlige 1,9 TDI

Men den er gjerrigere enn en vanlig A3 1,9 TDI. Og har den egentlig noen spesielle ulemper sammenlignet med denne? Nei. Dekkene er pumpet litt hardere, men du skal være svært fintfølende for å merke noe til dette. Hele bilen er senket forsiktig, men har fortsatt nok bakkeklaring for de flestes bruk.

Ikke ideell utveksling

Vis mer


Girkassen er imidlertid ikke ideelt steget for norske forhold med ekstremt lang utveksling. Fint når du skal kjøre fort på motorvei, ikke så praktisk på landeveien hvor det må veksles mye ned i fjerde. Sjaltingen er imidlertid presis og lettarbeidet.

Ukultivert

For øvrig er den gamle 1,9-literen blant de aller mest ukultiverte dieselmotorene på markedet. Det gjelder både støy og gange. Smidigheten er imidlertid god og ytelsene overraskende friske. 0-100 skal gå på 11,4 sekunder. Ikke all verdens, men i praksis er det godt med krefter.

Fin på veien

Hva kjøreegenskaper angår er A3 fortsatt et godt valg i klassen. Ikke like sportslig som BMW 1-serie, men komfortabel og morsom nok på svingete veier. Balansen er god, styringen fin og opptredenen under hard svingkjøring stabil.

Så, har denne modellen egentlig noe eksistensgrunnlag? Vi konkluderer.