Motor og kjøreegenskaper

Liten motor kan dra store lass, og med denne bilen er det komfort som gjelder, ikke aktiv kjøring.

Med moderne dieselteknologi er det blitt mulig å utstyre selv relativt store og tunge biler med ganske små motorer. Vi konstaterte i fjor at Renault Grand Scénic faktisk greier seg bra med en 1,5-liter på 105 hester, og dagens C4 Picasso har bare 0,1 liter mer sylindervolum og fem hester mer til rådighet.

1.6 - 109 hk

1,6-literen er velkjent og utstyrer eksempelvis en helt annerledes bil, den snertne tredørs-kompaktbilen Volvo C30. Vi finner den også igjen i Ford Focus og C-Max og Peugeot 307 - snart 308. Motoren yter 109 hestekrefter (110 ifølge Citroën som bruker gammel standard), og den gir et dreiemoment på 240 newtonmeter ved 1.750 o/min, med utterligere drahjelp via "overboost"-funksjonen som gir 260 Nm i noen sekunder hvis man trår gasspedalen til bunns.

Sprek nok

Vis mer
Vis mer


Selvsagt blir ikke bilen noen racer med denne motoren, noe akselerasjonstiden på 12,5-sekunder (med manuelt gir) og 13,2 (med vår halvautomatiske girkasse) vitner om. Tallene er imidlertid ikke latterligere, og ute på veien oppleves motoren som sprek nok takket være det gode og disponible dreiemomentet. Motoren er moderne og trekker godt over et bredt register - fra rett over 1.200 omdreininger til oppunder 5.000 o/min.

EMG-kasse

Testbilen var utstyrt med en halvautomatisk girkasse av typen EMG - med automatisk kløtsj og betjening via en vippebryter på rattet - som forøvrig dreier rundt et rattnav som har konstant posisjon. I praksis kan girkassen fungere som automatkasse, men man kan også gire manuelt med hendler bak rattet. Girkassen har seks trinn, og den har lav utveksling for å utnytte motorens ressurser optimalt. Den girer faktisk opp i andre gir allerede ved 35 km/t ig videre til tredje ved 70 mens fjerde trinn legges inn før man når 100 km/t. Etter et par dagers tilvenning vil de fleste oppleve at harmonien er ganske god mellom girkasse og motor, men noe tregere enn med manuelt gir er det jo. Forbruk og utslipp er moderate, faktisk noe lavere med EMG-kasse enn med manuell kasse. Tallene for testbilen er 0,57 liter per mil og 150 gram CO2 per kilometer. I praksis greide vi å ligge under 0,7 ved blandet kjøring, og det er bra i en stor familiebil på halvannet tonn.

Ingen sprell

Vis mer


For å teste kjøreegenskapene er det nødvendig å presse bilen hardere enn den jevne bilfører gjør - og bør gjøre. Den øvelsen setter ikke C4 Picasso særlig pris på. Dette er ikke idealbilen for aktiv svingkjøring og de med sportslige ambisjoner - men, som leserne vil invende: Hvorfor skulle den være det? Så er da også kjøreegenskapene, om ikke kvikke og underholdende, så betryggende og godmodige. I sving starter bilen med å krenge merkbart men krengingen hemmes progressivt, og denne oppstivingen skjer raskere under aktiv kjøring, men er sammen med markert men forutsigbar understyring tilstrekkelig til å dempe eventuelle overivrige tendenser hos sjåføren. Uansett griper ESP (antiskrens) -systemet inn på en grei og progressiv måte hvis bilen viser tendenser til å komme ut av kontroll. ESP kan slås av men reaktiveres automatisk fra cirka 50 km/t. C4 Picassos understell takler fint de fleste overflater og kommer aldri til kort - i hvertfall med de moderate motoriseringene bilen er utstyrt med - og er tydelig innrettet mot komfort.

Videre skal vi se på plass, komfort og generelt livet ombord.